Jet Time overtar SAS-produksjon?

Hvis Jet Time tager flere ATR-fly ind i flåden, så burde Norwegian hyre et til at flyve Karup-ruten.

Hvis Jet Time tager flere ATR-fly ind i flåden, så burde Norwegian hyre et til at flyve Karup-ruten.

Well, DY kan da bare lave en 3-årig kontrakt som SAS har gjort. Ellers er der nok ikke de store problemer i at få Cimber, DAT, FlyBe eller andre til at flyve ATR72 på vegne af Norwegian. Men det passer vel ikke rigtigt ind i DY's koncept, gør det?

Ser ud til denne aftale kan have ganske store perspektiver

Ifølge kilder i branchen overvejer SAS på sigt at lade Jet Time operere op til 20 ATR-fly for selskabet. Men Flemming Jensen vil ikke sætte tal på potentialet.

”Vi har ikke gjort op med os selv hvor stort vores behov bliver på sigt. Men i takt med at eksisterende lease-aftaler udløber, så er det klart, at vi kommer til at se på hvilke muligheder, der så er,” siger Flemming Jensen, operativ chef i SAS.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=75151

Om dette stemmer, så er det muligens begynnelsen på slutten for WF's SK produksjon.

Hva tenker du på som WFs SK-produksjon? Det eneste som flys for SK på SK callsign er TRD-BOO-TOS på sommerstid etter hva jeg vet.

Mon flyene bliver i SK eller JT livery ?

Flyene kommer, slik jeg forstår det, nye fra fabrikk, og skal de gå fast for SAS blir det vel i en eller annen form for SAS farger? Så blir vel enten "full"-SAS eller en eller annen hybridversjon. Tror jeg

Om dette stemmer, så er det muligens begynnelsen på slutten for WF's SK produksjon.

Ikke nødvendigvis, men heller det at SAS vil få "fast" regional propellaktør til å betjene mindre og korte ruter fra CPH og ARN. Hvilket neppe vil være mulig med WF's kostnadsnivå, som nok bare funker innen Norge.

I første omgang kommer vel 2 maskiner til høsten, to neste vår, også er det en opsjon på fire maskiner til, selv om jeg ser det snakkes om inntill ti maskiner. Men er vel ikke umulig at endel av dette vil gå på bekostning av Braathens Regional og Cimber?

Mon flyene bliver i SK eller JT livery ?
Mon ikke SAS har lagt en klausul ind således at JTG ikke kan flyve med ATR på
DY flights ???
Det tror jeg....Tror endda at SK pønser på at bruge QA eller JTG på en KRP rute. Og at DY i samme øjeblik, det evt. var fakta kom ud og meddelte at DY nedlægger KRP...
OG når det så er sagt, så ville jeg faktisk hellere have at det var WF der fløj, istedet for QA og JTG. Men som tidligere skrevet af andre så var det noget med prisen hvor JTG var billigst

Hilsen Ole

Last edited:
Mon ikke SAS har lagt en klausul ind således at JTG ikke kan flyve med ATR på
DY flights ???
Det tror jeg....

Jeg betviler veldig sterkt at SAS kan diktere hvem JTG skal levere wet lease tjenester til, men kan selvsagt ta feil. Jeg tror også konkurransemyndighetene ville kunne være interessert i en slik avtale, skulle den finnes.

Jeg betviler veldig sterkt at SAS kan diktere hvem JTG skal levere wet lease tjenester til, men kan selvsagt ta feil. Jeg tror også konkurransemyndighetene ville kunne være interessert i en slik avtale, skulle den finnes.

Den tror jeg heller ikke på, slet ikke i skriftlig udgave.

Re: Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Hva tenker du på som WFs SK-produksjon? Det eneste som flys for SK på SK callsign er TRD-BOO-TOS på sommerstid etter hva jeg vet.

De har nå code share på en del ruter, som og/eller vel egentlig er en "skjult" SK produksjon.

De kan antagelig legge restriksjoner på bruken av de aktuelle flyene. Men ikke når det gjelder selskapet generelt, nei.

De kan antagelig legge restriksjoner på bruken av de aktuelle flyene. Men ikke når det gjelder selskapet generelt, nei.

