JAL mot konkurs

Re: JAL

Den nederlandske avisen Telegraaf skriver i dag at et flertall det nye styret i JAL velger for et bud fra Delta og Air France/ KLM i stedet for $1,4 mrd fra American Airlines. Dermed er veien klar for skifteretten i Tokio. Omorganiseringen betyr exit Oneworld og inn i Skyteam. Eneste som kan holde JAL fra Skyteam er den Japanske staten op bankene.

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/airfrance-klm/5747900/___Air_France-KLM_dicht_bij_deal_met_JAL___.html

'Air France-KLM dicht bij deal met JAL'door Ronald Veerman
AMSTERDAM - Net als zijn Amerikaanse partner Delta Airlines staat Air France-KLM klaar om een fors geldbedrag in het noodlijdende Japan Airlines (JAL) te steken. Dat meldden luchtvaartbronnen in zowel Europa als de Verenigde Staten, waar met spanning wordt uitgekeken naar de stappen die JAL en de Japanse regering de komende dagen gaan zetten.

In de luchtvaartwereld wordt er steeds meer rekening mee gehouden dat het in problemen verkerende Japan Airlines zich zal aansluiten bij de Skyteamalliantie van Delta en AirFrance-KLM. De Japanse maatschappij verkeert in grote financiële problemen en dreigt failliet te gaan indien niet snel iets wordt gedaan aan de huidige miljardenschuld. JAL ligt op koers voor een verlies van 9,2 miljard euro in het gebroken boekjaar dat in maart eindigt.

JAL maakt op dit moment deel uit van de Oneworldalliantie, waartoe ook onder meer British Airways en American Airlines behoren. American heeft JAL samen met enkele partners een reddingsboei van maar liefst $1,4 miljard (ruim 900 miljoen euro) toegeworpen, maar ook Delta en Air France-KLM hebben inmiddels forse steun toegezegd.

Een meerderheid van het vernieuwde management van JAL zou volgens luchtvaartkringen vóór een overstap naar Skyteam zijn en zelfs al een principeakkoord hebben bereikt. Uiteindelijk zullen echter ook de Japanse overheid en de schuldeisers daarmee akkoord moeten gaan.
 
Noen som vet noe om japansk konkurslov?

Er dette en "europeisk" konkurs, gjeldsforhandlinger eller en "chapter 11"? Jeg ser at Japan Times kaller det "court-led rehabilitation".
 
Mener at ansatte i JAPAN er ansat på livstid...har da i alle fald nok værest sådan engang
Hilsen
Ole
 
Noen som vet noe om japansk konkurslov?

Er dette en "europeisk" konkurs, gjeldsforhandlinger eller en "chapter 11"? Jeg ser at Japan Times kaller det "court-led rehabilitation".

Slik jeg har forståt det så ligner den på den amerikanske og det her er snakk om en "chapter 11" lignende sak
 
Og for litt over 10 minutter siden så kom denne melding på Al Jazeera

Japan Airlines files for bankruptcy
Japan Airlines (JAL) has filed for bankruptcy protection, in one of the country's biggest-ever corporate failures.

A state-backed corporate turnaround agency said on Tuesday that it received confirmation from the carrier that it had applied for protection from creditors.

The move paves the way for a major government-backed restructuring of the airline, cutting thousands of jobs, closing routes and selling off aircraft as it tries of offload debts estimated at more than $22bn.

Hele artikkelen: http://english.aljazeera.net/business/2010/01/201011984824800307.html
 
Dette er ingen driftsstopp, men en restrukturering lignende amerikansk 'Chapter 11'. Det vil bety sanering av gjeld, avslutning av dyre leasingkontrakter, personalreduksjoner etc etc. Alle finansielle avtaler inngaatt foer 'konkursen' vil vaere under rettslig styre og dommer og konkursstyret vil bestemme hva som skal fortsettes og hva som skal avsluttes.
 
Denne JAL-konkursen er en japansk utgave av den amerikanske Chapter 11 (beskyttelse mot kreditorer en tid), og dermed vil virksomheten gå som vanlig i den nærmeste fremtid. På lengre sikt vil det helt klart føre til kutt i rutenett, oppsigelser av ansatte, salg av enheter og løsøre, reforhandlinger av leaseavtaler, osv. Hvor godt de lykkes avgjør om de kommer ut på topp eller om det blir de japanske varianten av Chapter 7 (fullt oppbrudd og full stopp).
 
Tråkigt, precis som med alla andra, men pengarna måste in. Kan man hitta liknelser med SAS? Låter lite lika med statligt ägande som blev privat (vid ungefär samma tid, eller har jag helt fel?)
 
Denne kom fra En Verden Alliansen:
Business as usual for Japan Airlines
19 January 2010

Japan Airlines' position in the oneworld® alliance is unaffected by the announcement today that the airline is to operate under Japanese Corporate Reorganisation proceedings.

The state body overseeing its restructuring, the Enterprise Turnaround Initiative Corporation (ETIC), has confirmed also today its support to JAL, stressing that it is business as usual for the airline commercially and operationally during its restructuring.

This includes its agreements and co-operation with partners. So the airline continues to offer full oneworld services and benefits, and tickets for flights on JAL and its frequent flyer arrangements are unaffected, with JAL reassuring its passengers that they will continue to receive the same high levels of service and safety.

oneworld and its other member airlines have offered JAL all possible support through these difficult times and into the future.

oneworld remains convinced that its proposals for JAL are vastly superior in every respect to any alliance alternative available to the airline - including commercial benefits totalling US$2 billion over three years. This would provide JAL, its employees and customers, and the government and taxpayers of Japan, with the greatest long-term value at the lowest risk, bringing stability and certainty to the airline at a time when it is most needed.

For more details on the oneworld total value proposition to JAL, see http://www.oneworld.com/ow/news/details?objectID=20395

For Japan Airlines' message to customers today, see https://www.jal.co.jp/en/other/info2010_0119_2.html and for further JAL information, see www.jal.com

For more news from oneworld, see www.oneworld.com/ow/news

For media queries only:

Michael Blunt
Vice-President Corporate Communications
mblunt@oneworld.com
London: +44 20 8738 5173
Vancouver: +1 604 713 2660
 
Back
Top