Januartallene for SAS Braathens

Hurum

ScanFlyer Gold
For å unngå at noen synes VG fremstiller SAS i et dårlig lys, er det Aftenposten som er kilde:

Nedgang for SAS Braathens
SAS Braathens mistet tusenvis av kunder på syke piloter i januar.
Lars Magne Sunnanå


Beklaget. SAS Braathens-sjef Petter Jansen måtte legge seg flat etter kanselleringene i januar.

Pilotbråket i SAS Braathens i januar førte til en nedgang i antall passasjerer, viser trafikktallene som selskapet la frem i dag.

632.800 reiste med SAS Braathens i forrige måned. Det er 1,7 prosent, eller nærmere 11.000, færre enn i samme periode i fjor.

I dag la også konkurrenten Norwegian frem sine trafikktall. De viste en dobling..

- Det er ingen tvil om at vi har tapt passasjerer på at vi hadde så dårlig regularitet de aller siste dagene i måneden, sier kommunikasjonsdirektør Cathrine Foss Stene i SAS Braathens til Aftenposten.no.

- Men reduksjonen i kapasitet er større enn nedgangen i passasjerer, sier hun.

I betalte passasjerkilometer økte trafikken med 2,1 prosent, mens kabinfaktoren - et mål på hvor fulle flyene er - økte med 1,8 prosent til 57 prosent.


Konsernet øker

I alt fraktet SAS-konsernet 2,5 millioner passasjerer i januar. Det er opp 8,4 prosent fra januar i fjor, men det er konsernets datterselskaper som står for mesteparten av veksten.

Betalte passasjerkilometer for SAS-gruppen økte med 6,1 prosent.

Sammenlignet med desembertallene er likevel årsveksten lav: I desember i fjor økte antallet passasjerer med 19,4 prosent til 2,6 millioner.


Lønnsomhet under press

Samtidig som selskapet presenterte sine trafikktall for januar, ga det også noen hint om lønnsomheten i desember.

Det ser ikke oppløftende ut: SAS-konsernets enhetsinntekter per passasjer og kilometer (yielden) falt 10 prosent fra desember 2004 til i fjor.

Dette er dårligere enn ventet. SAS legger brorparten av skylden på valutaeffekter og en mer gunstig høytidskalender i 2004.

Aksjene i flyselskapet faller 2,2 prosent i dag.
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Er det noen som vet hva regulariteten var for SK og DY i 2005 og Januar 2006?
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Tallknekker CK, litt spennende å høre hva du synes om disse tallene?

:up:
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Oy, jeg er spent på hva dette skyldes!
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Ja dette vil vi ha en kommentar på.Hvis dette gjaldt dy så hadde vi vel alt fått en.
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Nei, nå må dere forstå.. alt dette skyldes de "syke" pilotene.. :sarc
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Greenface with whiggly eyes = Sarcasm..
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

SASBraathens har vel egentlig alltid hatt en veldig lav kabinfaktor historisk sett ogsaa.
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Men så gikk jo SAS Braathens ut og sa at passasjerene burde holde seg hjemme...dette skjedde jo et par dager. Slikt vil vel gjøre at antall passasjerer reduseres et par prosent.


Men som det også skrives i boarding.no:
Særlig markant var virkningene av situasjonen på norsk innenriks. SAS Braathens hadde 488.900 passasjerer på sine ruter i Norge i januar, en nedgang på 4,6 prosent fra ett år tidligere.

