"- Jeg trodde motorene eksploderte"

baselutvann

ScanFlyer Gold
http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article3527201.ece

De norske hopperne i flydrama.
- Vi snakket sammen og konkluderte med at det må ha vært lynet som slo ned. Det lynte som bare rakker'n når vi kom ut av flyet.

- Balkan Holiday air, uten defrost og bagasjerom bakerst i flyet gjorde at vi allerede før takeoff var litt smånervøse, sier Hilde.

parameter

Ut i fra det jeg kan se på bildet ville jeg reagert på mengden is på vingen, tviler litt på hvor lovelig det er å fly med en så mye is med tanke på det aerodynamiske grensesjiktet over vingen.

En annen ting - er den bagasjen der forskriftsmessig surret? Ut fra bildet ville jeg ikke like å sitte på raden foran bagasjen i turbulens.

Hadde strøket på eksamen der gitt. Sjekk haugen til høyre i bilde, virker ( uten å kunne være bombastisk ) som der er ganske så mangelfull surring, sjekk forøvrig skiparet på toppen, virker å ligge helt løst.
Uffda

En annen ting - er den bagasjen der forskriftsmessig surret? Ut fra bildet ville jeg ikke like å sitte på raden foran bagasjen i turbulens.

Turbulens er én ting, tenk deg krasjlanding eller rejected takeoff. "Overlevde krasjet, ble drept av bagasje".

Ut i fra det jeg kan se på bildet ville jeg reagert på mengden is på vingen, tviler litt på hvor lovelig det er å fly med en så mye is med tanke på det aerodynamiske grensesjiktet over vingen.

Bilde er jo tatt på bakken, sikkert på vei til avising. Vil vel heller ikke påvirket løftet noe nevneverdig?, forlangt bak på vingen

Har de tatt av med den isen, vil friksjonen øke og dermed den statiske elektrisiteten.
Da vil vel også sjansen for lynnedslag øke..

W

Bilde er jo tatt på bakken, sikkert på vei til avising. Vil vel heller ikke påvirket løftet noe nevneverdig?, forlangt bak på vingen

Om du leser artikkelen, står det "uten defrost", som gir meg en antagelse av at flyet ikke ble aviset uten at jeg skal konkludere med noe.
Å ja løftet ligger som kjent fremst på vingen, men det er likevel bekymringsverdig når så store mengder is får samle seg på vingene uten å bli aviset.

Om du leser artikkelen, står det "uten defrost", som gir meg en antagelse av at flyet ikke ble aviset uten at jeg skal konkludere med noe.

Jeg tenker i de baner at det ikke fantes varme i det bakre lasterommet. Det må jo være en grunn til at det er lastet så mye bagasje i kabinen. Flyselskapet har iflg. Wiki A320 og A319-fly. Begge med store lasterom bak.
At de av en eller annen grunn ikke vil ha skiutstyret i et kaldt lasterom...

Men, bare synsing. :)

Edit: Ved nærmere ettertanke så menes det nok at flyet ikke ble deicet, men jeg synes likevel at det er rart at så mye baggasje ble lastet i kabinen.

Last edited:
Å ja løftet ligger som kjent fremst på vingen, men det er likevel bekymringsverdig når så store mengder is får samle seg på vingene uten å bli aviset.

Mulig at de mente avising, men jeg tenkte på varme inne i flyet. Er heller ikke lett å se om det bare er løs snø eller om det er is.

Hva er det de har tatt bilde av og satt inn i den røde sirkelen? Merke etter lynet?

Jeg tenker i de baner at det ikke fantes varme i det bakre lasterommet. Det må jo være en grunn til at det er lastet så mye bagasje i kabinen. Flyselskapet har iflg. Wiki A320 og A319-fly. Begge med store lasterom bak.

Men, bare synsing. :)

Edit: Ved nærmere ettertanke så menes det nok at flyet ikke ble deicet, men jeg synes likevel at det er rart at så mye baggasje ble lastet i kabinen.

