Ispinne, et psykedelisk rom samt litt fly og flyging da...

Turtle

ScanFlyer Silver
Her er et lite og broket utvalg fra den senere tiden.

Nok en gang ble man "priviligert" og endte opp med retro og greier. Uvanlig nok at vi får den på Gatwick, men at den skulle gjøre charterturene på søndag var heller uventet! Det var nok mer at den så går tilbake til rotasjonen fra republikken etter at vi var ferdige med våre turer til Friedrichshafen og Geneve...Det var nok første og eneste gang spotterne langs gjerdet der får se dette flyet på den flyplassen.
1CameraZOOM-20130210082655691_zps5fbfccef.jpg


Men i Geneve er den nok ikke et så uvanlig syn.
1CameraZOOM-20130210133053498_zpsc7bd7b72.jpg


Her er sitter en hvor retroen er oftest å finne, dog disse to har den noe mer familiære grønnfargen, om enn i motlys en tidlig morgen.
1CameraZOOM-20130101130710900_zps52a50e9b.jpg


Apropos Dublin. For en tid tilbake nå, ble det innført point merge så her er det nå vifter i lange baner. Kun til RWY28, foreløpig hvertfall, så får en se hvordan det går. Som de klagde på i Oslo, ligger en også her et godt stykke under ideell vertikal profil under deler av innflygingen.
1CameraZOOM-20130101112531939_zpsd2a76e18.jpg


Fortsatt i Dublin hvor den litt sjarmerende, korte varianten av B767 er en vanlig gjest.
1CameraZOOM-20130101085141505_zpsc40c9d14.jpg


Mens i Geneve er den tydeligvis ikke god nok...
1CameraZOOM-20130210132209250_zpsfa0262c2.jpg


Kansje denne er enda mer passende blandt gull og glitter i Geneve...en blank og fin DH.89A Rapide som er å finne i Coventry.
1CameraZOOM-20130201111928860_zps41bd052a.jpg


Hvem skulle trodd at en måtte helt til Grenoble for å treffe på "scandihooligans"!
1CameraZOOM-20130209125109020_zpsde1949ec.jpg


Og siden en er inne på "to fly i blidet" temaet...tilbake til vinter Gatwick style og B777-200 og B757-300.
1CameraZOOM-20130209114029117_zps02518a32.jpg


Eller B777-200 og B777-300.
1CameraZOOM-20130209114152124_zps8080aac7.jpg


Mens i Lyon var der noe mer snø og et eksemplar av disse parkert.
1CameraZOOM-20130209091637883_zpsab6fda5b.jpg


I Lyon kan en også finne en L1011 TriStar men ser ikke ut som den skal ut og fly med det første selv om den så ut til å kanskje ha motorer. LN-MOW vet sikkert mangt og mye om den!
1CameraZOOM-20130209091628357_zps7f77cc84.jpg


Så over til ispinnen! Siden alle vet en A320 har det meste og er det beste som finnes hva fly angår, vet de sikkert at de også kommer med ispinne som standard. På vei ut fra Gatwick i går lå vi i 4000ft en god stund som vanlig når RWY08R er i bruk og det var også i toppen av skyene. "Ice probe" er det beste stedet å se hvorvidt is sannsynligvis også kan bygge seg opp på vingene.
1CameraZOOM-20130212105834058_zpsf9dd46bc.jpg


Siden vi er inne på folkeopplysning nå, kan en jo kjapt nevne litt om "cost index (CI)". Dette magiske ordet som all har hørt om men kanskje ikke vet så mye om. Det har med økonomi å gjøre og jo fortere en flyr jo mer drivstoff bruker en. Så, tilbake til gårsdagen, her er vi på vei til Gatwick med 130kt medvind og med CI 4 og optimal flyhøyde gir det flyet en hastighet på ca. Mach 0.68 (eller 248kts på speed tape). Siden medvinden bærer oss avgårde med 130kt er det ikke nødvendig å pøse på med drivstoff og fly "vanlig" hastighet som om det er vindstille. Uansett, kommer en fortere fram sammenlignet med vindstille og en har samtidig spart noen teskjeer med drivstoff.
1CameraZOOM-20130212092011778_zps6600cf1f.jpg


