Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14. november

Hva betyr det at man drops left wing then right wing? Betyr det at man mister løftet?
 
Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14. november

Hva betyr det at man drops left wing then right wing? Betyr det at man mister løftet?

De mistet nok kontrollen på flyet et øyeblikk. Ising og lav hastighet er dødlig. Ref Colgan 2009.

Er det noen som har forsøkt skjule/dekke over noe her? Ganske alvorlig sak
 
Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14. november

De mistet nok kontrollen på flyet et øyeblikk. Ising og lav hastighet er dødlig. Ref Colgan 2009.

Er det noen som har forsøkt skjule/dekke over noe her? Ganske alvorlig sak

Hvor opstår din måske påståede konspiration, om et muligt forsøg på at dække over sagen?

Tydeligvis er de relevante norske instanser underrettet, og avherald omtaler sagen 10 dage efter hændelsen.

Skyldes det sagen i Svolvær med Widerøe, at du spørger om der er forsøgt skjult noget?

/Jesper
 
Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Dette bare føyer seg inn i rekken av hendelser forårsaket av ising på denne typen. Synes det er ganske uhyggelig i grunn.

Her bør man snart ta en skikkelig gjennomgang av de aerodynamiske egenskapene til disse vingene. ATR påstår de har løst problemene relatert til dette, de har satt på ørten vortex-generatorer på toppen av dem, men den gang ei. Det hjelper jo tydeligvis ikke.

Jeg har vanskelig for å se for meg at de har vært unormalt lave på hastighet i denne situasjonen også, men allikevel steiler flyet med vingedropp og full pakke.

Ikke bra!
 
Last edited:
Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Det er vel litt tidlig å beskylde flytypen for mangler. Vi vet ikke om prosedyrer ble fulgt, det sier AV Herald ikke noe om. Coast Air hadde vel en minst like dramatisk hendelse mellom Stord og OSL, og da var det manglende planlegging i forhold til varslet ising som stod sentralt. Uansett, glad jeg ikke var om bord - ganske uhyggelig følelse.
 
Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Det er vel litt tidlig å beskylde flytypen for mangler.

Akkurat i denne saken så er det selvsagt det, men det føyer seg unektelig inn i rekken av isingrelaterte hendelser med denne typen, og det liker jeg ikke.
 
Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

ATR: COLD WEATHER OPRATIONS

DEGRADED PERF (Amber)

In cruise or in climb, if an abnormal drag increase induces a speed decrease or a loss of rate of climb, this
alert is triggered in association with a single chime and a master CAUTION on the attention getter. In cruise
this occurs right after the CRUISE LOW SPEEDS.

ATR er forøvrig fransk, say no more... :p
 
Last edited:
Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Link i Sunnmørsposten: http://www.smp.no/nyheter/2016/11/27/Fly-på-veg-mot-Ålesund-falt-1500-meter-13849517.ece

Luftfartsmyndighetene sjekker nærmere hva som skjedde da et fly på veg fra Bergen til Ålesund fikk problemer etter avgang fra Flesland den 14. november i år.

Flyet var 06.40-avgangen som SAS flyr for Jet Times. Pressesjef Mariam Skovfoged i SAS Danmark bekrefter at flyet gikk fra rundt 15.000 til 10.000 fots høyde etter at det ble utsatt for kraftig ising.
– Ubehagelig

– Omtrent halvveis stupte flyet plutselig bratt nedover. Det dreide til høyre og så til venstre, før det til slutt rettet seg opp igjen, sier Rune Trones, som var passasjer på morgenflyet til Ålesund, til Bergens Tidende.

Må ha vore temmeleg ubehageleg oppleving det der :(
 
Re: Jettime BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Hvor mange hendelser med ATR og ising har det nå egentlig vært? Mener dette har skjedd noen ganger før?
 
Da er rapporten klar

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Avgitte-rapporter/2020-16
SAS rute 4144 ble operert av det danske flyselskapet Jet Time AS på vegne av SAS. Underveis fra Bergen til Ålesund, vest for Førde lufhamn Bringeland, kom flyet i en kort periode ut av kontroll i sterk ising. Det krenget ukontrollert og mistet betydelig høyde. Besetningen gjenvant kontrollen over flyet og forlot isingsområdet. Den siste delen av flygingen ble gjennomført lengre vest hvor de unngikk ising. Flyet landet normalt på Ålesund lufthavn, Vigra. Ingen av de ombordværende ble skadet. Det oppsto heller ikke skader på flyet.


