"...it could be in Philadelphia, it could even be in Rome.."

Flight: SK874, OSL-ARN
Flytype: B737-705
Sete: 3A
Klasse: Economy Extra\Business

Etter en drøye halvannen time i loungen, begynte jeg sånn smått å lure på om jeg ikke skulle bevege på meg, ca. halvtimen før avgang. Måtte samtidig på toalettet, og en iherdig leteaksjon til tross, kunne jeg ikke finne dette i loungen (kan noen bekrefte at det faktisk ikke er toaletter i SAS Business lounge?), og derfor gikk turen først to etasjer ned, deretter en etasje opp igjen, i retning gate 48. Farende bortover på et rullefortau, så jeg tilfeldigvis Learjet, som kom gående andre veien. Hørte et "hvilken gate skal du på?", og i frykt for å avsløre for mye, pekte jeg, og svarte "der borte" ;).

Kom meg fram til gate 48, som forøvrig er en kombigate, som ligger litt bortgjemt, hvertfall når den brukes som Schengen-gate. Ble stående og vente litt, og etterhvert ble det boarding. Tuslet så ombord, og fant sete 3A på en LN-TU*-registrert maskin (Noen som vet den siste bokstaven?).

Economy Extra hadde 18 seter, fordelt på 3 rader, og jeg kunne høre crewet der fremme konstatere at det var "16 foran", så greit belegg på Extra i dag. Lenger bak, aner jeg ikke.

Vi kom oss opp, og crewet som var kvinnelig, kom med trallene sine, og jeg fikk en liten boks med en liten salat, bestående av salat (:rolleyes:), tomat, salami, og fetaost. Helt greit. Ved siden av var det et par skiver med det jeg tror var rugbrød (som ikke er noe godt en gang!), og en liten sjokoladebit. Ble også en øl til dette.

Jeg fikk spist opp, og det var strengt tatt noe man ikke ble mett av, og - som jeg har sagt tidligere - ikke noe jeg gidder å betale mer for billetten for å få. Bortsett fra det, et helt greit måltid, som er akkurat passe når flytiden ikke er lengre.

Landet på 01R på ARN, og taxet den ikke akkurat korte veien, rundt til Terminal 5, og inn til gate 1. Ble passe imponert, da bestningen ropte opp "Passasjerer som skal til <dit Martin skal>, klokken <klokkeslettet for Martins neste flight>, skal gå til gate <gaten for denne flighten>. Dette var den eneste connectionen som ble ropt opp, og fåglarna vet om det var flere enn meg som skulle videre med akkurat den flighten, så mest sannsynlig gjorde de det kun for meg :). Før landing gjorde forøvrig styrmannen også et lite nummer ut av det at vi kom til å lande et par minutter før rute, og at de hele tiden gjorde det de kunne form å være Europas mest punktlige flyselskap

Kom meg av, ellers fornøyd med flighten, rent bortsett fra at jeg akkurat da hørte fint lite på det ene øret, etter at det tydeligvis ikke likte å fly i trykkabin. Mulig at gårsdagens lille snev av forkjølelse hadde skylda for det.

Kikket meg litt rundt, men siden jeg ikke kunne finne noe skilt som viste veien til lounge, fant jeg heller veien til gaten, og satte meg ned der. Her så jeg og at Learjet hadde forsøkt å ringe meg, så jeg fikk ringt han tilbake, og forvirret han litt ang. hvor jeg skulle :p.

Ok, før LN-MOW avslører hele reiseruta, hva jeg har i bagasjen og alle de andre som bor på hotellet jeg sitter på:

Jeg hadde som nevnt, lenger opp, tatt ut to uker ferie, som jeg nå er halvveis i, og begynte for en to-tre uker siden å lure på hva jeg skulle finne på. Det eneste, var at det ikke skulle koste for mye, så Norden hørtes foreløpig ut som et område man kunne begrense seg til. Så først at NSB solgte Minipris til Gøteborg, og tenkte at en tur dit kunne vært artig. Men bare en tur dit og tilbake? Kjedelig.. :rolleyes: Så også på et alternativ som innebar rute OSL-GOT-CPH-OSL, med henholdsvis NSB, SJ og DFDS, men det ble igjen litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg. Vurderte også et svakt øyeblikk, Sverige på langs med tog! Visste dere at det går tog fra både GOT og STO tidlig på ettermiddagen, som er i Luleå sent neste formiddag? Jada, jeg vurderte det og. Så var det bare det å komme seg til og fra disse togene, og det var da jeg kom på at jeg hadde rett i overkant av 20.000 Eurobonuspoeng på kontoen. Kikket litt, og fant ut at jeg hadde jo poeng nok til å reise tur\retur fra OSL til hvorsomhelst innen Norden\Baltikum i hvilken klasse jeg måtte ønske!

