• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Interiør Busy Bee F-27 Friendship

raider66

ScanFlyer Rusty
Medlem
Interiør Busy Bee F-27 Friendship

Hei!
Når Busy Bee på midten av 80-tallet tok i bruk sine 4 "nye" F-27 MK 200 LN-AKA/B/C og D, hadde disse nytt og etter datiden moderne interiør med innebygde hattehyller, nye veggpaneler med firkantede vinduer osv.

Er det noen som vet om noen av MK 100 maskinene eller MK 300 maskinen også fikk oppgradert interiør, eller fløy disse med samme interiør så lenge de gjorde tjeneste i selskapet?

Noen som vet noe om dette?

Beste hilsen Espen
 
Re: Interiør Busy Bee F-27 Friendship

NPI, NPM og NPD ble oppgradert med nytt interiør designet og produsert av Air UK i Norwich.
Resten (SUL, SUE, SUF, NPC og NPH) behold sitt antikvariske Fokker-interiør.
 
Re: Interiør Busy Bee F-27 Friendship

NPI, NPM og NPD ble oppgradert med nytt interiør designet og produsert av Air UK i Norwich.
Resten (SUL, SUE, SUF, NPC og NPH) behold sitt antikvariske Fokker-interiør.

Tror ikke det stemmer ... Tror de ble oppgradert etterhvert også.
 
Re: Interiør Busy Bee F-27 Friendship

Tror ikke det stemmer ... Tror de ble oppgradert etterhvert også.

Noen av de fløy med åpne hattehyller og toalett med trekkspilldør ennå i 1992, så tviler for de alle ble oppgradert til standard som nevnes i første post.
 
Re: Interiør Busy Bee F-27 Friendship

Tror ikke det stemmer ... Tror de ble oppgradert etterhvert også.
Vel, du kan jo ta en tur til museet på Sola og se inni SUF. Må si at jeg er 99% sikker på at det stemmer.
NPH som var en -300 hadde jo også hattehyller som kunne legges opp mot taket når den skulle brukes som frakter.

Men det jeg mener alle (unntatt NPH) fikk, var nytt pantry innenfor lastedøra framme, også det produsert av Air UK Engineering.
 
Last edited:
Re: Interiør Busy Bee F-27 Friendship

Vi fikk SUE, SUL, NPM og NPD til Air Nordic og jeg mener de hadde "lukkede" bins alle sammen. Godt mulig a SUF aldri ble bygget om og på museet burde den jo uansett være i "orginal stand" ;)
 
Re: Interiør Busy Bee F-27 Friendship

Hadde noen turer med de der fra Sola via Kr.sand til Fornebu... virka rimelig slitne i 1992:)
 
Re: Interiør Busy Bee F-27 Friendship

LN-SUF på sola har interiøret som den hadde når den ble tatt ut av tjeneste i BB. Ingenting av interiøret er restaurert. Setene har den gule og grå fargen som BB hadde. Åpne hattehyller.

Flyet fremstår i dag som en "bastard" mellom BU og BB. Utvendig maling er ikke 100% korrekt BU, og som nevnt BB interiør.

Litt interesant er at på museet står det en seterad fra BB´s B737-200, LN-NPB. Fargene der er av den riktig psykedeliske slutten av -70, til tidlig -80 talls farger i lilla og rødt (og mangen andre farger).
 
Back
Top