Incident: Jettime AT72 near Bergen on Nov 14th 2016, drops left then right wing in icing conditions
http://avherald.com/h?article=4a132607&opt=0
Incident: Jettime AT72 near Bergen on Nov 14th 2016, drops left then right wing in icing conditions
Hva betyr det at man drops left wing then right wing? Betyr det at man mister løftet?
De mistet nok kontrollen på flyet et øyeblikk. Ising og lav hastighet er dødlig. Ref Colgan 2009.
Er det noen som har forsøkt skjule/dekke over noe her? Ganske alvorlig sak
Det er vel litt tidlig å beskylde flytypen for mangler.
Luftfartsmyndighetene sjekker nærmere hva som skjedde da et fly på veg fra Bergen til Ålesund fikk problemer etter avgang fra Flesland den 14. november i år.
Flyet var 06.40-avgangen som SAS flyr for Jet Times. Pressesjef Mariam Skovfoged i SAS Danmark bekrefter at flyet gikk fra rundt 15.000 til 10.000 fots høyde etter at det ble utsatt for kraftig ising.
– Ubehagelig
– Omtrent halvveis stupte flyet plutselig bratt nedover. Det dreide til høyre og så til venstre, før det til slutt rettet seg opp igjen, sier Rune Trones, som var passasjer på morgenflyet til Ålesund, til Bergens Tidende.
Link i Sunnmørsposten: http://www.smp.no/nyheter/2016/11/27/Fly-på-veg-mot-Ålesund-falt-1500-meter-13849517.ece
Må ha vore temmeleg ubehageleg oppleving det der![]()
Flyet var 06.40-avgangen som SAS flyr for Jet Times
SAS rute 4144 ble operert av det danske flyselskapet Jet Time AS på vegne av SAS. Underveis fra Bergen til Ålesund, vest for Førde lufhamn Bringeland, kom flyet i en kort periode ut av kontroll i sterk ising. Det krenget ukontrollert og mistet betydelig høyde. Besetningen gjenvant kontrollen over flyet og forlot isingsområdet. Den siste delen av flygingen ble gjennomført lengre vest hvor de unngikk ising. Flyet landet normalt på Ålesund lufthavn, Vigra. Ingen av de ombordværende ble skadet. Det oppsto heller ikke skader på flyet.
Undervegs fra Bergen til Ålesund, vest for Førde lufhamn Bringeland, kom flyet i en kort periode ut av kontroll i sterk ising.
«Det krenget ukontrollert og mistet betydelig høyde. Besetningen gjenvant kontrollen over flyet og forlot isingsområdet. Den siste delen av flygingen ble gjennomført lenger vest hvor de unngikk ising», står det i sammendraget i rapporten.
Flyet landet normalt på Ålesund lufthavn, Vigra. Ingen personer ble skadet og det oppsto heller ikke skader på flyet.
Mindre enn tre måneder senere la SAS ned rutene og Jet Time AS sine flyginger med ATR 72-212A i Norge opphørte.
Med fare for å gå veldig OT, hvorfor velger SAS stadig å inngå partnerskap med atr-operatører når disse maskinene tydeligvis ikke er gode under skandinaviske forhold?
Med fare for å gå veldig OT, hvorfor velger SAS stadig å inngå partnerskap med atr-operatører når disse maskinene tydeligvis ikke er gode under skandinaviske forhold?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.