Togplanene ble dermed lagt på is, og jeg logget meg så inn på mine sider på sas.no, og begynte å utforske mulighetene. STO og CPH er ålreite byer, og STO er en jeg absolutt gjerne hadde reist tilbake til. GOT var jo også en by jeg vurderte til å begynne med. Men å svi av alle poengene på en tur\retur OSL-CPH\ARN\GOT? Nei, da ville jeg ha mer valuta for pengene (les: flere flighter), og fant ut at en combo av SK og KF til HEL, hørtes artig ut. Selvsagt kunne man fly direkte, men som sagt; jeg ville ha flest mulig flighter for p(o)engene, og booket dermed OSL-ARN-HEL, for i dag, og hjemreise HEL-CPH-OSL på søndag. Det ble flydd gris til ARN, og en 5-APU'ers Avro videre til HEL, før en ny Avro flyr meg til CPH i 16-tiden på søndag, og SAS sender en av sine airbuser for å fly meg siste biten.

Valgte også å booke dette i business. Har nok kanskje blitt litt godt vant, med billige biz-billetter på BA, så economy var strengt tatt ikke aktuelt. Economy Extra er høyeste klasse ombord, men tenkte her at hvorfor ikke like gjerne bruke noen ekstra poeng, og få loungetilgang? Hadde som sagt rett i overkant av 20.000 poeng, så det å bruke noe mindre, ville ført til at jeg satt igjen med en sum poeng som jeg allikevel ikke ville kunne brukt til noe.

Flight: KF446, ARN-HEL
Flytype: Avro RJ-85
Sete: 3F
Klasse: Economy Extra\Business

Nuvel. Etter en liten time ved gate 9, var det etterhvert klart for avgang for KF644 til Helsinki. Var forholdsvis kjapt ombord, og fant sete 3F. Det var traaaaangt! Greit, jeg er feit, men kan allikevel fint sitte i f.eks. en 737 og f.eks. klare å spise, mens noen gjør det samme i nabosetet. Jeg vet ikke om det hadde gått her. Har og hørt at Blue1 operer Avroen med både 2x3 og 3x3 config. Denne hadde 3x3.. Heldigvis var det jeg og en dame som delte treseteren, og hun satt ved midtgang. Midtsetet var mao. tomt. Crewet var hyggelige og blide, og ingen av de var direkte vonde å hvile øynene på. Det samme kan vel og sies om styrma.. eh, styrkvinnen, som jeg kunne skimte den blonde hestehalen på, gjennom cockpitvinduet da jeg boardet. Ikke kan hun ha vært noe eldre enn meg, hvertfall..

Vi kom oss avgårde, bittelitt forsinket, men det gjør ikke noe for Martin når han er på ferie.. Var kanskje snakk om fem minutter. Tok av, og det var slettes ingen ubehagelig opplevelse i Avroen. Kom oss opp og avgårde, og etterhvert slukket setebeltelyset, og noen begynte å snakke over PA. Ikke skjønte jeg språket, samt at det var på et volum som var så lavt at jeg ikke hørte noe allikevel, samt at jeg nå egentlig hørte mest bare på det ene øret..

Så skal vi sammenligne service: En av de hyggelige damene gav meg et brett, som inneholdt en pastasalat. Hadde denne blitt servert hos SAS, hadde den ene porsjonen som hver passasjer fikk, blitt fordelt på en hel treseter! Husker du sjokoladebite til SAS? Blue1 hadde to! Drikke til maten? De spurte ikke en gang. Rødvinsflaska var en del av "inventaret" på brettet :D. En eller annen sørafrikansk, som jeg ikke husker navnet på, men god var den :). I tillegg til alt dette, kom de også rundt med karamellsukertøy, etter at aøt var ryddet bort. Så, en tommel opp til Blue1 for god service, som jeg opplevde som mye bedre enn hos selskapet som eier dem..

Nevnte jeg øret mitt fra første flighten? Fikk rett og slett vondt i venstre øret, og hørte forholdsvis lite på det etterpå.. For ti år siden, fløy jeg til London, og hadde vært forkjølet dagene før, og det samme skjedde den gangen. Tilfeldigvis, på samme øret som siden av flyet jeg satt på. På returflighten den gangen, satt jeg på motsatt siden, og da skjedde det samme med motsatt øre!

Har aldri hatt noen problemer med ørene under flyvning siden, men i går hadde jeg igjen et snev av påbegynnende forkjølelse, og dette skjedde igjen. Jeg var derfor litt spent på hvordan neste flight ville gå, når jeg nå skulle sitte på motsatt side. Resultat: Begge ørene var sånn etter landing!! Mest sannsynlig tilfeldig, men dog irriterende. Hører greit, men det er et helvete å snakke, da jeg hører stemmen min på en helt annen måte..

