Interkontinentalt

Student83

Newcomer
Er det noen som kan forklare meg hva interkontinentale ruter er? Vil det si alle ruter hvor man flyr ut av Europa? Vil det si at NAS si rute fra Osl og Stockholm til Dubai er interkontinental? Og hvor langt kan egentlig de nye 737-800 flyene til NAS fly? Seattle og New York er vel innen rekkevidde? Mulige satsningsområder for NAS kanskje?
 
Det ligger jo i navnet; en rute som flyr fra ett kontinent til ett annet. OSL-RAK er også interkontinental i den forstand at den flyr fra Europa og lander i Afrika. OSL-DXB blir da også interkontinental.

Hva angår DY og ruter til USA - den som lever får se..
 
Er det noen som kan forklare meg hva interkontinentale ruter er? Vil det si alle ruter hvor man flyr ut av Europa?

Intercontinentalt betyr direkte oversatt: "Mellom kontinenter", så sånn sett er alle flygninger mellom 2 kontinenter egentlig en interkontinental flygning. Personlig så mener jeg det finnes noen unntak og jeg definerer f.eks ikke en flygning til Istanbul å være interkontinental, selv om man flyr fra Europa til Asia.

Vil det si at NAS si rute fra Osl og Stockholm til Dubai er interkontinental?

Ja

Seattle og New York er vel innen rekkevidde? Mulige satsningsområder for NAS kanskje?

Nei og nei
 
Personlig så mener jeg det finnes noen unntak og jeg definerer f.eks ikke en flygning til Istanbul å være interkontinental, selv om man flyr fra Europa til Asia.

Nei, flyplassen, og mesteparten av Istanbul, ligger i den europeiske delen av Tyrkia. Man må over brua for å komme til Asia.
 
Nei, flyplassen, og mesteparten av Istanbul, ligger i den europeiske delen av Tyrkia. Man må over brua for å komme til Asia.

Ooops, dårlig eksempel fra min side. Da får jeg heller bytte ut Istanbul, men Tyrkia generelt
 
Nei, flyplassen, og mesteparten av Istanbul, ligger i den europeiske delen av Tyrkia. Man må over brua for å komme til Asia.

LTFJ som DY flyr til ligger vel gjerne øst for broen sammenlignet med LTBA/Ataturk som ligger vest.
 
Her i Europa skaper interkontinentalt et problem med definasjonen av et kontinent som et stort, sammenhengende landområde bare avgrenset av havområder (fra latin terra continens – sammengende land). Og hvis en tar denne definisjonen så er det bare flyturer fra Europa til Amerika, Oceania (Australia/New Zealand) og Antarktis som innebærer at de er interkontinentale - Europa, Asia og Afrika er et naturlig sammenhengende landområde (Suez-kanalen er menneskelig skapt og dessuten er det ikke et havområde). For amerikanerne er det et mer naturlig begrep derimot, med sine to store hav på begge sider.

Det er vel ikke uten grunn at de fleste av oss benytter begrepene kortdistanse, mellomdistanse og langdistanse. Hvor grensene går mellom disse er ikke absolutte.

Siden DY ble dratt inn i bildet her, så har de bare materiell i dag til å fly kort- og mellomdistanse på direkteflighter. Med tankstopp klarer de fleste selskaper i dag å fly til Langvekkistan, men spørsmålet er om de tjener penger på det.
 
Sa har man begrepet transkontinentalt, dvs man krysser et kontinent. LAX-NYC er et slikt ekspempel.

Kanskje OSL-KKN også skal regnes som transkontinentalt:question::colgate:
 
Nå trenger man vel ærlig talt ikke krysse ett kontinent for å komme seg fra Oslo til Kirkenes ;)
 
Nei, flyplassen, og mesteparten av Istanbul, ligger i den europeiske delen av Tyrkia. Man må over brua for å komme til Asia.

DY flyr fra Sabina Agurken - eller hva den naa heter. Den ligger i Asia, og DY's rute kan derfor klassifiseres som interkontinental. ;)
 
DY flyr fra Sabina Agurken - eller hva den naa heter. Den ligger i Asia, og DY's rute kan derfor klassifiseres som interkontinental. ;)

Sabiha Gökçen heter flyplassen, og den ligger på den asiatiske delen. Sabiha Gökçen var verdens første kvinnelige kampflypilot, men i praktisk forstand kan Gökçen oversettes til gokk - den flyplassen ligger laaaangt fra Istanbul. Og det er vel grunnen til at det nesten bare er lavprisselskaper som bruker den. De fleste av selskapene flyr i tillegg derfra på natten. Lovely.
 
med fare for igjen å kalle meg gammeldags, men jeg assosierer liksom ikke single aisle lavprisfly med interkontinentale flyvninger - selv om de er det rent teoretisk. ;-)
 
med fare for igjen å kalle meg gammeldags, men jeg assosierer liksom ikke single aisle lavprisfly med interkontinentale flyvninger - selv om de er det rent teoretisk. ;-)

Tja, de gammeldagse husker da man fløy interkontinentalt med Vickers Viking. Den ruta (The Rhodesian) ble senere oppgradert til Vickers Viscount. ;)
 
Back
Top