Internasjonale flyreiser må få klimakostnad

Re: Internasjonale flyreiser må få klimakostnad

Originally posted by ph-ndr

Spesielt med tanke på miljø er det jo en spennende tanke å se om noen tar tak i det som er ofte en nødvendig skille og en trist mangel i tenking hos selskaper: forskjellen på "vi har LOV å åpne en rute fra A til B og selge billetter for omtrent ingenting", til tanken "hva må gjøres for at noe skal være regningssvarende i en større sammenheng?".

-A

Det er vel strengt tatt den vurderingen Jens S. gjør når han sier at de som er en del av problemet også må bidra til løsningen. Poenget med avgifter/skatter er jo delvis å endre atferd i en retning som er ønsket av politiske myndigheter. Det er nok liten tvil om at økning i priser (om den er stor nok) fører til at volum omsatt av det avgiftsbelagte godet reduseres. For å få til den ønskede effekten bør ideelt sett avgiften reflektere skaden konsumet av varen/tjenesten påfører miljøet; dvs. at man gjennom å skattelegge en vare/tjeneste signaliserer at kostnaden ved produksjonen av denne varen/tjenesten er noe mer enn de rene bedriftsøkonomiske kostnadene forbundet med produksjonen (eller "..at noe skal være regningssvarende i en større sammenheng").

Originally posted by TOS
Det er vel strengt tatt den vurderingen Jens S. gjør når han sier at de som er en del av problemet også må bidra til løsningen. Poenget med avgifter/skatter er jo delvis å endre atferd i en retning som er ønsket av politiske myndigheter. Det er nok liten tvil om at økning i priser (om den er stor nok) fører til at volum omsatt av det avgiftsbelagte godet reduseres. For å få til den ønskede effekten bør ideelt sett avgiften reflektere skaden konsumet av varen/tjenesten påfører miljøet; dvs. at man gjennom å skattelegge en vare/tjeneste signaliserer at kostnaden ved produksjonen av denne varen/tjenesten er noe mer enn de rene bedriftsøkonomiske kostnadene forbundet med produksjonen (eller "..at noe skal være regningssvarende i en større sammenheng").

Vi er nok enig om at dagens bedriftsøkonomer sine rammer å se kostnader i ikke er nok i seg selv, men dene enorme avgiftskåtheten er jeg ikke fan av. Problemet er at det eneste du gjør da er å øke statens inntjening som en avveining til å la kunder gi penger til selskapene.

Det offentlig har en tendens til å aldri klare å vise at penger som hentes ikke inn brukes til andre ting enn hva de er tiltent. Om man heller heller tilbake mot noe som ligner litt mer på gammeldags regulering så tror jeg man er på rettere spor. Legg heller ansvaret på bedriftene om at de skal kunne gjøre opp et miljø-regnskap i alle offentlighet og vise at de tilfører noe istedet for å bare brke ressurser som hanver utenfor bedriftøkonomenes tenkerammer.

Det blir litt halvveis at politikere sier til SAS at "vi har et lite miljø-problem som må fikses, vi velger å legge på 20% på alle billettene så vi kan presse ned kunde-grunnlaget hos dere". Hva man man heller gikk og feks sa "Flyselskap kan få fly BGO-OSL, men dere får ikke ta under 2.000 (eller en eller annen velfundert sum) per vei, og skal vise at dere er nøytral med tanke på forurensing, miljø, etc".

Da ville man også kunnet angrepet dette tullet med at man tror markedsøkonomi funker over alt, når det eneste man trenger på en strkening med flere konkurrenter er èn eneste sucidal idiot som vil ta bunnpriser for å ødelegge yield og arbeidsplasser for alle.

-A

PS: Jeg tror de siste tiårene har vist at demokratiet har sine begresninger, på lik linje med kapitalismen, som annerkjenner ansvaret for profitt til aksjonærer, uten moralskt ansvar.

ph-ndr:
Jeg tror ikke vi er veldig uenige (i og med at vi iallefall mener at markedet uten inngrep nok ikke løser problemet), selv om jeg nok har litt større tro på at man kan bruke markedsmekanismer også for å løse en del miljøspørsmål bare prisen på miljøskader settes på riktig nivå (noe som i seg selv ikke er en helt enkel affære...). Direkte prisregulering er nok ikke noen bedre løsning, fordi man jo må ha en litt velfundert oppfatning om hvor minimumsprisen evt må settes (og jeg antar at også denne prisen skal reflektere skaden miljøet påføres - i likhet med bruk av avgifter/skatt).

