• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Generelt om PPL-A

emiliea

Newcomer
Hei, jeg er en 14 år gammel jente som vurderer å ta PPL-A når jeg blir gammel nok! Men, kan noen fortelle meg litt generelt om det? Litt hvordan eksamen er osv :fly
Jeg har en far som er flykaptein som kan hjelpe meg om jeg trenger, heldigvis :cool:

Kul ambisjon å ha som fjortenåring :)

Kan jeg spørre om målet er å gjøre en karriere ut av det eller ønsker du først og fremst å fly som hobby?

Hei!

Jeg var selv 14 år når jeg begynte å lese teorien til PPL. Jeg tok teorien via Luftfartsskolen i Oslo, via et såkalt fjernstudium. Det vil si at jeg leste teorien for meg selv, og var på et avsluttende kurs før eksamen, i Oslo. Totalt er det 14 bøker å lese, og det tar ca 12 måneder totalt. Jeg brukte to sommerferier pluss litt tid når det passet, utenom skolen. Jeg begynte å fly da jeg var 15 år gammel, jeg kombinerte det med skole så det ble flyvning i helgene når instruktør hadde tid (enklere sagt enn gjort). Det gikk gjevnt og trutt, men pga skole var det ikke alltid like mye tid til å fly. Det spørs hva man prioriterer. Mitt PPL-A fikk jeg når jeg var 17 år gammel. Nå sitter jeg i Roskilde, under utdanning til kommersiell pilot med trafikkflyverteorien i boks fra Oxford. Så ja, alt er mulig bare man selv er motivert nok for det! :)

Men husk, grunnskolen gjør du bare en gang i livet mens PPL har du allverdens med tid til å gjøre ;)

Hvis du har noen spørsmål er det bare å spørre, så skal jeg eller noen andre svare så godt jeg/vi kan.

Back