Sunnmørsposten har også en sak
https://www.smp.no/nyheter/2020/09/10/Mistet-kontroll-over-fly-i-sterk-ising-22645208.ece

Undervegs fra Bergen til Ålesund, vest for Førde lufhamn Bringeland, kom flyet i en kort periode ut av kontroll i sterk ising.

«Det krenget ukontrollert og mistet betydelig høyde. Besetningen gjenvant kontrollen over flyet og forlot isingsområdet. Den siste delen av flygingen ble gjennomført lenger vest hvor de unngikk ising», står det i sammendraget i rapporten.

Flyet landet normalt på Ålesund lufthavn, Vigra. Ingen personer ble skadet og det oppsto heller ikke skader på flyet.

Mindre enn tre måneder senere la SAS ned rutene og Jet Time AS sine flyginger med ATR 72-212A i Norge opphørte.
 
ATR er en skummel maskin i isingsforhold og krever ekstra årvåkenhet. Denne hendelsen er nok et eksempel på det.

Espen
 
Med fare for å gå veldig OT, hvorfor velger SAS stadig å inngå partnerskap med atr-operatører når disse maskinene tydeligvis ikke er gode under skandinaviske forhold?
 
En god stund tidligere fløy vi bak en annen ATR maskin fra SAS, inn mot Vigra. Omtrent samme vær Som denne maskinen i rapporten hadde. Vi fløy inn fra sydvest og sirklet til RWY 24. Vi ville ikke inn i flellheimen syd øst av Vigra. Dette var for å unngå isingen. ATR maskinen hadde ikke lokalkunnskapen om dette, og fløy Star for RWY 24, og havnet rett inn i kraftig ising. Det var nok en gang såvidt det bar. Dash 8 tåler vanvittig mye is. Jeg ville ikke fløyet ATR over fjellheimen i Norge, for her er det ising omtrent hele året, og denne maskinen virker å tåle isen dårlig.
 
Med fare for å gå veldig OT, hvorfor velger SAS stadig å inngå partnerskap med atr-operatører når disse maskinene tydeligvis ikke er gode under skandinaviske forhold?

62032702.jpg
 
Med fare for å gå veldig OT, hvorfor velger SAS stadig å inngå partnerskap med atr-operatører når disse maskinene tydeligvis ikke er gode under skandinaviske forhold?

Nå er vel faktisk WF den eneste større operatøren av Dash8 igjen her i Europa, i hvert fall når det kommer til de mindre modellene. Flybe hadde jo også dash, men de fant vel sikkert ut at ATR funka bedre på noen faktorer.

Tilgangen er rett og slett begrenset, BRA, DAT, Norra, Jettime, air Nostrum cityjet(?)... alle har ATR.
 

Vrøvl. Det handler om at der ikke er reelle alternativer. Eneste anden turbo-prop med 60-70 sæder er Dash-8 Q400, dem vil SAS aldrig have i flåden igen.

Korrekt at ATR og is ikke er de bedste venner, men alligevel har der været masser af ATR-fly i drift steder hvor der også forekommer store mængder is. Finland, Rusland, Canada bare for at nævne lidt.
I sidste ende, handler det om at piloterne har kompetencerne til at flyve under de gældende forhold, uanset flytype.
 
Helt rett, men det er vel kun DAT som flyr ATR på Vestlandet. De lærte vel etter nesten havariet ved Folgefonna!
Tror fortsatt at ATR ikke er egnet langs Norskekysten!
Problemet med Norskekysten, er at ved kraftig vind på tvers av fjellkjeden, vil store mengder fuktig ha luft bli presset opp(oreografisk heving) langs fjellene. Dette gir store underkjølte luftmasser. Jeg har vært med på å treffe slike områder, det er nesten som å fly inn i en vegg. Speeden bare ramler, og avisings systemene på flyet har ingen mulighet til å fjerne isen. Da er det tid for plan B!
Komme seg ut over sjøen og descende for å bli kvitt isen. Klatre går ikke! Det var ikke for ingenting at Fokker fabrikken testet ut Fokker 70/100 over Vestlandet , når de skulle teste ut avisings systemene.De hadde ikke vært bort verre icing!
 
Last edited:
Back
Top