• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Jeju Air krasjet ved landing i Muan 29DES24

Ser ut som kupert terreng rundt rullebanen og at flyet krasjet først inn i en jordvold m/innflyvningsinstrumenter på og så inn i flyplassgjerdet som var i betong (?).
 
bafkreiauvce3g7tjsjz24m65u63kdxgawyhsct3kzxvyi3hpe22qtpzaua@jpeg


Hverken landingsjul, spoilere eller flaps ser det ut som.

Kilde: Jon Ostrover på bluesky
 
Last edited:
Meldes om to overlevende en mann og en kvinne som begge jobbet i besetningen

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
 
Men thrust reversers er aktivert ser det ut for


Ser noen hevdet de ikke er aktivert, men at motordekselet blir slått tilbake i det de landet.

Thrust reverse blir jo normalt i det hjulene tar bakken. Og det skjedde jo ikke her.
 
Skal ha først vært en go-around. Uten at det forklarer hvorfor de forsøkte lande uten understellet ute.

https://bsky.app/profile/jacdecnews.bsky.social/post/3legoo6kynk2a

Early analysis shows flight #JJA2216 did a go around on approach to rwy 01 due to a birdstrike into engine #2. Pilots declared Mayday and returned for a gear-up landing to rwy 19 where it overran + hit the raised ILS antenna installation and the brick surrounding wall.
 
Ser jo strengt tatt ikke ut som noe retardasjon overhodet på den videoen som ligger ute... Ved belly landing og null tilført energi skal det ikke være matematisk mulig å gå av baneenden 2800 meter lengre borte med så mye gjenværende energi i flyet... Her er det på ett eller annet vis tilført noe energi på den ene eller andre måten; forsøk på en go-around (balked landing), stuck thrust på høyere enn idle N1... strengt tatt kan vel høyere enn idle thrust skyldes et forsøk på bruk av thrust reverser uten at thrust reverser sleeves faktisk står i riktig posisjon. Thrust reverser kan settes i unlocked state på 10ft RA eller mindre, uavhengig av om hjula er nede eller ei.

Det mangler alt for mange biter i dette puslespillet til at man blir klok på det akkurat nå, men det kan jo se ut som at FDR og CVR kan ha overlevd i relativt god stand siden halen er mer eller mindre i ett stykke. Spesielt CVR tror jeg her kan inneholde svar på mange ting
 
Antar de to besetningsmedlemmene som overlevde satt bakerst med firepunkt-seler. Er ikke uten grunn at CVR/FDR sitter bakerst. Får håpe de var bevisstløse da det smalt for å ha utsikt til at resten av flyet går i tusen biter og så i flammer unner jeg ingen..

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk
 
Jeg funderer på om understellet og flaps i utgangspunktet kan ha vært ute i forkant av nevnte go-around? Det er vel vanlig prosedyre å trekke opp understellet etc. hvis man går rundt. Deretter påfølgende problemer med å få ut hjul og flaps ved neste forsøk? Det blir jo bare spekulasjoner fra min side. Skal bli spennende å om man finner noe på ferdsskriver og CVR.
 
Birdstrike og mistet hydraulikk, men alle tre systemene? Lite trolig..

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk
 
Back
Top