ITA Nye Alitalia - Status

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Etter som «nye Alitalia» blir et nytt selskap så passer det fint med en statustråd.

Det som virker være klart er at selskapet skal få en ny logo (som matcher navnet), starter opp med €3 mrd i finansiering, nesten 100 fly og planen er 6500 ansatte


https://www.aviation24.be/airlines/alitalia/how-will-ita-the-new-alitalia-be/

In addition to the name, the company will also have a new logo and will be made up of approximately 6,500 employees and almost a hundred aircraft, relying on a financial endowment of 3 billion euros.
 
Re: ITA - Status

Hvor mange ansatte er det i «gamle Alitaly»? Håpe de ikke bare spytter i penger, men får til noe levedyktig. Italia er jo ikke bare byråkrati.
 
Re: ITA - Status

Det er da lov å håpe at det blir en logo og dekor på flyene som er minst like elegant som dagens og ikke minst står i stil til mote- og stilnasjon numero uno.
 
Re: ITA - Status

Det kan se ut som du får oppfylt forhåpningene dine Blubird: Det nye selskapet skal kjøpe blant annet logoen, fligthkodene AZ og CT samt IATA-billettkoden 055 fra gamle Alitalia. Så da ser det sannelig ut som det nye selskapet ITA vil operere under merkenavnet Alitalia. New company - same wrapping.

In order to satisfy the requirements imposed by the European regulators, ITA will have to purchase the assets now belonging to the old Alitalia that it intends to use in the future: the logo, the flight codes — AZ and CT — the IATA ticketing code —055 — the frequent flier program MilleMiglia and Alitalia’s slots at London Heathrow airport.

https://airlinegeeks.com/alitalia-to-sell-assets-to-new-state-owned-company/
 
Last edited:
Re: ITA - Status

...så kanskje var ikke Alitalia så død som noen trodde. Digger et selskap som til de grader setter katter og deres antall liv i skyggen:-)
 
Re: ITA - Status

Så da ser det sannelig ut som det nye selskapet ITA vil operere under merkenavnet Alitalia.

Umulig ikke å glede seg over! Blir da spennende å se om det kommer noen som helst endring på det visuelle, eller om de bare kjører sømløst på videre.
 
Jeg er forvirret over hele denne process, Vil det nye selskab stadigvæk hedde Alitalia på flyene og som selskab brande sig som Alitalia? ELLER skifter det hele navn til det der ITA sådan at Alitalia ikke længere vil eksistere med navn m.m?
 
EU skal visstnok ha protestert lit på det siste forslaget, blant annet ymter de frempå at Alitalia navet må droppes, så de faktisk starter et nytt flyselskap, og det kun skal være flyoperasjonene som blir med over. Og ikke bakketjenester og vedlikehold
 
EU skal visstnok ha protestert lit på det siste forslaget, blant annet ymter de frempå at Alitalia navet må droppes, så de faktisk starter et nytt flyselskap, og det kun skal være flyoperasjonene som blir med over. Og ikke bakketjenester og vedlikehold

Og over to måneder senere har lite skjedd: EU nekter det nye selskapet å ta over navnet "gratis" og nekter å la det bare være en direkte videreførelse av det gamle Alitalia. De krever også at arbeidsstokken slankes solid, endel slots på Linate må gis bort og at det nye selskapet ikke kan overta Alitalias bakketjenster og vedlikeholdsselskap
 
Tja, italienerne er jo vant til å få tilgivelse fra EU, bare de lar det skure og gå lenge nok, gjør noen småjusteringer - og vips! Det gjelder jo alt fra flyselskap til helsetjenester.
 
Planen er å være i luften i juli, og finansieringen nærmer seg godkjent

https://airwaysmag.com/airlines/ita-italian-gov-finance-newco/

The Italian government is on the verge of voting on a US$968m (€800m) financing to get ITA, the airline poised to take over Alitalia (AZ), in the air by July 2021.

According to Italian newspaper Il Corriere, which is, however, specifying that the final amount is yet to be defined, the decision, taken within a Government initiative to restore the Italian economy, would allow the allocation of part of the total US$3.63bn (€3bn) set aside for the revival of the Italian flag carrier, whether under the legacy brand or as a NewCO, namely ITA.

Men det er ennå ikke helt avgjort om navnet blir ITA....eller Alitalia

The newspaper continues reports on the contacts between the Italian government with the EU Commission or, better said, the lack thereof, as nothing has happened since the last call made on April 16. The EU Commission on Competition is still waiting for a new proposal from the Italian government to get out of this stalled situation.

One aspect has not changed: EU Commissioner Margrethe Verstager stands firm on the discontinuity between AZ and ITA; basically, this means no brand handover, MilleMiglia frequent flyer program to be abandoned, no handling and maintenance, and handover of 50% of Milano-Linate (LIN) slots.
 
Planen er da at ITA vil overta det som blir igjen av Alitalias operasjoner fra oktober, og da "starte" opp som en kraftig slanket utgave hvor antall ansatte går fra over 11.000 til noe under 3.000. Dog er ikke tallenne helt sammenlignbare da bakkemannskaper og mye vedlikehold ikke blir med over. I utgangpunket vil de ikke overta Alitalia-navnet, men det skal samtidig auksjoneres bort av boet etter Alitalia, så vil bli overasket over at ikke ITA ender med å kjøpe det. Og Alitalia-navet dermed lever videre
 
Tja, italienerne er jo vant til å få tilgivelse fra EU, bare de lar det skure og gå lenge nok, gjør noen småjusteringer - og vips! Det gjelder jo alt fra flyselskap til helsetjenester.

Ja de er dyktige, og har følk fra Carabinieri og andre mer eller mindre lyssky organisasjoner plassert de utroligste steder for å påvirke og trykke på riktige knapper.
Selvom det er mye kaos i politikken, er ikke det så viktig. Så lenge skyggeorganisasjonene fungerer!
 
Hvor mange omstruktureringer har det vært av dette selskapet eller det er kanskje best å si disse selskapene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor mange omstruktureringer har det vært av dette selskapet eller det er kanskje best å si disse selskapene?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Problemet er at tidligere omstruktureringer egentlig aldri har vært skikkelig gjennomført, hvis man i det hele tatt kan si Alitalia noengang har vært det
 
Mens selskapet jo vil starte opp med en form for lease av fly fra restene etter gamle Alitalia, har de alt bedt Airbus og Boeing komme med tilbud på nye fly, som endel av deres langsiktige flåteplan
 
Problemet er at tidligere omstruktureringer egentlig aldri har vært skikkelig gjennomført, hvis man i det hele tatt kan si Alitalia noengang har vært det

Det er vel ikke bare dette prosjektet Italienere ikke klarer å gjennomføre hele prosessen.
Mange skal smøres nok på veien til suksess, og plutselig er det en som har for mye å tape og blokkerer alt.
 
ITA skal ha tatt over det første flyet fra Alitalia, en A330-200, og de kan da komme i gang med å skaffe seg en AOC

https://airwaysmag.com/airlines/ita-first-aircraft/

According to the Italian newspaper Il Corriere della Sera, ITA-Italia Trasporto Aereo, the new company to take over from Alitalia (AZ), has its first aircraft, a necessary step in order to secure an Air Operator Certificate (AOC) and start operations.
 
Back
Top