Så, to timer senere bar det tilbake over Irskesjøen og da naturlig nok ble medvinden snudd til motvind. Samme cost index men ganske langt under optimal flyhøyde p.g.a. transatlantisk trafikk som får prioritet på høyder over oss, ser en alikevel at nå har flyet valgt en hastighet på ca. M0.74 (eller 266kts på speed tape). I vindstille hadde nok hastigheten vært nærmere M0.71 men når der er motvind vil flyet fly fortere. Selv om det øker drivstofforbruket i øyeblikket vil en redusere totaltiden flygingen tar og dermed kan en til slutt og rest også forbedre økonomien for den flygingen. Meget, meget forenklet, men det er slik det hører sammen...
1CameraZOOM-20130212113241645_zps4785620d.jpg


Det får da være måte på med belæring da dette tross alt visstnok er forbeholdt bilder, så da får vi sette oss på bakken i enden av RWY23 i Geneve i stedet.
1CameraZOOM-20130210144340228_zpsdb9deee7.jpg


Jeg sa nå psykedelisk rom i overskriften, og her er det! Ingen juks og fanteri her i gården og det er slik det så ut for det nakne øyet i dette rommet i en bygning på flyplassen i Coventry. Har det noe med fly å gjøre kan en jo spørre? Det har det så absolutt, edogtil en ganske viktig jobb...Så da blir jo det neste spørsmålet, hva i alle dager har dette rommet med fly å gjøre?
1CameraZOOM-20130208143808571_zps9f5f685a.jpg


Så mens noen sikkert kommer med svaret på det innen et par minutter håper jeg dagens utvalg falt i smak! :)
 
Last edited:
I Lyon kan en også finne en L1011 TriStar men ser ikke ut som den skal ut og fly med det første selv om den så ut til å kanskje ha motorer. LN-MOW vet sikkert mangt og mye om den!
1CameraZOOM-20130209091628357_zps7f77cc84.jpg

Ja, den blir nok aldri flyvedyktig igjen. Dette er C-FTNA fra Air Transat som nødlandet i Lyon en gang i 2001 etter å ha vært i en forferdelig haglstorm. Reparasjon ble for dyrt, så blir den visst brukt som museum.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20010706-1

http://www.airliners.net/photo/Lock...96510/L/&sid=1db1ffa8abfcb7cbdaa8bb5ccd06addc
 
flott serie dette, liker bildene dine meget godt :) flott med andre "bilde-vinkler"
TK :fly
 
*chanting* "We want more, we want more! "

fantastisk bra serie fra et perspektiv jeg enda har tilgode å oppleve!
 
På det siste bildet ser det jo ut som CSI/NCSI/ABC og noen til har gått bananas..

Men fluoriserende vesker er jo også godt egnet til å vise sprekker, som ellers er krøkkete å se vanlig lys.. Så min ukvalifiserte gjetning at det er noe slikt.

Sånn eller, takk for en herlig bildeserie!
 
Ja, den blir nok aldri flyvedyktig igjen. Dette er C-FTNA fra Air Transat som nødlandet i Lyon en gang i 2001 etter å ha vært i en forferdelig haglstorm. Reparasjon ble for dyrt, så blir den visst brukt som museum.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20010706-1

http://www.airliners.net/photo/Lock...96510/L/&sid=1db1ffa8abfcb7cbdaa8bb5ccd06addc

Det var jo en heller dramatisk slutt på det flygende livet da... Uansett er det jo artig å se en som ikke er malt grå da.

om ikke jeg tar feil, så er vel dette samma flight?

en spotter jeg kjenner som holder til på FDH :)

Filmet av TouchdownFS på youtube

Det er den flygingen ja og takk for linken til videoen! Så ikke noen sto på taket av terminalen i kulda men vedkommende må ha sneket seg opp der ikke lenge før vi dro ;) Som jeg sa blir nok dette eneste gangen det flyet besøker Friedrichshafen siden det kun er oss på Gatwick som flyr dit.

På det siste bildet ser det jo ut som CSI/NCSI/ABC og noen til har gått bananas..

Men fluoriserende vesker er jo også godt egnet til å vise sprekker, som ellers er krøkkete å se vanlig lys.. Så min ukvalifiserte gjetning at det er noe slikt.

Sånn eller, takk for en herlig bildeserie!

Korrekt! Det er for NDT eller non-destructive testing av komponenter. Det er badekaret for å påføre fargestoffet som så viser hvor evt. sprekker i det lyset. CFS Aero har mye artig for de som liker motorer og slikt i bygningen sin og har kunnskap om mye gamle motorer som de restaurerer. F.eks. fant de nylig tre propellblader til DH Mosquito på loftet som de skal se om fortsatt er i brukbar stand.

Hyggelig bildene faller i smak :)
 
Back
Top