Jeg tenker på en flyplass - QUIZ

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Jeg tenker på en flyplass - QUIZ

Så i beste BSSW-stil kommer jeg med en tanke som dere skal finne ut av.

Her er et par bein som vandrer i sanda langs stranda ved "hytta". Hvilken flyplass - operativ eller nedlagt - er nærmest?

IMGP0908.jpg

Re: Jeg tenker på en flyplass - QUIZ

Skal vi til det landet som "delvis ligger under vann"?

Den som vet svaret på det spørsmålet må være enten;

a) i nær familie med deg
b) synsk

;)

Eller
3) lese forumet.

Husk at denne er i beste BSSW-stil ;)

Skal vi til det landet som "delvis ligger under vann"?

Eller
3) lese forumet.

Husk at denne er i beste BSSW-stil ;)

Og basert på et tidligere innlegg fra deg så sier jeg AMS siden jeg ikke er så lokalkjent i Nederland at jeg kjenner alle nedlagte og operative flystriper.

Discus har rett i at "hytta" ligger i Nederland og til og med i Noord-Holland. Noord-Holland Noord for å være pinlig nøyaktig. Det gjør også Schiphol, men den er lengre unna. Flyplassen jeg tenker på har et navn som minner om en norsk by og det er fortsatt ikke Sola...

Nederland er nok landet, men jeg tipper en mer ukjent flyplass langs kysten. Er det noen gamle striper fra krigen der?

Sanda tyder på Den Helder, viss ikke må det være Hilversum

Prøver meg på denne (i likhet med IL-2): Luchthaven den Helder / De Kooy (DHR) ?

Last edited:

Jeg kan avsløre så mye flyplassen ikke lenger er i bruk, at den ble bygd av det nederlandske flyvåpenet rett før krigen, men ble overtatt av naboens styrker i mai 1940.

Deler av området er fortsatt eid av Defensie, men overtatt av Koninklijke Landmacht.

Den eneste av det nederlandske flyvåpenets flyplasser fra før krigen, i Noord-Holland, som ikke er nevnt til nå er reserveflyplassen Buiksloot.

Resten er nevnt eller ikke i Noord-Holland:

Første regiment: de Kooy, Schiphol, Bergen (Noord-Holland) og Waalhaven.

Andre regiment: Operative flyplasser: Hilversum, Ruigenhoek, Ypenburg og Gilze-Rijen. Reserveflyplasser: Haamstede, Buiksloot og De Zilk.

Luftfartsbrigaden: Souburg og De Vlijt

Regner med at det er knyttet til en slik bok og 5 km i luftlinje ;)

TB078564.jpg

Får vel tippe Airfield Bergen/Alkamaar. (som sikkert har et annet navn på Hollandsk)

Alkamaar har jeg aldri hørt om - heller ikke Hollandsk. Hickok skal være glad for at min kone ikke er langsint nok til å dra til Bergen for å tyne han for den.

For å klargjøre det en gang for alle: Landet heter Nederland, språket nederlandsk (russisk har en annen variant, men her er det norsk det er snakk om som min kone og datter til stadighet minner meg om). Adjektiv skrives også med små bokstaver på norsk (og de andre seks språkene jeg kan).

Airfield Bergen/Alkmaar er i og for seg et godt tips. Vliegpark Bergen ble bygget ut av det da lite imponerende nederlandske flyvåpnet i 1938 (ML-KNIL og MLD var på mange måter bedre forberedt på Japans angrep enn det KLu var, men det er en annen historie...). Etter at Nederland hadde kjempet i noen dager tok Luftwaffe over og kalte stedet Fliegerhorst Bergen. I dag (eller for et par uker siden) ser det slik ut der:

IMGP0774.jpg

IMGP0774.jpg

Boka LN-KGL viser til er den nest verste boka jeg noen sinne har kjøpt. Den er usannsynlig dårlig! Den skulle beskrive historien til flyplassen, men er av typen "nåskriverjegdetjegvetomaltsomharenmuligkoblingtilemnet" og er elendigere enn det meste annet. Det verste er at den er utgitt på et ordentlig forlag og ikke på eget forlag som den verste boka jeg har lest.

Back