Jacob Schram har fått sparken i Norwegian

Re: Jacob Schram har fått sparken i Norwegian

Jeg tror hoved-årsak er faktum at han ble ikke villig a fragi noe fra seg og dette førte til ekstremt irritasjon blant de ansatte han skål lede. Det ble rett og slett en akseptans-problem.

Man kan like god argumentere at heile refinansering av DY ble gjennomført av Karlsen og sitt team. Hvorfor skal man da kaste ut 7 Mio i år til noe som man egentlig ikke hadde nytte for? Man bør kanskje tenke litt på denne vei. Hvor mye i resultater fikk DY for de 4,5 Mio som de betalte i lønn til Geir Karlsen vs hvor mye fikk DY for de 7 Mio som de betalte i lønn til Jakob Schram. Til slutt er begge bare ansatte til selskap...

Min ansettelsesavtale fastslår at jeg har en oppsigelsestid på ni måneder og 15 måneders etterlønn. Alle visste at konsernsjefjobben i Norwegian var meget risikofylt, og derfor ble denne avtalen inngått i 2019.– Jeg har vært villig til å forhandle med styret om å revidere min etterlønnsavtale, og jeg har kommet med konkrete tilbud som ville ha redusert denne i betydelig grad. Disse forhandlingene førte dessverre ikke frem, sier Schram.
https://e24.no/naeringsliv/i/x3Kq0V/jacob-schram-om-aa-faa-sparken-kom-svaert-overraskende-paa-meg
Så NAS kan takke seg selv.

Jeg tror hoved-årsak er faktum at han ble ikke villig a fragi noe fra seg og dette førte til ekstremt irritasjon blant de ansatte han skål lede. Det ble rett og slett en akseptans-problem.

Man kan like god argumentere at heile refinansering av DY ble gjennomført av Karlsen og sitt team. Hvorfor skal man da kaste ut 7 Mio i år til noe som man egentlig ikke hadde nytte for? Man bør kanskje tenke litt på denne vei. Hvor mye i resultater fikk DY for de 4,5 Mio som de betalte i lønn til Geir Karlsen vs hvor mye fikk DY for de 7 Mio som de betalte i lønn til Jakob Schram. Til slutt er begge bare ansatte til selskap...
Det var vel de som skrev og signerte kontrakten hans.

Etter det finansielle kunststykket Karlsen har klart det siste året vil jeg tro at han har blitt en svært ettertraktet mann i bransjen. Kan være at DY for å beholde han har vært nødt til å gi han denne stillingen sammen med en antagelig meget generøs avtale. Uansett vel fortjent :nor

Hvis jeg leser dette rett, så ønsker både Schram og styret å redusere 'pakka', men de blir ikke enige om hvor mye så derfor får han full utbetaling? Småpsykedelisk ...

Norwegian-konsernsjef Jacob Schram overlot for mye av ansvaret for å redde selskapet og legge den nye strategien til finansdirektør Geir Karlsen. Bruk av eksterne konsulenter tæret også på tilliten, får DN opplyst.
https://www.dn.no/reiseliv/norwegia...e-norwegian-toppsjef-jacob-schram/2-1-1028364

Norwegian-toppsjef Jacob Schram ville ha 10,5 millioner – og slippe å jobbe mer
Da Jacob Schram fikk sparken som toppsjef, ønsket han å slippe arbeidsplikten. Da sa selskapet nei.
https://www.dn.no/luftfart/norwegia...5-millioner-og-slippe-a-jobbe-mer/2-1-1028414

Begge bak betalingsmur

Etter det finansielle kunststykket Karlsen har klart det siste året vil jeg tro at han har blitt en svært ettertraktet mann i bransjen. Kan være at DY for å beholde han har vært nødt til å gi han denne stillingen sammen med en antagelig meget generøs avtale. Uansett vel fortjent :nor

Noen sier mirakel og noen sier kunststykke.
Dette er jo bare tøys.

Sannheten er vel en desperat jakt på å redusere tap for diverse kreditorer.
I stedet for å tape alt så ligger det vel litt håp om å kunne dekket deler av tapene i fremtidig drift.
Dette gjenstår ennå å se.

Det jeg har sett i dag er en bablende styreleder som prøver å snakke selskapet opp. Uten særlig troverdighet.

Norwegians behandling av ansatte, samt styrets vedtak om bonusavtale for toppledelsen på dette tidspunktet vil nok få reisende til å velge andre alternativer nå som SAS og FLYR betjener det samme markedet.

