"- Jeg trodde motorene eksploderte"

Kan jo väre at flyet takset til avisings plattformen.
Tviler på at flyet tok av med så mye snö is på vingene.
Det der hadde blitt fanget opp og reagert på. Er jo andre fly der også!

Eh, så du aeroflotmaskinen som tok av uten å avise? Ingen som stoppet det flyet fra å ta av.....

Det jeg lurer på nå: Hva ville forumdeltakere her gjort hvis dere hadde vært på et slikt fly?

Det er jo ganske typisk at man tenker at dette er for farlig, men man sier ikke et pip... Men hva skulle man ha gjort hvis man har en begrunnet frykt for at noe er riv, ruskende galt?

Det jeg lurer på nå: Hva ville forumdeltakere her gjort hvis dere hadde vært på et slikt fly?

Det er jo et interessant spørsmål, men svar som måtte komme her er ikke nødvendigvis det man faktisk ville gjort. Man gjør ofte annerledes enn det man tror man vil gjøre når situasjonen dukker opp.

Først så spørs det hvor sikker man er på at ting er innenfor akseptable grenser. Vet man ikke hvor mye rim eller is som er farlig, så er det vanskelig å reagere.

Men det mest naturlige ville først være å si fra til besetningen. Så får man håpe at de viderebringer til kapteinen, men det kan hende de synes du overdriver, det er ikke uvanlig med pax med flyskrekk som "ser spøkelser" og kabinbesetning har ofte ingen spesiell opplæring på hvor isete et fly skal være.

Ulempen her er vel at man oppdager dette rett før take-off, og da vil man ikke få gjort veldig mye siden det er i en kritisk fase, og forstyrre cockpit er normalt ikke noe man gjør da.

Back