Irland og fly-sikkerhet

Re: Irland og fly safety

Nå er det jo sånn at det har vært kreativ og fullt lovlig drifstoffplanlegging fra lenge før Ryanair kom på vingene. Spesielt kanskje på lengre flyginger hvor forskjellen kan bety mellomlading eller ikke. Sånn er det bare og sånn vil det nok alltid være. Der er mangt og mye som foregår av massasje av ankomstrekkefølgen til f.eks. Heathrow og den sekvenseringen starter lenge før flyet er i nærheten av et av holding-områdene, gjerne etter telefoner fra diverse operasjonsavdelinger.

Generelt sett kan man være helt ansvarsløs selv om man følger gjeldende regelverk. Dette er en del av et større problem, så å diskutere denne dagen spesifikt fører kanskje ikke til så mye i lengden, det kan jeg være enig i.

Systemet er lag opp til at regelverket fungerer som et (utilstrekkelig) basisreglement. Utover dette skal det utvises skjønn. Det er når klimaet for dette skjønnet ikke lenger er tilstede at hele opplegget rakner.

Så kan en jo også si at når det er flygerne som utøver skjønnet med å være kreative for å komme seg hjem en time tidligere (unngår mellomlanding) så er det godt skjønn? ;) Av og til virker det som om reglene ikke er gode nok hvis selskapene setter føringer men hvis flygerne selv utøver de samme føringene er det ok da det utnytter fleksibiliteten i regelverket på en måte som gavner alle...

Irland og fly safety

Hele denne ene fueldiskusjonen er i grunn en avsporing og er faktisk ødeleggende både for debatten og er dårlig argument, og er mer til gangs enn skade for Ryanair og man bør finne andre argumenter for å utfordre dem på deres lemfeldige omgang med sikkerheten

Nå er det jo sånn at det har vært kreativ og fullt lovlig drifstoffplanlegging fra lenge før Ryanair kom på vingene. Spesielt kanskje på lengre flyginger hvor forskjellen kan bety mellomlading eller ikke. Sånn er det bare og sånn vil det nok alltid være. Der er mangt og mye som foregår av massasje av ankomstrekkefølgen til f.eks. Heathrow og den sekvenseringen starter lenge før flyet er i nærheten av et av holding-områdene, gjerne etter telefoner fra diverse operasjonsavdelinger.

Så kan en jo også si at når det er flygerne som utøver skjønnet med å være kreative for å komme seg hjem en time tidligere (unngår mellomlanding) så er det godt skjønn? ;) Av og til virker det som om reglene ikke er gode nok hvis selskapene setter føringer men hvis flygerne selv utøver de samme føringene er det ok da det utnytter fleksibiliteten i regelverket på en måte som gavner alle...

Jeg er dessverre ikke sikker på om jeg skjønner poenget ditt, eller hvor du vil.

Utvist skjønn har vel ikke så mye med hvem som utviser det, om det er det du sikter til. En dårlig vurdering er akkurat det, uansett om det er selskap, myndighet eller piloter. Det er jo derfor man bør samarbeide slik at man kan dra nytte av samlet kunnskap og erfaring.

Så klart piloter kan være så trøtte at de sovner på vakt, selv om flyvningen er kort. Det har jo til og med skjedd mellom København og Stockholm, som tar en time å fly.

Det baller på seg - hva er det Ryanair har å skjule?

http://www.nrk.no/ostfold/ryanair-truer-med-a-saksoke-avis-1.11192796

Enig med redaktøren her. Ryanair burde ha en stor egeninteresse i at flysikkerheten blir debattert, slik at de kan beholde sin 29 år lange periode som ledende innen flysikkerhet.

Men slik de opptrer virker det som om de ønsker å kneble debatten. Det er ikke bra. Jeg regner med at dersom Ryanair går til retten med dette vil avisen kunne dokumentere sine påstander. Og går Ryanair til retten vil vi ihvertfall få en uavhengig bekreftelse på om påstandene er riktige eller ikke.

Vidar

Vet ikke helt hva avisen skulle ha blitt dømt på uansett. Man løfter jo en problemstilling til debatt.

At piloter sover på jobb burde være et kjent faktum for FR. Det gjelder heller ikke bare dem, men også andre selskaper.
Fornektelse er i seg selv veldig dårlig.

Det jeg reagerer på er at ethvert spørsmål om sikkerhet mot Ryanair bilr møtt med trussel om saksøking fra Ryanair sin side...

