Re: Irland og fly safety
Nå er det jo sånn at det har vært kreativ og fullt lovlig drifstoffplanlegging fra lenge før Ryanair kom på vingene. Spesielt kanskje på lengre flyginger hvor forskjellen kan bety mellomlading eller ikke. Sånn er det bare og sånn vil det nok alltid være. Der er mangt og mye som foregår av massasje av ankomstrekkefølgen til f.eks. Heathrow og den sekvenseringen starter lenge før flyet er i nærheten av et av holding-områdene, gjerne etter telefoner fra diverse operasjonsavdelinger.
Så kan en jo også si at når det er flygerne som utøver skjønnet med å være kreative for å komme seg hjem en time tidligere (unngår mellomlanding) så er det godt skjønn?
Av og til virker det som om reglene ikke er gode nok hvis selskapene setter føringer men hvis flygerne selv utøver de samme føringene er det ok da det utnytter fleksibiliteten i regelverket på en måte som gavner alle...
Nå er det jo sånn at det har vært kreativ og fullt lovlig drifstoffplanlegging fra lenge før Ryanair kom på vingene. Spesielt kanskje på lengre flyginger hvor forskjellen kan bety mellomlading eller ikke. Sånn er det bare og sånn vil det nok alltid være. Der er mangt og mye som foregår av massasje av ankomstrekkefølgen til f.eks. Heathrow og den sekvenseringen starter lenge før flyet er i nærheten av et av holding-områdene, gjerne etter telefoner fra diverse operasjonsavdelinger.
Generelt sett kan man være helt ansvarsløs selv om man følger gjeldende regelverk. Dette er en del av et større problem, så å diskutere denne dagen spesifikt fører kanskje ikke til så mye i lengden, det kan jeg være enig i.
Systemet er lag opp til at regelverket fungerer som et (utilstrekkelig) basisreglement. Utover dette skal det utvises skjønn. Det er når klimaet for dette skjønnet ikke lenger er tilstede at hele opplegget rakner.
Så kan en jo også si at når det er flygerne som utøver skjønnet med å være kreative for å komme seg hjem en time tidligere (unngår mellomlanding) så er det godt skjønn?
