• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens SAFE F-27 farger

rhusberg

ScanFlyer Silver
Hei,

I forbindelse med en snarlig utgivelse av dekaler til Braathens SAFE
F-27, har jeg sjekket opp hvilke kjerrer som bar de forskjellige liveriene.
Jeg har sjekket airliners.net, airpics.com, lysbildesamlingen min og alle
bøkene mine. Dette er hva jeg har funnet ut så langt. Hvis noen har photo
bevis som kan supplere denne infoen, så setter jeg stor pris på å få
kjennskap til dette.

Det var 3 forskjellige skjemaer som var i bruk.

1 skjema. Med Braathens S.A.F.E. Airtransport titler under vinduene:
LN-SUG, SUN, SUO, SUW.

2 skjema. Hvite titler på den røde stripa og med Friendship over stripa:
LN-SUE, SUG, SUF, SUL.

3 skjema. Med moderne titler over stripa: LN-SUE, SUF, SUL.

LN-SUA er et mysterium. Jeg har ikke funnet et eneste bilde av dette flyet.
Det ble levert i 1962 og solgt i 1969. Nå vet jeg ikke når de forskjellige
skjemaene var i bruk, så hvis noen kan opplyse meg her, så hadde det vært flott.

Hilsen Ruben
 
Du har rett med inndelingen av 3 skjema, men det er bare noen detaljer som skiller skjema 1 og 2.

Tror vi kan regne det som sikkert at også LN-SUA hadde skjema 1 da den kom i 1962, og det sto "BRAATHENS S.A.F.E. AIRTRANSPORT A/S" under vinduene.
Det sto også "NORWAY" med småbokstaver under flagget på halen. Og et bilde av LN-SUW fra 1962 viser at den hadde "Friendship" over flagget på halen.
Merk også det som tidlgere er skrevet bl a av GF om de to første som ikke hadde svart nese med radar da de kom.
Sannsynligvis ble også -SUE levert i skjema 1, men det vet jeg ikke.


Jeg tror de skiftet fra skjema 1 til 2 i 1965.

Skjema 2 hadde som du skriver hvite BRAATHENS S.A.F.E. titler på den rød stripa, foran, men også med mindre font bak på skorget. Men de hadde også blå BRAATHENS S.A.F.E. titler under den røde stripa, som på skjema 1.
Og flagget var en liten anelse større enn på skjema 1, og det var skråstilt.
Du kan føye på -SUA i listen over de som hadde skjema 2.


skjema 3 var det som ble innført med B737 og F28 i 1969,
de tre gjenværende F27 LN-SUE, -SUL og -SUF fikk dette skjemaet i 1972/73.
Dette skjema hadde enda større flagg, og flyttet registreringen ned fra halen til finnen foran halen. BRAATHENS S.A.F.E. i stor font foran og i liten font bak.
 
Her er profilene Mika har tegnet så langt.

Hilsen Ruben
 

Attachments

  • Braathens_F27_add_2.jpg
    Braathens_F27_add_2.jpg
    72.9 KB · Views: 317
Du har rett med inndelingen av 3 skjema, men det er bare noen detaljer som skiller skjema 1 og 2.

Tror vi kan regne det som sikkert at også LN-SUA hadde skjema 1 da den kom i 1962, og det sto "BRAATHENS S.A.F.E. AIRTRANSPORT A/S" under vinduene.
Det sto også "NORWAY" med småbokstaver under flagget på halen. Og et bilde av LN-SUW fra 1962 viser at den hadde "Friendship" over flagget på halen.
Merk også det som tidlgere er skrevet bl a av GF om de to første som ikke hadde svart nese med radar da de kom.
Sannsynligvis ble også -SUE levert i skjema 1, men det vet jeg ikke.


Jeg tror de skiftet fra skjema 1 til 2 i 1965.

Skjema 2 hadde som du skriver hvite BRAATHENS S.A.F.E. titler på den rød stripa, foran, men også med mindre font bak på skorget. Men de hadde også blå BRAATHENS S.A.F.E. titler under den røde stripa, som på skjema 1.
Og flagget var en liten anelse større enn på skjema 1, og det var skråstilt.
Du kan føye på -SUA i listen over de som hadde skjema 2.


skjema 3 var det som ble innført med B737 og F28 i 1969,
de tre gjenværende F27 LN-SUE, -SUL og -SUF fikk dette skjemaet i 1972/73.
Dette skjema hadde enda større flagg, og flyttet registreringen ned fra halen til finnen foran halen. BRAATHENS S.A.F.E. i stor font foran og i liten font bak.

Tusen takk for hjelpen !!

Hilsen Ruben
 
Back
Top