Mediestrategien til Ryanair er jo åpenbar for alle, og den fungerer. Så lenge de kommer med absolutt null innrømmelser og truer med sanksjoner mot ansatte som sier noe så er det svært vanskelig å ta dem for noe. At Irsk CAA heller ikke er særlig ivrig i tjenesten hjelper ikke på saken.

Den eneste måten å slå tilbake på Ryanair er nettopp i rettssalen, og der har jo flere irske dommere kalt Ryanair og deres beslektede firmaer for rene løgnere. Synes sånt er litt kjekt å lese, jeg. :)

Problemet med denne typen artikkeler er at de er spekulative - i den forstand at det finnes ingen
konkrete bevis for at sikkerheten i FR er dårligere enn andre selskaper - tvert imot om noe. Jeg antar at
derom FR bryter regleverket om arbeidstid bevisst, så ville dette blitt dokumentert rimelig raskt og blitt stor ståhei med myndighetene.
Det er selvsagt greit å ta en debatt om piloter som sovner, men å trekke frem FR alene i denne sammenheng
blir for dumt. Vi har vi jo nylig hatt ett par undersøkelser som viser at det er skandinaviske piloter som sovner
mest i Europa (iflg dem selv ihvertfall),
Så da burde man vel heller trekke frem SAS og DY m.fl om noen hvis hensikten er å lage en artikkel om selskaper hvor piloter sovner... .

W

Folk må forstå at det er fullt mulig å være innenfor regelverket, men nærmest umulig å være fit for flight til enhver tid. Jeg tror folk ville blitt smått sjokkert over de slingene enkelte flyr i dag. Dette handler derfor egentlig ikke om regelbrudd, på samme måte som fuel-incidentene i Madrid heller ikke var regelbrudd, men at det å legge seg på minimum og utnytte alt max kan få særdeles uheldige konsekvenser.

Når det gjelder fatigue så tror jeg ikke FR er noe verre en DY og SAS, bare for å nevne noen. Jeg har selv sovet ombord i cockpit (noe vi har lov til), og jeg har vært så trøtt at man nærmest kjenner seg beruset. Forskjellen ligger vel i at når jeg skriver rapport på dette i ettertid så tas dette til etterfølge, og ruter / slinger tilpasses for å bedre slitasjen på crew. Jeg sitter ikke på info om interne forhold i FR, men noe sier meg at slike situasjoner ikke får noen som helst konsekvenser, og man kjører på som om ingenting har skjedd.

Det er vel forskjellen jeg prøver å påpeke. Det er ikke nødvendigvis hva som skjer som er kritisk, men hva man gjør for å bedre situasjonen. Der er det stor forskjell på selskapene.

..., og der har jo flere irske dommere kalt Ryanair og deres beslektede firmaer for rene løgnere. Synes sånt er litt kjekt å lese, jeg. :)

Jeg har kanskje ikke fulgt så nøye med på dommer i irske rettssaler, men kan vel kun huske en sak der en dommer har kalt en representant for et bemanningsbyrå for lite troverdig (men det var i en britisk rettssal). Kanskje du tenker på andre saker?

Virker som om både FR og Irske luftfartsmyndigheter er litt på kollisjonskurs med enkelte eksperter. FR pga oppsigelsen og behandlingen av ansatte. Tilsynet fordi de velger å ikke ta hensyn til pilotenes bekymringsmeldinger.

http://www.forbes.com/sites/johngog...g-safety-concerns-ryanair-should-know-better/

Firing A Pilot For Raising Safety Concerns? Ryanair Should Know Better.

Very little makes me cringe more, as a long-time accident investigator and safety advocate, than hearing that a senior airline pilot was fired by his company for raising safety concerns. Not only fired, but media reports indicate that Ryanair is planning to sue him for defaming the company by raising these concerns on TV. Nothing could have a more chilling effect on employees raising safety concerns than seeing one of their own both get fired and sued.

Om forfatter, John Goglia:

http://www.ainonline.com/john-goglia
With more than 40 years experience in the aviation industry, The Honorable John Goglia, was the first and only Airframe and Powerplant mechanic to receive a presidential appointment to the National Transportation Safety Board (NTSB). He served from August 1995 to June 2004.

As a Board Member, Mr. Goglia distinguished himself in numerous areas of transportation safety.

