Interne koder i SAS?

Re: Koder

I hvilken sammenheng?

KE er f.eks. IATA-koden til Korean Air, KR er Cambodia Airlines, HZ Aurora Airlines.

På KY fant jeg bare staten Kentucky

Koder

Kan noen av Flyprat's kunnskapsrike forklare hva kodene KE/KR/KY/HZ står for.
Takk

KE - trafikkavd
KR - stueravd
KY - trafikk, tror jeg. Stasjonsrelatert ihvertfall
HZ - Billettskranke flyplass

Dette er SAS - andre selskaper kan ha annen betydning.

Hei Krølle!
Helt riktig som LN-MOW skriver.
Og mer som tilleggsopplysning, så er dette brukt mest i datakommunikasjon via meldinger. I gamle dager som 1-5linjers beskjeder fra stasjon til stasjon, selskap til selskap om div ting.
SITA TELEX. Dette var alfa-omega FØR man hadde den 'internett' man kjenner til i dag.
Dette var da-tidens 'epost' løsning.

En melding sendes, og det kommer opp på printer'n til mottakeren(e).
Printerne er normalt ikke laserprinter, men heller gamledagse 'nåle-printere' ? Er det dèt det heter om dagen? F.eks kan jeg huske pappa's gamle Epson LX-86 som er en slik typisk nåleprinter.

Nå om dagen, er disse veldig automatiserte og digitale, slik at man behandler dem via en web-side eller via epost, avhengig av converting teknologi / software til selskapet som ønsker å behandle disse meldingene elektronisk. Jeg tenker fremdeles at en del lufthavner har slik gammel teknologi fremdeles i bruk.

Fast oppsett, fremdeles den dag idag, XXXYYZZ er en addresse der
XXX = Station
YY = Office / function code (f.eks KE, KR KY og HZ, men har mange andre koder også).
ZZ = Airline code (f.eks SK, eller BU for den saks skyld). BA, AY, KL, AF, XR, XH +++

Den er i bruk for all slags meldinger. Nå er det mest automatiserte meldinger fra de automatiserte DCS (Departure Control Systemer) som Ground handlers/Airlines benytter seg av. Det sendes alltid info om load og type load på en avgang, fra et sted til annet sted, og dette er viktig informasjon for de som tar imot flyene (omhandler om hva som er lastet, og hvor lasten ligger, antall pax ombord, og om det er noe special pax som trenger assistanse, info om videre connections, osv), de har headingen: LDM, CPM, (UCM), PSM, PTM, BTM, og det er massevis av disse greiene. Dette er beskrevet av IATA.

Håper du fikk mer utfyllende svar.

Takk for svar. Husker godt telextiden hvor man skrev ldm og så matet telexen med strimmelen for å sende meldingen.
Vi hadde 2 koblet opp mot hverandre og noen ganger spesiellt på f,eks svg-bgo-aes-trd så skrudde vi den av så de måtte sende på nytt.
Noen ganger la vi papir under 1ste loadsheet arket så de måtte "lage" Ny for å sende.

Dårlig formulert spørsmål av meg, men var mer ute etter om f.eks K i KE, men mulig det ikke har noen betydning, oversettelse

Dårlig formulert spørsmål av meg, men var mer ute etter om f.eks K i KE, men mulig det ikke har noen betydning, oversettelse

K er stasjon. T Teknisk, F Frakt, Y og O er operation, inkl crew, C Catering, L er også stasjon, inkl bagasjeservice, H og R er salg/reservation .. A er adminsitrasjon/regnskap ..

Disse gjelder SAS. IATA setter rammene, men det finnes en del variasjoner og unntak.

K er stasjon. T Teknisk, F Frakt, Y og O er operation, inkl crew, C Catering, L er også stasjon, inkl bagasjeservice, H og R er salg/reservation .. A er adminsitrasjon/regnskap ..

Disse gjelder SAS. IATA setter rammene, men det finnes en del variasjoner og unntak.

KE = tja ... slik jeg har kjent organisasjonen, så er det hele 'trafikk'-avdelingen som tar seg av checkin (KP), gate Domestic (KD), gate International (KT) Arrivals (LL/LB) osv ... Passenger handling. Mulig jeg har glemt en kode eller to ?
Men dette har vært fra gamle dager (KP, KD, KT), og nå er jo det meste epost basert på functional mailboxes.

Morsom det krølle skrev om printerne av/på slik at avsenderstasjonene måtte sende på nytt... :colgate:
Kan huske det samme fra militærets operasjoner i samme 'bås', jeg var jo da 'Terminal Assistent'. :colgate::old Eksisterer den 'stillingen' enda?:rolleyes:

Men jeg kan huske å ha sittet med en telex-printer, og 'chattet' over med en mottaker om div. ting. Kan samtidig huske computertrøbbel der ting havnet i 'køen' (the queue) i påvente av å bli printet ut, aktivisert i systemet osv...

LL/LB funksjonen er vel Lost Luggage/Baggage / Ankomstservice, kan jeg også erindre.

Men - den gang da. Meldinger som popper opp på en printer er vel ikke så ofte om dagen, men derimot sjeldent? Er det noen der ute som har dette enda?

Morsom det krølle skrev om printerne av/på slik at avsenderstasjonene måtte sende på nytt... :om dagen, men derimot sjeldent? Er det noen der ute som har dette enda?

Strukturen er der ennå og plattformen vedlikeholdes fortsatt av SITA. Men formidling og levering er modernisert. Det meste går vel via email og SITATEX idag ..

https://www.sita.aero/solutions/sit...nications-and-data-exchange/sitatex-services/

Lenge siden jeg har vært borti slikt nå ….

Tror enda den Gamle OKI printeren fra dengang SAS var SAS enda funker på LL I WGH. Bruker den til å printe pir o.l

Morsom det krølle skrev om printerne av/på slik at avsenderstasjonene måtte sende på nytt... :colgate:
Kan huske det samme fra militærets operasjoner i samme 'bås', jeg var jo da 'Terminal Assistent'. :colgate::old Eksisterer den 'stillingen' enda?:rolleyes:

Og i Forsvaret var det TRDPPNK, BDUPPNK osb :) Var termass på FT TRD i 97/98. #Tider!

Back