• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Jar-ppl

Helimaf

NSB First Class
Heisann folkens.

Beklager om dette er feil forum å ta opp emnet på.

Jeg er nå i Florida og tar heli-utdannelse. Fordi det er så latterlig billig å fly her borte, har jeg også tenkt å ta ppl-a på en lokal flyskole. I mars dette året tok jeg jar ppl-a eksamen hjemme i Norge og bestod den. Om jeg da ønsker å konvertere ppl-a lappen min til Jar, hva annet må jeg gjøre? Skill test? Og er det noen som vet hvor lenge en jar-eksamen er gyldig?

Tskk for svar
 
Last edited:
Hvis du flyr opp med en JAR/EASA-kontrollant behøver du ingen konvertering. Teorieksamen er gyldig i 2 år. Sjekk med European Flight Training, mange i klassen min her som har tatt PPLen sin der.
 
Ganske sikker på at Helimaf måtte tatt teorien på nytt om han skulle fått utstedt et Britisk PPL ved EFT. Men uansett blir det nok billigere for han å fly ved den lokale faa-skolen og så bare ta en ekstra skill test når han kommer til Norge.
 
Ok. Slik jeg har forstått det, så må jeg ta skriftlig eksamen i det landet jeg ønsker å få utstedt ppl jar. Hvis jeg da tar en skill test i Norge, så er jo den allerede i boks. Jeg må kanskje ta kontakt med den lokale flyklubben?

Takk for svar ihvertfall.
 
Hei
Jeg tok Canadisk PPL-A (FAA-godkjent) så jeg fikk fly i Norge i ett år. For å konventere til Norsk PPL-A JAR-FCL/EASA, så måtte jeg:
-Ha minimum 100t i loggboka mi
-Ta eksamen i lover og bestemmelser og humen factors and performances
-Oppflyging med kontrollant.
Totalt kostet det ca 5000kr :)
 
Hei
Jeg tok Canadisk PPL-A (FAA-godkjent) så jeg fikk fly i Norge i ett år. For å konventere til Norsk PPL-A JAR-FCL/EASA, så måtte jeg:
-Ha minimum 100t i loggboka mi
-Ta eksamen i lover og bestemmelser og humen factors and performances
-Oppflyging med kontrollant.
Totalt kostet det ca 5000kr :)

Ti poeng til deg for et supert og hjelpsomt svar.

Har allerede tatt eksamen i Norge i nevnte fag som er gyldig til mars 2015
så da mangler jeg å få nok timer til oppflyging.
 
Back
Top