• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Jetmotorens utvikling

Radiv

ScanFlyer Silver
Medlem
Hva har i grove trekk skjedd med jetmotoren på passasjerfly fra de kom og til i dag, og hva regner man vil skje i fremtiden ?

Er det revolusjonerende ting på gang ?
 
Er vel andre her som er mye mer skikket til å svare på dette enn meg, men fremover (i den sivile verdenen) så vil det bli sett mer på hvordan man kan optimere luftstrømmen med f. eks. 3D design av blader.
Ellers har man jo PW's PW1000G serie som er en high bypass geared fan motor. Dvs. at selve fan'en er girt ned slik at resten av motoren kan holde høyere turtall noe som er mer optimalt med tanke på effektivitet slik jeg har skjønt det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_&_Whitney_PW1000G

Top5_1.jpg
 
Back
Top