• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Island blir medlem i Eurocontrol

Det er mye CTOTs ut fra MAN fordi det aller meste av flighter klemmes ut gjennom Sentral-Europa. Altanteren er liksom CTOT-fristedet, men nå må jeg gi dårlige nyheter til noen den veien også ;)
 
Last edited:
Forklarer du nærmere?:p

CTOT/regulering blir håndtert av CFMU i Brüssel (i samarbeid med aktuell FIRs FMP), som igjen er en del av Eurocontrol. Når BIRD FIR plutselig blir en del av Eurocontrol er det nærliggende å tro at også flow blir håndtert fra Brüssel. Antar det er hva MFM sikter til.

Når det er sagt er vel sjansen for regulering grunnet kapasitet ekstremt lav i BIRD FIR, det eneste må vel eventuelt være trafikk med DEST BIKF. Mye av trafikken til BIRD er vel uansett transit og i stor grad via OCA-sektorer, og regulering i disse skjer vel aldri (?). At all trafikken stort sett går to veier (hvor hovedvekt gjerne er en vei, avhengig av tid på døgnet) gjør også at trafikkkompleksiteten faller og kapasiteten dermed øker.
 
Back
Top