Vel, nok om det.. Kom meg til bagasjebåndet, og her må jeg innrømme at jeg så etter båndet for en Oslo-flight :rolleyes:. Skjønte dog fort at jeg måtte gå dit det stod Stockholm, og etter et par minutter, begynte bagasje fra min flight å dukke opp, og et halvt sekund etterpå, kom min, med priority-merking. Ingen egen tag, kun "Priority" skrevet på den vanlige tag'en, men det holdt lenge det :).

Fant så veien utenfor, og fant holdeplassen til Finnair's flybuss, som kjørte meg kjapt inn til jernbanestasjonen her i byen på en liten halvtime. Derfra fant jeg lett veien til Radisson Blu Plaza, som ligger et par lange steinkast unna, som ser ut til å hete litt SAS og litt BLU om hverandre..

Nå blir det å se om restauranten her har noe god mat, før jeg nok regner med en rolig kveld, og satser på at ørene kommer seg til i morgen..

Snakkes ;)

Last edited:
Jeg tipper det var noe sånt du fikk hos Blue1:

01112008045.jpg

Ellers kan jeg bekreftet at 2x3-konfigurasjonen til Blue1 er betraktelig mer behagelig enn 3x3.

Jeg tipper det var noe sånt du fikk hos Blue1:

Ellers kan jeg bekreftet at 2x3-konfigurasjonen til Blue1 er betraktelig mer behagelig enn 3x3.

Stemmer :). Også syntes jeg det var så stilig at vinflaska lå der allerede :).

I følge setekartet har jeg en 3x3-maskin hjem igjen også :cry:. Får håpe på tomt midtsete..

Middagen i hotellets restaurant vel overtått, og falt i smak. Ble en Radisson SAS burger, og en halvliter med et øl kalt Kahru (Da jeg var liten, hadde jeg ski av et merke som het det samme :rolleyes:). Var ferdig, og en hyggelig servitrise spør om jeg vil ha noe dessert. jeg begynner på en "No...", mens hun fortsetter med "Maybe some chocolate cake, or some tiramisu?", og jaggu ble det ikke en Tiramisu på meg..

IMG_0209.jpg

undertegnede på finsk jord for... andre gang. (ikke lett å se god ut når en forsøker seg på selvportrett med iPhone..)

IMG_0210.jpg

Burger

IMG_0211.jpg

Tiramisu

Ah! Så det er det som er fordelen med å ha gullkort. Fri tilgang til sitronskiver :D

Jepp, det ligger jo i fargen ;) Du finner litt forskjellig +/- gullfarge i gullstuene til SAS. Ellers er SAS Business Lounge i Oslo bedre enn i Stockholm, så du gikk ikke glipp av så mye. SAS Business Lounge i Helsinki er kjempefin - og stor! Her har du virkelig bra utsikt mot flyene, og den ligger rett ved SAS/Blue1-gatene. Gratis internett - og toaletter i loungen. Samme interiør som i Oslo.

Helsinki er en fin by om våren. Jeg kan godt skrive inn noen tips, men det er uansett fint å ta turen ned langs Esplanaden (Helsinkis Karl Johans gate), gå i Esplanadi park, besøke butikker med finsk desgin og spasere ned Esplanaden til bryggen og mathallen Salutorget. Trikkeruten 3T er som en "sightseeingtrikk" og kjører forbi mange av severdighetene i Helsinki. Det er bare å hoppe om bord og ta en runde. Jeg anbefaler også Nokia Flagship Store og Designmuseet. Stockmann-senteret (ved Esplanaden) er også bra, og Mbar i Mannerheimintie har bra kaffe, det har også Java.

Man våknet sånn cirka i ti-tiden, fikk kledd på seg, og kom seg ned til den samme restauranten som jeg spiste middag i i går; Nå var det frokost de serverte. Skiltet som i går viste "Please wait to be seated", fortalte i dag "Please help yourself". Lurer egentlig litt på om de da har noen kontroll på om evt. noen ikke-hotellgjester sniker seg inn? Det var mange mennesker, og enda noen flere sitteplasser. Man har absolutt en fordel når man reiser sammen med noen, for da kan den ene holde av et bord, mens den andre henter mat. Fikk samlet med meg litt mat, og fant heldigvis et bord som så ledig ut, og satte meg ned. Ledig var det nok, dog satt det et følge på mer enn fire på nabobordet (som hadde plass til fire ;)), så jeg fikk selskap av et par stykker derfra.. Fikk nå spist opp, og kom meg derifra.