Disse folkene har med seg mye utstyr. Det var nok fullt nede. Har selv jobbet mye med kabinlast, men da var vi vanligvis surret ned lasta, brukt setecontainere eller slengt et nett over og surret dette ned ..

Tror nok ingen syntes synd på skiutstyret (som sikkert er produsert med tanke på minusgrader (synsing... men hvis du har skiutstyr som bare tåler pluss grader...så... ;) ) Ellers så kan det være mulig at bare bakre lasterom (5) er oppvarmet. Men problemet er som alle som har prøvd å laste et fly for skihoppere, ishockey-spillere og andre sporter som det kan synes som status er hvor stor baggen ser ut ;) at det blir fysisk fullt veldig fort. Nå vet jeg ikke hvor lange hoppskiene kan bli men, å få 2 meter inn i en AKH er ikke så lett.

Haha, man vet aldri hvor eksentriske idrettsfolk er, selv om det høres dumt ut å ikke ha skia i et kaldt lasterom. :)

Nå er jo en typisk charter-Airbus 319/320 lagt opp for bulklasting, så ser ikke helt hvorfor de skulle bruke AKHer i det selskapet her.
Ser jo ut til at bildet er tatt bakerst i kabinen (det jeg klarer å tyde fra mobilskjerm), så da har det vel blitt fullt nedi der da.

Nå har riktignok jeg aldri jobbet med en ren skicharter før, men det har jo vært på volumgrensene på ruteflyene til DY til Salzburg en del ganger.
Eller landslaget i kjelkehockey på AFR....mengder med bagasje i en allerede vektutsatt E90.

Kanskje ikke så mye ettertanke over det første innlegget mitt. Menmen. :)

Last edited:
Nå er jo en typisk charter-Airbus 319/320 lagt opp for bulklasting, så ser ikke helt hvorfor de skulle bruke AKHer i det selskapet her.

Ja, du har nok rett i at de ikke har AKH'er, men jeg tror nok et fullt fly for et skilandslag lett fylles opp.

Kan jo väre at flyet takset til avisings plattformen.
Tviler på at flyet tok av med så mye snö is på vingene.
Det der hadde blitt fanget opp og reagert på. Er jo andre fly der også!

Skal bagasje lastes i cabin sammen med passasjere, selv om det en charter. Der vil jo passasjerene kunne få tilgang på gjenstander som er forbudt i håndbagasje, men tillatt i innsjekket bagasje. Går ut fra at hoppski ikke regnes som håndbagasje.

Vidar

Skal bagasje lastes i cabin sammen med passasjere, selv om det en charter. Der vil jo passasjerene kunne få tilgang på gjenstander som er forbudt i håndbagasje, men tillatt i innsjekket bagasje. Går ut fra at hoppski ikke regnes som håndbagasje.

Vidar

Akkurat det er jo null problem, det er bare å gjennomlyse bagasjen. Innsjekket bagasje i kabin er ikke vanlig men ikke direkte unormalt heller. Hoppski er håpløs å laste. En gang ble dem lagt i midtgangen (!) og en annen gang måtte de settes igjen. Det var ikke populært....

Dette så ikke bra ut, både måten kabinen er lastet på og isen på vingene. Ettersom de har satt flaps da bildet ble tatt, så er sjansene store for at det ikke ble aviset i etterkant. Skremmende.

Men de gikk nok for billigste tilbyder. Der ser man hva racet til bunnen gjør med flysikkerheten.

Hvis det er tilfelle at de tok av med is på vingene så er det stikk i strid med "clean wing consept".
Passasjerene blir crash test dummies og pilotene testpiloter da de ikke vet hvor mye is er for mye for å ødlegge løft, eller at is løsner på en vinge før den andre med asymetrisk løft som konsekvens.

Selskapet sparte en deiceing og ca.15-20.000 kroner.
Noe som igjen gjør at de kan legge inn vesentlig billigere anbud neste gang enn en seriøs aktør som følger regelverket.

Men som en del av våre venner på forumet sier, la de frie markedskrefter rå, så får dinosaurene enten tilpasse seg eller dø ut.

Back