Det er jo heller ikke slik at offentlige myndigheter må bruke skatter hentet inn med begrunnelse i miljøhensyn til miljøaktiviteter, men det er selvsagt riktig at avgifter gir inntekter til staten mens overveltning av ansvaret til bedriftene gjør at pengene som en eventuell forbedring i miljøeffektivitet går til bedriftene. Kostnaden for forbrukerne er nok omtrent de samme, men kanskje kan incentivene til forbedring i miljøeffektivitet bedres. Det avhenger riktignok av hvordan avgiftene er utformet.

Originally posted by TOS

ph-ndr:
Jeg tror ikke vi er veldig uenige (i og med at vi iallefall mener at markedet uten inngrep nok ikke løser problemet), selv om jeg nok har litt større tro på at man kan bruke markedsmekanismer også for å løse en del miljøspørsmål bare prisen på miljøskader settes på riktig nivå (noe som i seg selv ikke er en helt enkel affære...). Direkte prisregulering er nok ikke noen bedre løsning, fordi man jo må ha en litt velfundert oppfatning om hvor minimumsprisen evt må settes (og jeg antar at også denne prisen skal reflektere skaden miljøet påføres - i likhet med bruk av avgifter/skatt).

Det er jo heller ikke slik at offentlige myndigheter må bruke skatter hentet inn med begrunnelse i miljøhensyn til miljøaktiviteter, men det er selvsagt riktig at avgifter gir inntekter til staten mens overveltning av ansvaret til bedriftene gjør at pengene som en eventuell forbedring i miljøeffektivitet går til bedriftene. Kostnaden for forbrukerne er nok omtrent de samme, men kanskje kan incentivene til forbedring i miljøeffektivitet bedres. Det avhenger riktignok av hvordan avgiftene er utformet.

Vi er enig om det første avsnittet. Der vi kansje ser ting forskjellig er i ditt andre avsnitt. Min tillitt til det offentlige med tanke på ansvar og hvordan penger kreves inn og forvaltes i etterkant med tanke på grunnen de ble innkrevd på er vel tynnslitt. Det offentlige oppfører seg vel ikke som noe mer enn en kapitalistisk monopol-makt i sitt marked. et krever veldig mye avgifter for mye rart, men det er ikke nødvendigvis etterettlighet og oppfølging av at penger faktisk ender der de ender. Det er mye populistisk i ene enden hvor man slår ned på ting og krever inn avgiftene, men når det skal følges opp og brukes på en utgift i andre enden som den er tiltenkt, da er det politikerene stort sett er feige.

-A

Innlegget er på side 3 i dagens Næringsliv - løp og kjøp:D

jeg har ellers mer tro på avgifter på drivstoff/utslipp enn å sette betingelser for at minimumspris - minner for mye om gammeldagse reguleringsregimer. Ved å sette drivstoffprisene høyt vil markedet selv sørge for at folk flyr mindre, at selskapene setter inn mer effeltive maskiner etc. Det vil selvsagt også føre til at selskapene vil tjene mindre penger og nedskalere driften, noe som er litt kjipt for de som må finne seg en ny jobb og for aksjonærene, men klimaet må gå foran.

Meget leseverdig kronikk - og også med snedige formuleringer ! Problemet ligger vel på at man gjerne tør satse på overflatiske tiltak og litt "svevende selvpisking" - blir det mer konkret, som f.eks. en bensinpris på 20 kr eller fordoblet strømpris, kommer Oddvar Stenstrøm fram med pekefingeren og en haug med fortvilte nordmenn på Holmgang og sier at "slik kan vi ikke ha det i verdens rikeste land". Men er det ikke politikernes rolle å også lede?

Forøvrig har jeg aldri helt forstått at Norge skal satse på alle typer forskning inne alternativ energi - man bør i det miste velge seg ut noen enkeltområder, månelanding eller ikke målelanding... Det er vel tross alt bare 4,5 mill innbyggere her i landet, og da bør man kanskje konsenterere seg om det man kan best.

Originally posted by Isbamse

Originally posted by Someone

Finnes innlegget på nettet?

Dessverre ikke, DN er ikke blitt så moderne enda :(

Hør med de, jeg vet at de har lett tilgang på siden som ditt innlegg står i inviduelt på PDF-format.

-A

Her var det mange interessante tanker Isbamse, og jeg håper det er tanker som fanges opp av noen politikere også! Det er i alle fall et nødvendig innspill i den debatten som går, og vi trenger alternativer til alle de små detaljpirkene som du viser til.

Back