Jet Time overtar SAS-produksjon?

Er wet lease avtaler på 36 måneder standard praksis - jeg trodde iallefall det norske regelverket satte en grense på 6 måneder, men dette er kanskje definert som noe annet enn en ren wet lease? Beveger man seg ikke faretruende over på "langsiktig midlertidighet"? Det neste man kan spørre seg om er hvorfor SAS ikke selv skal fly disse med eget personell, men baserer seg på innleie (men det er nok mer av et retorisk spørsmål).

Det er mulig jeg husker veldig feil her, jeg trodde den 6-månedersregelen var et unntak fra forbudet mot å bruke fly som ikke er registrert i det landet hvor selskapet er registret, ikke en generell begrensning på lengden på wet lease. Med andre ord: Hvis SAS leier inn danskregistrerte fly fra Jet Time, kan de wet-lease så lenge de vil. Men hvis SAS ville leie inn et franskregistrert fly, gjelder en begrensning på seks måneder, ev. med mulighet til å søke disp for seks måneder ekstra.
 
Det er mulig jeg husker veldig feil her, jeg trodde den 6-månedersregelen var et unntak fra forbudet mot å bruke fly som ikke er registrert i det landet hvor selskapet er registret, ikke en generell begrensning på lengden på wet lease. Med andre ord: Hvis SAS leier inn danskregistrerte fly fra Jet Time, kan de wet-lease så lenge de vil. Men hvis SAS ville leie inn et franskregistrert fly, gjelder en begrensning på seks måneder, ev. med mulighet til å søke disp for seks måneder ekstra.

Ja, du har rett i det. Jeg kikket på det etter å ha postet, og det er i forhold til registreringsland.:)
 
Men hvis SAS ville leie inn et franskregistrert fly, gjelder en begrensning på seks måneder, ev. med mulighet til å søke disp for seks måneder ekstra.

Menar du wet - eller drylease ? Menar du drylease så har väl SAS gjort det tidigare på perioder över flera år (diskuterat tidigare) , jag tror inte SAS behövde söka disp. var 6:e månad men det kanske är nya regler nu ?
 
Vilka regler gäller för SAS när det gäller drylease..norska,danska eller svenska?

De norske reglene er så vidt jeg kan forstå de samme som de europeiske reglene - som jeg vil anta gjelder i Sverige og Danmark også?

Når det gjelder finansielle ordninger som leasing av fly fra leasingselskaper så tror jeg dette er en annen sak (som et alternativ til å eie selv), men det er kanskje ikke det du tenker på, Rolf?
 
Menar du wet - eller drylease ? Menar du drylease så har väl SAS gjort det tidigare på perioder över flera år (diskuterat tidigare) , jag tror inte SAS behövde söka disp. var 6:e månad men det kanske är nya regler nu ?

Fra Forskrift om lufttransporttjenester i EØS:

§ 8. Registrering
Luftfartøy innleid for mer enn 6 måneder skal være registrert i Norge. Luftfartstilsynet kan, når særlige grunner tilsier det, dispensere fra denne bestemmelsen inntil 6 måneder.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wift...sd/sd-20110812-0833.html&emne=lufttransport*&
TOS fant denne forskriften i forbindelse med DY/DU-leier-portugisisk-tråden. Det står bare "innleid", så det dekker begge former (pluss alle mellomvariantene).

Om forskriften gjelder SAS, vet jeg ikke, men jeg antar, som TOS gjør, at det er relativt (eller helt?) like regler på det området i alle de skandinaviske landene (og resten av EØS).
 
Last edited:
Har registrert et av JT-flyene på Flesland på torsdag ettermiddag... flyr de allerede for SK?
 
Jeg bare spør, ser vi med dette begynnelsen til SAS som et virtuelt flyselskap slik manx2.com/CityWing gjør det?
 
Denne tråden tar jo helt av. At flyselskaper leaser inn andre selskaper er jo ikke noe nytt, og helt normalt. Det er bare å se over dammen....Eller ned i Europa der Lufthansa-gruppen outsourcer i stor stil. Eller BA som leier inn Sun Air. Eller se tilbake i tid da Norwegian fløy Vest-link på vegne av Braathens. At SAS leier inn et eksternt selskap for å fly prop, er vel ikke noe sensajon. De har jo gjort det siden tidenes morgen......

Og å si at fagforeningene ikke har noe de skulle sagt om dette pga "voldtekten" i fjor er jo absurd. SAS har da hatt avtale om outsorcing av turboprop lenge før denne angvelige voldtekten.(Som BTW er den første voldtekten jeg har hørt om som har reddet et liv)
 
Denne tråden tar jo helt av. At flyselskaper leaser inn andre selskaper er jo ikke noe nytt, og helt normalt. Det er bare å se over dammen....Eller ned i Europa der Lufthansa-gruppen outsourcer i stor stil. Eller BA som leier inn Sun Air. Eller se tilbake i tid da Norwegian fløy Vest-link på vegne av Braathens. At SAS leier inn et eksternt selskap for å fly prop, er vel ikke noe sensajon. De har jo gjort det siden tidenes morgen......