I betalte passasjerkilometer gikk trafikken ned 3,4 prosent, og kapasiteten ble redusert med 5,5 prosent sammenlignet med januar 2005. Kabinfaktoren på de norske rutene ble forbedret med 1,2 prosentenheter til 55,1 prosent.
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Vel jeg fløy til Manchester for to uker siden, da jeg reiste hjem via København, telte flighten mellom CPH og BGO 28 stykker! Det drar selvsagt kabinfaktoren kraftig ned, spesielt når dette var ombord i en MD-82 med 150 seter blir det en kabinfaktor på 18,6%
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Men i tillegg så flyr jo SAS Braathens på tider som DY ikke gjør, dvs seine maskiner til feks. TRD, SVG, BOO, EVE, TOS mfl. , men dette pga av postgangen, og selvfølgelig regnes disse setene også med i kabinfaktorn, og i og med at disse flighter flyr nesten rundt midnatt nesten hver dag, så er det begrenset antall pax som ønsker å fly med oss.... Men dette er for at alle skal få posten sin i postkassen dagen etter i det lange land :)

Så det er faktisk en grunn til ting og tang og ikke bare pilotene, men selvfølgelig kan man skylle litt på dem også denne måneden, men generellt så stemmer dette.
:nor

Hadde SKBU gjort slik DY gjør så hadde det blitt ramaskrik i Norge... Det er lov å tenke på grunnen :)))
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Januar er en måned som tradisjonelt alltid har en elendig kabinfaktor.
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Poster denne om det finnes noen "ikke tabloidiserte" igjen her inne

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/06/E3/4C/wkr0001.pdf
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Originally posted by LN-TUM


Men i tillegg så flyr jo SAS Braathens på tider som DY ikke gjør, dvs seine maskiner til feks. TRD, SVG, BOO, EVE, TOS mfl. , men dette pga av postgangen, og selvfølgelig regnes disse setene også med i kabinfaktorn, og i og med at disse flighter flyr nesten rundt midnatt nesten hver dag, så er det begrenset antall pax som ønsker å fly med oss.... Men dette er for at alle skal få posten sin i postkassen dagen etter i det lange land :)

Så det er faktisk en grunn til ting og tang og ikke bare pilotene, men selvfølgelig kan man skylle litt på dem også denne måneden, men generellt så stemmer dette.
:nor

Hadde SKBU gjort slik DY gjør så hadde det blitt ramaskrik i Norge... Det er lov å tenke på grunnen :)))

Joda stemmer det. Men for bare måneder siden så var siste avgangene med SAS en time tidligere. Må vel være Pisten som har "presset" SAS til å endre sine siste avganger til enda senere...for det er jo ikke kommet flere avanger...den siste avgangen er bare flyttet enda senere. Og om SAS gjør dette, og ofrer seg for nordmenns brev, har jeg litt tungt for å svelge. SAS vil neppe gjøre dette om dem tapte enda mer penger på det. Forresten begynner det å ble ganske sene avganger til både Bergen, Trondheim, Stavanger og Bodø med Norwegian.

Men forstår selvsagt at få vil fly rundt midnatt. Hvorfor ta siste fly til EVE og lande kl 01 på natta. Man er jo f.eks. ikke i Harstad sentrum før 0200 om en er heldig, og nærmere halv tre på natta i Narvik.
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Originally posted by ENGM RAMP


Tallknekker CK, litt spennende å høre hva du synes om disse tallene?

:up:

Tallene var visst ikke interessante nok for CK - han satset heller på å kommentere yielden til Norwegian...
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

SAS Braathens' kabinfaktor var 57% i januar - på SAS Gruppens norske innenriksruter var C/F 54,2%. Det som trekker ned er WFs innenriksruter (som er lave i januar, og "Narve" hjalp ikke). Både SAS Braathens og Widerøes' c/f er bedre i år enn i fjor - til tross for syke piloter, stormen i nord og stor usikkerhet omkring om flyene går eller ikke. Richard, du har til dels rett når mdu sier at SKs c/f burde vært bedre siden flights ble innstilt og/eller slått sammen. Men, det store problemet har vært at folk har valgt vekk SK når de skal reise - selv på dager flyene gikk - eller lot være å reise. WF fikk også svi, da passasjerer som f.eks. skulle reise fra SVG til HFT, ikke kom seg på WFs TOS-HFT-flight ettersom SVG-OSL eller OSL-TOS med SK var cancelled. Langtidseffekten er det værste for SKBU - flere pax som MÅ komme frem, vil nok i disse dager med usikkerhet omkring SK-pilotenes helse, velge andre enn SAS Braathens når de skal fly., Bare se på vår venn Someone, som er skeptisk til å fly SKBU i april!

