Jeres yndlingsflytype og hvorfor?

Umulig å velge ett fly:
752 - rakett med vinger
753 - utrolig komfortabelt på 01A, der man knapt ser bak til motorene
744 - både nesen og upper deck har en spesiell atmosfære
77W - utrolig spesiell lyd, herlig og komfortabelt, bred kabin og høyt under taket
MD80/90 - et fly med skikkelig sjarm og utstråling, komfortabelt og veldig stille langt foran.

Tror kanskje de 77W og MD80 deler seieren her.
 
Rad 1 på en 77W på grunn av stor kabin, og fordi en 77W nødvendigvis betyr at jeg er på tur langt vekk herfra.

Evt Rad 2 på en 747 på grunn av det samme, men fordi det er mer privat i nesen på en jumbo.

-A
 
Må seie eg er litt svak for Dash 8. -100 fordi det ofte betyr å komme heim. Ofte litt interessant flyging og... -400 er skikkeleg behagelege og fine. Likar dei betre enn CRJ; er jo stillare også!
 
Convair 990, Boeing 707, BC-8, Caravelle, og selvsagt Airbus A340-600.
Fokker F27, F50 , TU154, IL96:D Bare for å nevne noen...
 
For min egen del er det vell bare et fly, og det må være Concorde. Men siden den er history så må jeg si at T7ER og 748i er er mine favoritter.
 
744. Siden den er veldig grei å reise med, den er tross alt ''The Queen of the skies'' og som Utflyttet skriver, at man er på tur langt vekk fra steinrøysa, noe som ikke skjer hver dag. Men skulle jeg nevne noe annet så må det bli DC 10 eller 707 (back to the old days)
 
Som en del av de andre her inne er det vanskelig å velge bare en.

Historisk sett er Twin Otter en spesiell maskin som jeg fikk fly litt når jeg bodde i nord. Men har ikke så veldig mange minner fra den dessverre.

Men har gode minner fra noen turer med MD80 serien de siste årene så den kommer nok langt opp på lista sammen med jumbojet'en.
 
dash 8 q serien er den type fly jeg har reist mest med og trives godt ombord :) derfor kan jeg ikke velge noe annent fly.

noen andre som jeg liker ganske godt:
757 et av de vakreste flyene
737 praktisk fly. Ikke for mye seter og ikke for lite seter.
An 124 100 the king of cargo
 
Vanskelig, men det må bli A340-600. Slank og elegant kropp, dobbelt opp med mugger
drooling-2.gif
 
747 i alle varianter, selv om jeg ikke har flyd nyere en 747-338, Den er stor, den er vakker, den er komfortabel. Den var luftens hersker i nesten 40år og den åpnet muligheten for vanlige mennesker til å fly over hele verden uten å ruinere seg. Desverre ser det ut til at Pax versjonens tid går mot slutten. Jeg har faktisk mer lyst til å fly 748i en å prøve A380 eller 787.
 
må vel dele det i korte-mellom/lang og super lang distanse vel

1 må vel være E190, elegant, liten og undervurdert fly

2, 757 uten tvil, har ikke vært så heldig å ha flydd med den, men en mer praktisk fly finner man ikke, og med den slank kabin den har så er den utrolig fin


3, må vel deles mellom 747 og 777
747 er jo "queen of the skyes" og går ikke ann å sammenligne med "hvalen" (A380)

og 777, er definitiv bare helt fantastisk, med den høye tak og den "musikken" som kommer fra motorene
 
Må støtte Epilef med valget av E190. Veldig behagelige reiser innad i Europa.
Har vel ikke noen IC favoritt, men satt litt bak i en KLM 777-200 fra Dubai for litt siden. Ekstremt trangt og tenker med gru på hvordan klaustrofobien ville slått ut i full blomst med midt- eller vindusete med fult bakoverlent pasasjer i setet foran...
 
Med min militære historie friskt i minne fra Ørland Hovedflystasjon så ble jeg veldig svak for de modifiserte B-707 flyene til NATO. E-3 AWACS.
Det hendte seg man fikk tusle inne i dem og noen ganger var det 2 fly der samtidig som sto linet opp på tarmac. Ganske mye bråk da de hadde touch and go trening. Herlig brunsvart avgass som strømmet ut fra motorene da de ga gass. Sikkert ikke det mest miljøvennelige flyet men pytt pytt..

A340-600 som LH som oftest bruker til CCS er en annen favoritt. Ganske fasinerende hvor langt opp man fakisk blir løftet opp før hovedhjulene forlater bakken(hvis man sitter langt fremme). Motsatt hvis man sitter langt bak å se menneskene langt der oppe foran i flyet.
Makan til langt metallrør:-)
 
Back
Top