Virker som om både FR og Irske luftfartsmyndigheter er litt på kollisjonskurs med enkelte eksperter. FR pga oppsigelsen og behandlingen av ansatte. Tilsynet fordi de velger å ikke ta hensyn til pilotenes bekymringsmeldinger.

http://www.forbes.com/sites/johngog...g-safety-concerns-ryanair-should-know-better/

Om forfatter, John Goglia:

http://www.ainonline.com/john-goglia

Les også Ryanairs svar til Forbes under denne artikkelen. Tok ikke lang tid før Robin Kiely var ute og raslet med sabelen.. For en møkkagjeng!

Dette selskab er helt åbenlyst presset fra mange sider...spørgsmålet er så onm de irske myndigheder kan holde til presset og så tydeligt holde hånden over dem...
Det er vel et spørgsmål om tid før EU griber ind og presser irerne til en nøjere undersøgelse
Hilsen Ole

Dette selskab er helt åbenlyst presset fra mange sider...spørgsmålet er så onm de irske myndigheder kan holde til presset og så tydeligt holde hånden over dem...
Det er vel et spørgsmål om tid før EU griber ind og presser irerne til en nøjere undersøgelse
Hilsen Ole

So? Som reisende opplever jeg kabinpersonalet til Ryanair som de strengeste og mest nøye når det gjelder sikkerhet.

Å se og høre Thomas Cook kabinpersonalet ta manuell sikkerhetsdemo uten skjermer var helt drøyt dårlig.

Og i Norwegian og SAS kan du strekke strikken ganske mye lenger før du må slå av alt av dupeditter enn hos Ryanair.

Og selv sett Ryanair flytte en litt overvektig person fra nødutgang og stramme opp berusede øst europeiske håndverkere rimelig brutalt.

Samme med å stå i kabin før setebelteskilt er slått av. Sånt tør ingen tenke på en gang hos Ryanair. Da blir man hentet av politiet ved gate.

Det er min erfaring som reiser mye med alle selskap...

Vel, som reisende så er det også en viss fare for at du ikke engang ser toppen av det berømte isfjellet.
Inntrykket du får som passasjer kan i mange tilfeller gi en indikasjon på noe, men er ikke i nærheten av å være tilstrekkelig til å vurdere situasjonen i selskapet.

Fr sagsøger nu ex FR pilot John Goss..Det sker ved High Court i Dublin.
Det skriver Stand-By.
http://www.standby.dk/ryanair-sagsoger-pilot/
I såadanne sager er der jo også risiko for at de modparten, her Ryanair, taber..
Og hvis de gør det...må det jo anses for at være et stort stort nederlag for MoL og en meget vigtig sejr for RPG
Hilsen Ole

http://www.standby.dk/ryanair-sagsoger-pilot/ said:
TV stationen brugte som bevis på de kritiske tilstande i Ryanair, at selskabet i fjor havde tre flyvninger lige efter hinanden, hvor flyene blev omdirigeret til Valencia i stedet for Madrid på grund af manglende brændstof.

Vel hvis dette er grunnlaget SK931, ser det ut som at Ryanair har en "bulletproof" sak. For det var vel ikke slik det var?

Denne hendelsen er jo referert her på forumet utallige ganger som sannheten om Ryanair. I akkurat denne saken har vel også myndighetsorganene slått fast at flyvningen var innenfor regelverket og at det var spansk lufttrafikkkontroll som var å klandre.

Ryanair går vel til sak mot piloten fordi de føler seg temmelig sikker i denne sak, med bakgrunn i de undersøkelser som ble gjort etter hendelsene av myndighetene.

Og hvorfor er det en sier for RPG, de er ikke trukket for retten? Det er det en enkelt pilot som er, i følge artikkelen.

Vidar

http://www.standby.dk/ryanair-sagsoger-pilot/ said:
TV stationen brugte som bevis på de kritiske tilstande i Ryanair, at selskabet i fjor havde tre flyvninger lige efter hinanden, hvor flyene blev omdirigeret til Valencia i stedet for Madrid på grund af manglende brændstof.

Vel hvis dette er grunnlaget SK931, ser det ut som at Ryanair har en "bulletproof" sak. For det var vel ikke slik det var?

Denne hendelsen er jo referert her på forumet utallige ganger som sannheten om Ryanair. I akkurat denne saken har vel også myndighetsorganene slått fast at flyvningen var innenfor regelverket og at det var spansk lufttrafikkkontroll som var å klandre.

Ryanair går vel til sak mot piloten fordi de føler seg temmelig sikker i denne sak, med bakgrunn i de undersøkelser som ble gjort etter hendelsene av myndighetene.

Og hvorfor er det en seier for RPG, de er ikke trukket for retten? Det er det en enkelt pilot som er, i følge artikkelen.

Vidar

Back