Re: Live low-cost rapport - Fødselsdagstur til hummer-land.
Så var det siste etappe som var FRA-OSL. Denne er jo grei muring da det er kun 55 minutter på FRA så litt rett fra fly til fly. Her tror jeg vi fikk FRA jackpotten og måtte gå den lengste mulige walken fra gate til gate og kom frem til "final boarding". Da ble vi stappet i en buss som kjørte i 15-20 minutter til en oppstillingsplass sammen med noen cargo maskiner (Tror det var plass V290 eller noe). Interntransporten på FRA tik like lang tid som MUC-FRA, ikke bra hvis man er litt dårlig til beins. Her stod det en ganske sliten A321 med et meget hyggelig crew og kun tre rader med Business. En komfortabel og begivenhetsløs tur hvor man så Netflix om John Gotti og et par glass rødvin.
I det vi landet fikk jeg melding om at min koffert var borte, men allerede booket om til kveldsflyet. Tror snøkaoset smalt 100% inn rett etter at vi landet da taxien bruke nesten to og en halv tim til Knausen. Fikk melding i dag tidlig fra Lufhansa at bagasjen kommer mellom 18.00 til 22.00 i kveld som jeg har vendt meg til, men jeg mener fremdeles de burde sende bagasjen samme dag som den kommer til OSL da det tross alt er litt deres feil.
Så da var det snipp snapp snute.. For en innertier av an tur.. Været har jo fryktelig mye og si for alt på en sånn tur. Her føler vi at vi fikk USA på sitt beste med storby, small town, badeferie og ikke minst mat-tur i en pakke. First er alltid en magisk opplevelse og jeg tenker hver gang at dette blir siste gangen og skvetter til når man plutselig sitter der igjen. At man denne gangen faktisk også ble oppgradert fra business til First på hjemturen er vel de flestes våte drøm og kom nesten som et lite sjokk. (Ødelagt stol på business). Tror dette var 17ende flighten med LH i First og tenker da som sagt at dette var nok det – men man får se. En annen ting som hjelper litt er også at Dragen er sabla kul å reise med.. Litt som en kompis, men som med hell kunne satt seg litt mer inn i flytyper. At hun sier nei til påfyll av gratis Champagne (som lett regnet ville kostet 1000 per glass på restaurant), sover eller leser bok på biz/first er også forbedringspotensiale.
USA er fremdeles veldig høyt på min liste over favorittland å reise til, men med 11.20 i dollarkurs så blir det ufattelig dyrt – MEN ser også at man kan leve noenlunde billig der. Når det nærmer seg 70 kroner for kaffen på Starbucks, 50 kroner for en brus på 7-Eleven så hjelper det noe å droppe dette.
Skippe foretter, drinker og dyre viner på restaurantene er jo heller ikke dumt. Smith & Wollensky som er en DRITDYR restaurant tok vi møre-trikset og klarte oss med to (nydelige) burgere, to øl og et glass vin. Da har man de ganske så koselig på et kongested for under tusenlappen (mindre enn hva Egon ville tatt). Tar du da et par drinker, forretter, biffer og en flaske vin så er det fort fire tusenlapper – og det er det jo ikke verdt. Tre måltider ute er jo også noe som knuser budsjettet.
Takk for at dere ble med på turen.