Etterhvert var det å bevege seg utendørs, og bena førte meg dit jeg følte for. Været var vekslende, og i et øyeblikk regnet det, mens det var sol og nesten varmt i det neste. Et par høydepunkter, må ha vært en gjeng i fotballdrakter, hvor en i keeperdrakt lurte på om jeg ville smake på noe han hadde i et papir (antageligvis et utdrikkingslag), og en eldre kone som kom med en tåredryppende historie om at hele familien hadde kommet fra Ungarn og trengte hjelp.. Jeg vet ikke om hun faktisk snakket sant, eller forsøkte å lure noen. Både hun, og en mann gikk fra menneske til menneske og dro den samme historien til alle. Nuvel.. Jeg hadde ikke penger, jeg..

Sånn etterhvert, ble man sulten, og fant veien til en restaurant som het Texas Outback Bar & Grill, etter anbefaling fra jcnorway. (For alle som tror at hen har drevet og gjettet på hvor jeg skulle lenger opp, så kan jeg avsløre at han har visst om dette hele tiden :p), og det ble en Chicken & Shrimp Revelution, som så omtrent sånn ut:

IMG_0212.jpg

Ble også en Apple Pie til dessert, men det ble desverre intet bilde av den.. Ble et par øl til dette.

Etter den, var jeg rett og slett mett, og fant veien til hotellet, hvor jeg har vært siden.. Nå tror jeg kanskje jeg skal gå og utforske en restaurant ved siden av her, og se hva de kan by på. I følge nettsidene deres, har de mojitos :).

Man er forøvrig sjekket inn på morgendagens flighter, med 3F hele vegen (mener jeg det var). Blue1 har visst to varianter av Avroene sine, med henholdsvis 5 og 6 seter i bredden, og jeg skal visst fly en av de med 6. La også merke til, at det øverst på setekartet der flytypen står oppgitt, stod det "OH-SAQ-OH-SAR" bak, så antageligvis er dette reg'en på to fly med identisk config. SAQ fløy jeg i går. Håper forøvrig ikke flighten blir helt full foran, da jeg håper veldig på et tomt midtsete.

Videre går turen med en av SAS sine A321, så da får jeg fordoblet antallet flighter med denne typen i morgen :)

Etter å ha funnnet ut at restauranten jeg hadde tenkt å spise middag på var av omtrent samme type som jeg spiste lunsj på, ombestemte jeg meg, og fant igjen vegen tilbake til Restaurant Pääkontorri, som er hotellets egen restaurant (der jeg spiste burger i går).

IMG_0213.jpg

Sånn ser det bl.a. ut der.

IMG_0215.jpg

Og her har man fri sikt til kjøkkenet..

Damen som var på jobb, var den samme som i går, og kjente meg nok fort igjen, og etter å ha plassert meg ved bord, spurte hun om jeg ville ha en øl i dag og.. Jeg hadde dog tenkt meg noe litt annet enn øl og burger i dag, så jeg fortalte henne at jeg var interessert i et glass med vin. Endte opp med et glass med husets hvite, og jeg fikk så vidt med meg at hun sa noe med "Chardonnay.." da hun fortalte hva den het.

IMG_0214.jpg

Forretten:

IMG_0216.jpg

Marinated scallops and cauliflower puree seasoned with truffles

Hovedrett:

IMG_0217.jpg

Nut Pappardelle and breast of chicken gratinated with Parmigiano Reggiano

Dessert:

IMG_0218.jpg

Blood orange sorbet, lime sorbet and lemon curd

Alt i alt, noe jeg tør påstå var en suksess for mine smaksløker. Kan godt henne noen her på forumet mener at alt som heter noe med Chardonnay ikke passer med blomkålpuree, eller noe sånt, men det får de bare mene.. Fant også kanskje ut at blodappelsin ikke var helt min smak, men det klandrer jeg ikke restauranten for. Maten smakte godt, vinen smakte godt, og det gjorde også de to små sjokoladebitene jeg fikk sammen med regningen.. Tok så turen via den lille selvbetjente kiosken i resepsjonen, og tok med meg en latte og en flaske cola opp på rommet.. (er nesten så eg føler det er litt "feil" med cola nå, men..).

Snart kvelden, før det blir å få med seg frokosten en gang før 11 i morgen, og deretter utsjekk, og rett til flyplassen. Flyet går klokken 16, så det blir nok bra med tid i loungen :p.

Herlig lesing Martin! :D
Blir sulten av alle matbildene også *snoker i kjøleskapet*

Klarer du noen gang å servere noe som ligner de tre siste rettene, blir jeg imponert ;) Ok, to kuler med sorbet tror jeg du klarer.. Nei, vent.. Du klarer ikke å servere bare to kuler med sorbet :D.

Herlig lesing igjen:) Forresten had jeg ogsaa med SAS opplevd aa faa vinflasken inklidert I boksen. Sist gang paa ARN-OSL ifjor sommer

Herlig lesestoff...kunne også komme i bokformat. God tur hjemover...

Back