Jeju Air krasjet ved landing i Muan 29DES24

Ved vanlig landing på tørt så gjør reverserne fuck all, motorene er på idle likevel. Med maks brems (typ contaminated runway) så gjør fortsatt bremsene mer enn 80% av jobben.

Så selv med reversers ute å motorene dratt på så vil det fortsatt ta veldig mye rullebane før det til slutt stopper.

Kan legge til at når hjulene ikke er der vil flyet komme nærmere bakken og en større andel av vingen vil komme inn i sonen for chord groundeffect og skape et ekstra løft. Uten spoilers og med positiv aoa på rundt 5 grader vil den vingen "fly" lenge før den staller og skaper nok marktrykk og friksjon til at flyet bremser opp nevneverdig. De endte vel kanskje også opp med å lande i noe medvind og ekstra groundspeed selv om det ikke var mye.

Last edited:
Takk du er den eneste som hittil virkelig har belyst en sak jeg har tenkt på hele dagen: flyet framstår på videoen som å ikke bremses overhodet. Man vet selvfølgelig ikke hvor mye kontroll de har hatt, men jeg lurer også på hvorfor man ikke velger vann framfor rullebane, hvis man merker at thrist levers er jammed. Blir en «interessant» lesning, selv om dette er en tragedie for et land i kaos fra før av.

Det er nok ikke thrust levers i seg selv som evt er jammed, men om man gir reverse-thrustpådrag uten at reverser sleve er i riktig posisjon, kan den økte N1 medføre at man får fremoverrettet thrust isteden for deflection av bypass lufta for å nøytralisere det lille skyvet core lufta gir. Effekten ser for meg ut som at de har en kraftig thrustvektor som skyver fremover. En naturlig reaksjon ved retardasjon uten understell er at nesa vil falle fremover og deretter sklir på bakken. Her er flyet fortsatt i «level flight» og kun to motorer er i kontakt med bakken. Når de først endte opp der de gjorde, setter jeg en knapp på at thrustreverse på ett eller annet vis helt eller delvis har failet med skyv fremover på iallefall en motor som resultat.

Tidligere EI-EFR hos Ryanair 2009-2016.

Har operert et 20-talls flighter i denne maskina når den var i Ryanair. En spesiell og litt ubeskrivelig følelse å se bilder og video av en maskin man selv har flydd mange ganger, eksplodere i krasjen og påfølgende ligge strødd utover i småbiter…

Er det backup batterier på FDR og CVR, for å unngå at opptak stopper hvis primærstrømkilden slutter å levere strøm?

Er det backup batterier på FDR og CVR, for å unngå at opptak stopper hvis primærstrømkilden slutter å levere strøm?

Av det jeg har klart å lese meg til så trenger de AC strøm fra en av motorene (737). Det hjelper vel heller ikke om boksene har strøm dersom kildene som sender data til boksene ikke har strøm..

Dette ble ikke et obligatorisk krav før i 2010, før dette var det et valgfritt ekstra. Dette flyet ble levert i 2009 til Ryanair som ikke installerte backup batterier.

Dette er jo nesten en repetisjon av SR111 hvor også de siste minuttene ikke ble tatt opp etter at de mistet diverse elektriske knytningspunkt. Det er vel kun CVR som har fått krav om 10 minutter med strømforsyning som er utenom de vanlige forsyningene og det var jo bla. et resultat av SR111...
FDR funker jo ikke så godt om de bakenforliggende sensorene og systemene ikke fungerer mens en mikrofon jo er enkel teknologi i så henseende.

Smått utrolig at det måtte en så fatal ulykke til før man innså at mur var en dårlig løsning. :(

Re: Jeju Air krasjet ved landing i Muan 2[emoji239[emoji239[emoji2393]]]DES24

Ikke overraskende spør du meg, etter den tragiske hendelsen… alle murer ved øvrige flyplasser vil nå tas vekk

https://www.bbc.com/news/articles/c0e4qgj41g8o

Nå var det jo ikke noen mur flyet traff ,men en jordvoll. Hadde de ikke truffet jordvollen i dette tilfellet ville antagelig flyet fortsatt ut i bebyggelsen og da spørs det om ikke flere liv hadde gått tapt.
Nå er det heller ikke vanskelig å være enig i at vegger av mur nær rwy ikke er ideelt.

Vanskelig spå med det terrenget rundt.
Rett frem hadde den gått på ils strekningen.
Spørs hva vollen langs veien hadde gjort.

Sent fra min Pixel 8 Pro via Tapatalk
View attachment 55735

Attachments

• markup_1000004573.jpg
    markup_1000004573.jpg
    98.7 KB · Views: 268
Last edited:
Back