TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Internasjonale flyreiser må få klimakostnad
Det er vel strengt tatt den vurderingen Jens S. gjør når han sier at de som er en del av problemet også må bidra til løsningen. Poenget med avgifter/skatter er jo delvis å endre atferd i en retning som er ønsket av politiske myndigheter. Det er nok liten tvil om at økning i priser (om den er stor nok) fører til at volum omsatt av det avgiftsbelagte godet reduseres. For å få til den ønskede effekten bør ideelt sett avgiften reflektere skaden konsumet av varen/tjenesten påfører miljøet; dvs. at man gjennom å skattelegge en vare/tjeneste signaliserer at kostnaden ved produksjonen av denne varen/tjenesten er noe mer enn de rene bedriftsøkonomiske kostnadene forbundet med produksjonen (eller "..at noe skal være regningssvarende i en større sammenheng").
Originally posted by ph-ndr
Spesielt med tanke på miljø er det jo en spennende tanke å se om noen tar tak i det som er ofte en nødvendig skille og en trist mangel i tenking hos selskaper: forskjellen på "vi har LOV å åpne en rute fra A til B og selge billetter for omtrent ingenting", til tanken "hva må gjøres for at noe skal være regningssvarende i en større sammenheng?".
-A
Det er vel strengt tatt den vurderingen Jens S. gjør når han sier at de som er en del av problemet også må bidra til løsningen. Poenget med avgifter/skatter er jo delvis å endre atferd i en retning som er ønsket av politiske myndigheter. Det er nok liten tvil om at økning i priser (om den er stor nok) fører til at volum omsatt av det avgiftsbelagte godet reduseres. For å få til den ønskede effekten bør ideelt sett avgiften reflektere skaden konsumet av varen/tjenesten påfører miljøet; dvs. at man gjennom å skattelegge en vare/tjeneste signaliserer at kostnaden ved produksjonen av denne varen/tjenesten er noe mer enn de rene bedriftsøkonomiske kostnadene forbundet med produksjonen (eller "..at noe skal være regningssvarende i en større sammenheng").