Dersom SAS finansierer flyene og de bemales i SAS-farger så vil jeg vel tro at det ikke er hverken interessant eller spesielt lurt å bruke disse for andre selskaper, og begrensninger på slik bruk kan nok sikkert godtas (så lenge SAS ikke krever at alle JTG sine fly skal dekoreres på en slik måte at JTG effektivt sett ikke har mulighet til å betjene andre)...;)

Dersom SAS finansierer flyene og de bemales i SAS-farger så vil jeg vel tro at det ikke er hverken interessant eller spesielt lurt å bruke disse for andre selskaper,

Det er nok mer en kontraktssak. SAS betaler ikke for flyene, men de betaler jo for bruk og tilgjengelighet. Å fly dem for andre i SAS-farger ser jeg egentlig ikke som noe problem - SAS og Braathens leide jo f.eks. stadig materiell av hverandre i gamle dager.

Det kan SAS nok ikke,men jeg glemte at skrive,,,,"at hvis flyene har SAS bemaling"
Hilsen Ole

Dette har jo mye med merkevarebeskyttelse å gjøre og ikke så veldig ulikt Virgin Little Red hvor der er lagt strenge føringer om hvilke fly som kan benyttes hvor o.s.v.

Kort sagt kan ikke røde fly brukes som erstatning for grønne på noen del av det grønne nettverket (eller andre ikke-røde operasjoner) mens grønne fly kan benyttes som erstatning på røde ruter om det kniper på et av de fire flyene som er malt røde. For å ta dette videre fra den fysiske delen med bruk av flyene, la også Virgin føring på arbeidstider, og til og med kallesignal som skal benyttes ved posisjonering (noen er "Shamrock" mens andre er "Virgin" avhengig av hvor flyet skal og årsaken til posisjoneringen) o.s.v. Som MOW antyder vil dette bli spesifisert i avtalen mellom selskapene.

Last edited:
De har nå code share på en del ruter, som og/eller vel egentlig er en "skjult" SK produksjon.

Det er likefullt WF-produksjon og ikke tidsbegrensede kontrakter som bare kan sies opp. Så lenge SK eier WF kan de nok gjøre nesten hva de vil, men de får ingen god pris for WF hvis de fjerner produksjon derfra. Men skulle de ikke få solgt WF kan alt skje for da må de "lage" pengene på andre måter.

Men dette var vel en tråd om JetTime :)

Re: Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Det er likefullt WF-produksjon og ikke tidsbegrensede kontrakter som bare kan sies opp. Så lenge SK eier WF kan de nok gjøre nesten hva de vil, men de får ingen god pris for WF hvis de fjerner produksjon derfra. Men skulle de ikke få solgt WF kan alt skje for da må de "lage" pengene på andre måter.

Men dette var vel en tråd om JetTime :)

Jeg sa at vi muligens ser begynnelsen på noe, ikke noe mer. Ikke noe ukjent at SK må ned med kostnadene, og da er ikke WF rette gata.

Fra ppjn.com:

Base pay CPT:
54.400DKK plus pension 8%
Base pay FO:
34.700DKK plus pension 8%

pr. måned
---
FO-lønnen til styrmenn er sånn midt på treet i Skandinavisk sammenheng, mens CPT-lønnen er langt under "standard".
Når har jeg flere ganger snakket med ansatte i selskapet som opplyser at betingelsene er lavere enn de som står her, så man kan undres. De samme sier at dietter ikke utbetales. Pensjonen må også sies å være langt under hva bransjen ellers har som "standard".

Ellers hører man lite om selskapet, men de ekspanderer ganske hardt. Etter hva som opplyses er produksjonen ikke spesielt høy på flyene, og man snakker i Danmark om at selskapet til nå ikke har generert de store overskudd (om det i det hele er overskudd?)

Ellers startet jeg tråden med å skrive om at det snakkes internt på "line" om at Jet Time skal overta en del av produksjonen fra SAS, og at dette skal skje med ATR. Noen har skrevet omn fire maskiner her...et tall jeg aldri har hørt nevnt. Derimot har det var snakket om 20-25 ATR, men dette er bare "line-talk"....(men det er der ute man først får høre om det).

SAS har vel en regel om at inntil 11 % av produksjonen kan settes bort, og så vidt jeg vet har de bare ca 8 % satt vekk i dag. Det ere dermed rom for at f.eks Jet Time tar denne turboprop-produksjonen.

SAS må nok ikke si opp piloter, til det er de neste års pensjonsavganger for store, men så synd for alle de seniore FO'er som har gått og ventet i minst 15 år på å skifte sete. Men for SAS handler det vel om å overleve...

Tally-Ho

Back