:fly

Så ny styreleder Øygard i Norwegian uttalte seg om Schram, eller retter sagt ikke nevnte han med ett ord. Øygard brukte tid på å «sutre» på statens manglende håndsrekning til Norwegian. Han nevnte kun lånet som skal betales tilbake, men hopper over kjøp av ruter og avgiftsnedsettelser. De to sist nevnte bidrag som gjorde det mulig å reforhandle kreditor gjelden, og bruke tid på det. Nok en norsk næringslivsleder som er blitt for godt vant med statens åpne lommebok. Sannheten er vel at det Staten har gjort i Norwegians tilfelle har vært meget velykket 1) ikke finansiere milliarder av utenlandsk risikokapital 2) signalisert støtte om de klarer å refinansiere seg med utgangspunkt norsk drift 3) bidratt til ett revitalisert selskap med nye storaksjonærer. Alternativet jeg ønsket, utover å satse mer på Widerøe, var å la Norwegian gå over ende, deretter opprette ett nytt selskap med bla. edruelige bonuser og fullstendig sanering av gammel gjeld. Solgt det nye selskapet når corona var over. Når det gjelder Schram var vel han smart, han oppfattet vel at tiden var over, hvorfor da gi fra seg bonuser, som gutteklubben grei i norsk næringsliv innvilget i fjor. Noen som tror Fredriksen, eieren som har ansatt Øygard, ville gitt fra seg ett £?

Norwegians behandling av ansatte, samt styrets vedtak om bonusavtale for toppledelsen på dette tidspunktet vil nok få reisende til å velge andre alternativer nå som SAS og FLYR betjener det samme markedet.

:fly

Ja, for dette er sikkert noe den vanlige reisende ofrer en tanke når de bestiller billetter. :rolleyes:

Det ser pussig ut fra litt avstand: Trodde Schram reddet Norwegian ut av vanskelig krise og var blitt både gullgutt og den neste hale helten.
Så får han sparken på dagen isteden, så feil kan man ta..:rolleyes:

Norwegian sin aksjekurs står akkurat nå 10% høyere, enn nivået før Schram fikk sparken...

Norwegian sin aksjekurs står akkurat nå 10% høyere, enn nivået før Schram fikk sparken...

Trolig grunnet DNB sin Analyse som sier kursmål 17kr og at det bør være mulig å få ut 2,4 milliarder fra Boeing.

Sent from my iPhone using Tapatalk

E24 har også en sak der man ser for seg at Fredriksen som største aksjonær og med sine økonomiske muskler - kan tenkes å ha en plan om å bygge noe globalt av DY som han har gjort innen oppdrett. Karlsen er en viktig brikke i et slikt scenario.

E24 har også en sak der man ser for seg at Fredriksen som største aksjonær og med sine økonomiske muskler - kan tenkes å ha en plan om å bygge noe globalt av DY som han har gjort innen oppdrett. Karlsen er en viktig brikke i et slikt scenario.

Trenger vi virkelig mer av dette nå.......:drunk:

Espen

Trenger vi virkelig mer av dette nå.......:drunk:

Espen

Nei. Definivt ikke. Men, Fredriksen er jo milliardær. Og skal man bli millionær i luftfarten må man som kjent starte som milliardær. Vi får se da vet du…

Da har jeg nesten mer tro på at han bruker 2-3 år på å "bygge" Norwegian til å bli et ettertraktet salgsobjekt. Det hender han gjør det også ;)

Nei. Definivt ikke. Men, Fredriksen er jo milliardær. Og skal man bli millionær i luftfarten må man som kjent starte som milliardær. Vi får se da vet du…

Noen unntak:
Richard Branson begynte som fattigmann, eller eventyrer, nå er han milliardær, eller var, vært mye opp og ned der, Corona og Covid var vel ikke en del av eventyret. Var nok noen konkurser i det bolaget.
Han satset på hurtig tog i Florida, gjennom byen min. Har ikke sett de togene på lenge.
Umulig å planlegge for for et virus som ingen hadde hørt om i slutten på 2019.:cry:

Noen unntak:
Richard Branson begynte som fattigmann, eller eventyrer, nå er han milliardær, eller var, vært mye opp og ned der, Corona og Covid var vel ikke en del av eventyret. Var nok noen konkurser i det bolaget.
Han satset på hurtig tog i Florida, gjennom byen min. Har ikke sett de togene på lenge.
Umulig å planlegge for for et virus som ingen hadde hørt om i slutten på 2019.:cry:

Richard Branson var blitt det man kan kalle rik, også før han kjøpte det som ble Virgin Atlantic

. Richard Branson var blitt det man kan kalle rik, også før han kjøpte det som ble Virgin Atlantic

Han startet vel med et fly, og det var så vidt det kom seg i lufta. Var visst en motor som røk like før jomfruturen. (Leste biografien hans for mange år siden)

Back