Og å si at fagforeningene ikke har noe de skulle sagt om dette pga "voldtekten" i fjor er jo absurd. SAS har da hatt avtale om outsorcing av turboprop lenge før denne angvelige voldtekten.(Som BTW er den første voldtekten jeg har hørt om som har reddet et liv)

Vel, det er et interessant spørsmål å stille seg. Det er bl.a. interessant i relasjon til den massive kritikken som andre selskaper som har ekspandert med bruk av mindre gunstige vilkår for de ansatte (om enn innen samme formelle institusjon).

Wet lease er ikke helt uvanlig for nisjeproduksjon og jeg vet ikke hvilket omfang dette har for SAS totalt sett.

Hva angår "voldtekten" og fagforeningenes innsigelsesmuligheter så registrerer jeg bare at den som kommer med denne kommentaren er en som normalt sett er godt informert om hva som skjer.
 
Last edited:
Dash, jeg tror bør se litt mer på "faktaene" dine først. For det første leier ikke British Airways inn Sun-Air of Scandinavia, men danskene samarbeider med BA på franchise-basis på lik linje med Comair i Sør-Afrika. Den eneste form for innleie BA gjør er innleie av en Saab 2000 fra Eastern Airways for å fly BA Cityflyers London City - Isle of Man-service.

Så var det Lufthansa. Jeg synes du bør sjekke en rekke pågående tråder her på forum som viser det motsatte - at Lufthansa avslutter en rekke outsoucinger, blant annet blir avtalen med Augsburg Airways avsluttet 31. oktober 2013. Tidligere har Lufthansa avsluttet avtalen med Cirrus/OLT. Når det gjelder Germanwings, Eurowing og Air Dolomiti er de alle heleide Lufthansa-selskaper på lik linje med Swiss Air Lines - Brussels Airlines har de derimot bare eierintersse i.

Det finnes derimot en rekke andre eksempler i Europa på slik innleie som Brussels Airlines innleie av Q400 fra flybe, CityJets innleie av Do328 fra det heleide Loganair-selskapet Suckling Airways. Loganairs fly som flyr rundt i flybe-farger derimot er ikke et innleie, men et franchise. Et nytt tilskudd til den virtuelle flyselskapverdenen blir Flynonstop med Denim-drift. IBERIA har benyttet Air Nostrums tjenester helt siden 1999. Alitalia var ikke så heldig med innleiet av ATR fra Carpatair.

Det er dermed en rekke måter å drifte videre spesielle ruter. SAS velger en virtuell modell slik de har gjort før med Cimber Sterling (nå Cimber), AVROene fra Transwede/Braathens Aviation i forbindelse med LCY fra OSL/ARN, men de har også gitt vekk ruter som Westlink-rutene til Widerøe (som de ved et salg av Widerøe mister styringen over). Men også heleide Widerøe har leid inn Denim og Air Nostrum selv om det er bare korttidsengasjement.
 
Last edited:
Jada KGL, eksemplene mine var kanskje ikke helt 100 % identiske med avtalen SAS nå har inngått med Jet-Time. Men det rokker ikke med konklusjonen; En slik avtale som er inngått er ikke noe unikt for SAS, og heller ikke unikt for "nye SAS". Så å påstå at SAS er på vei mot å bli et virtuellt flyselskap faller på sin egen urimelighet. Det er langt fra å leie inn 4 ATR til å outsource hele flygeaktiviteten sin, som f.eks Finnair gjør i stor grad.

Og som sagt er denne avtalen heller ikke unik for SAS etter skjebnesuka i november. Så å ta dette som et tegn på at fagforeningene har mistet innflytelse i SAS blir også feil.....
 
Jet Time flyr med de absolutt laveste personalomkostninger i Skandinavia, med lønninger som er oppsiktsvekkende lave i markedet.

Tally-Ho

Er crew lønningene i Jet-Time virkelig så lave? Skulle være rimelig lett å få seg ny jobb på en 737 om en går for lut og kald vann..
 
Er crew lønningene i Jet-Time virkelig så lave? Skulle være rimelig lett å få seg ny jobb på en 737 om en går for lut og kald vann..

Fra ppjn.com:

Base pay CPT:
54.400DKK plus pension 8%
Base pay FO:
34.700DKK plus pension 8%

pr. måned
 
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=75105

Ja man må forvente øget konkurrence nu mellem JT,QI og DAT !

Det som er interesant her er jo hvordan dette vil påvirke JT. Det virker som de har ok økonomisk situasjon nå. Også skal de begynne med noe nytt, samtidig som konkurentene ikke var "billige" nok. Dette skurrer litt i mine øre. QI og DAT har operasjonene og erfaringen, mens JT må lære seg alt. Kan dette bli dyrt for JT?
 
Så langt har JT vært proffe i alt de har foretatt seg, og det er nok en faktor her. Cimber lever vel på rettens nåde og DAT har ihvertfall ikke overbevist meg om at de er en seriøs 'player'.
 
Og nu er direktøren i JT jo gammel flyvechef fra Mærsk hvor man også opererede diverse turboprop i en årrække, så helt grønne er de vel ikke......
 
Jeg tror at Jettime og SAS bliver et rigtigt godt par..
Jettime virker til at være super proffe i det de foretager sig lige nu...og det kommer også til at spille med Jettime og ATR.
Crew mæssig bør der jo være en "ledige" ATR piloter i Danmark og cabin crew har de sikkert en hel del af. Tror at mange at deres nuværende crew kan bruges på ATR idet de nok kommer fra Cimber.
Hilsen Ole
 
Back
Top