I forhold til i fjor er faktisk tallene bedre. SKBU har mistet 1,7% av pax mot 2001, mens WF er opp 4,1%. Men, det som er ille er at veksten har uteblitt. SKDK har hatt en vekst i c/f på 13pp og SKSE 9,6pp
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Originally posted by LN-TUM


Men i tillegg så flyr jo SAS Braathens på tider som DY ikke gjør, dvs seine maskiner til feks. TRD, SVG, BOO, EVE, TOS mfl. , men dette pga av postgangen, og selvfølgelig regnes disse setene også med i kabinfaktorn, og i og med at disse flighter flyr nesten rundt midnatt nesten hver dag, så er det begrenset antall pax som ønsker å fly med oss.... Men dette er for at alle skal få posten sin i postkassen dagen etter i det lange land :)

...

Hadde SKBU gjort slik DY gjør så hadde det blitt ramaskrik i Norge... Det er lov å tenke på grunnen :)))

Vel, SAS Braathens flyr sikkert på de tidene de tror de tjener penger på, og ikke for å være snille med de norske passasjerene. Det samme gjør nok DY.

Kabinfaktoren for SAS BU er jo opp med knappe 2% i forhold til januar 2005 (delvis pga. redusert kapasitet, men i hovedsak pga økt inntektsgivende trafikk).

På mine reiser i januar med SAS så har vel det fulleste flyet vært LHR-OSL med nær 100% kabinfaktor (...men det var etter kansellering av en av de andre avgangene samme dag...).
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Originally posted by CK

I forhold til i fjor er faktisk tallene bedre. SKBU har mistet 1,7% av pax mot 2001, mens WF er opp 4,1%. Men, det som er ille er at veksten har uteblitt. SKDK har hatt en vekst i c/f på 13pp og SKSE 9,6pp

Dette kan kanskje ha en sammenheng med DYs trafikkøkning? I SE og DK har vel konkurransen fra andre selskap og alternativ transport vært såpass sterk hele tiden at SAS har tatt sin andel av veksten, mens i Norge har DY vokst og tatt en forholdsmessig større andel av veksten..?

Edit: Når jeg ser nærmere på tallene så er det kanskje ikke så rart at load factoren til SE og DK har gått så kraftig opp når man ser på den kraftige reduksjonen i kapasitet i begge landene (ASK ned med 24% i DK og ned 17% i SE). SAS DK har også en reduksjon i antall passasjerer, mens SAS SE har en liten økning.
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

Originally posted by TOS


Originally posted by LN-TUM


Men i tillegg så flyr jo SAS Braathens på tider som DY ikke gjør, dvs seine maskiner til feks. TRD, SVG, BOO, EVE, TOS mfl. , men dette pga av postgangen, og selvfølgelig regnes disse setene også med i kabinfaktorn, og i og med at disse flighter flyr nesten rundt midnatt nesten hver dag, så er det begrenset antall pax som ønsker å fly med oss.... Men dette er for at alle skal få posten sin i postkassen dagen etter i det lange land :)

...

Hadde SKBU gjort slik DY gjør så hadde det blitt ramaskrik i Norge... Det er lov å tenke på grunnen :)))

Vel, SAS Braathens flyr sikkert på de tidene de tror de tjener penger på, og ikke for å være snille med de norske passasjerene. Det samme gjør nok DY.

Enig med deg TOS. Av og til virker det som om personer tror SAS Braathens kun flyr for å ofre seg for nordmenn og ikke av økonomiske grunner.
 
Replying to Topic 'Januartallene for SAS Braathens'

det stemmer, SE har redusert kapasieten frivillig mens DK nok fikk sin cap redusert for seg når pilotene der gikk ut i en ulovlig streik. Tall er moro!
 
Back
Top