Interesang lesing. (Airbus 330hendelser med mer)

Heisann FBU4EVER!

Og vi bruker Honeywell på våre 'busser. Og sover godt, meget godt, om natten.

Som MOW la inn over, jeg trodde alternativet til Thales pitot tube systemet var Goodrich (tidligere Rosemount)...? Lager ogsaa Honeywell pitot systemer for disse flyene? Vi hadde et moete med Goodrich forrige uke og dette temaet kom opp. Jeg forstod det som at Thales pitot systemet hadde problemer med vann drenering i trykk systemet p.g.a. et forskjellig design fra Goodrich.

...og for aa bekrefte mitt syn paa dette saa har jeg heller ikke noe problemer aa fly med en A330... ;)

Dag
 
Jeg har akkurat overlevd to turer med A333 til NW/DL - og jeg kan vel med sikkerhet si at vi ikke falt ned. Følte meg heller ikke utrygg noen gang, der vi fløy 11677 meter over havet, i en fart på 1000 km/t med 151 km/t tail wind :D
 
Av vel 1.000 A330 / A340 er ca 200 utstyrt med Thales, og de øvrige med Goodrich-pitotsystemer.
Airbus har nettopp sendt ut en bulletin med anmodning om at Thales-operatørene skifter ut disse systemene. Ikke for at det er bekreftet feil med Thales, men mer med bakgrunn i spekulasjoner rundt AF-havariet.

Vedr. diskusjon om air-data som leses av på entertainment-systemet i kabinen, så har faktisk også dette en slags forbindelse til air-data fra bl.a. pitotsystemet.
Når man i kabinen kan lese disse verdiene, så er de en nøyaktig kopi av air-data fra flight management, altså nøyaktig de samme verdiene/tallene som kan leses av på flight deck.

Om f.eks estimert ankomsttid plutselig justeres på skjermene i kabinen, kan det f.eks være for at cockpit skifter bane i bruk på MCDU / FMGC (flight management.) Hastighet opplyses dog normalt ikke i km/t, men i knop eller i st.miles/h.

Tally-Ho
 
...ser noen her snakker om alternate law. Airbus har "normal law", "alternate law" (forskjellige nivåer) og "direct law", som "operativsystemer". Alt annet enn normal law er en sjeldenhet, og etter ti år på div. typer Airbus har jeg aldri vært downgraded under normal law, og knapt hørt om andre tilfeller.

Om man er i alternate law, er man fremdeles innehaver av mer støtte/back-up enn man har i et typisk konvensjonelt fly, type MD / div. Boeing's.
Først nede på direct law er man i en situasjon hvor man "flyr et konvensjonelt fly". Og videre - først når man faller ned på mechanical back-up (som er en sikkerhetsstøtte for abnormale / ekstreme situasjoner, under de tre "laws") har man hva man kan kalle et seriøst problem. Flyet et styringsdyktig kun via ror (rudder) og stabilisator (THS), og krevende å operere. Men det faller fortsatt ikke ned.

Hvis man ser vekk fra menneskets evne til å mistolke/ feiloperere systemene, samt at all teknikk sevfølgelig kan bortfalle, så oppleves Airbus som "state of the art" av de som opererer de.

PS! Riktig at IFE både gir km/t og miles...
 
Last edited:
Vel, når sant skal sies - så stod det både i mph og i km/h på skjermen i sete foran meg - og under en del av turen stod ground speed som 1000km/h og tail wind som 151 km/h. Man har også en funksjon som gjør at man kan bare velge å se metriske måleenheter, eller kun imperiske :)
 
Er ingen andre alternativer til måling av hastighet enn pitotrør. Tenker da som backup og referansemåling. Hva med gps, osv?
 
Gps har de nok ja, men Speed over ground (SOG) er ganske dårlig hjelpemiddel om man har kraftig vind. Vil tippe at 151km/h tailwind regnes ut som differanse mellom SOG og airspeed. Har man 150km/h avvik, så er det enormt om du ser det i forhold til de små marginene mellom max og min speed de opererer med på criuse.
 
Hisann!

Er ingen andre alternativer til måling av hastighet enn pitotrør. Tenker da som backup og referansemåling. Hva med gps, osv?
.

GPS osv. kan gi deg hastighet over bakken eller fra et eller annet referanse punkt, men den kan ikke gi deg flyets sann hastighet i luften. Flyets relative hastighet i forhold til luften rundt rundt flyet er jo det som er relevant da det er dette som gir deg loeft. Flyr du i motvind eller medvind vil jo hastigheten over bakken bli saktere eller raskere, men hastigheten i forhold til luften blir den samme.

Jeg vet ikke om noen praktiske alternativer til pitot systemer i dag?

Dag
 
Heisann FBU4EVER!Som MOW la inn over, jeg trodde alternativet til Thales pitot tube systemet var Goodrich (tidligere Rosemount)...? Lager ogsaa Honeywell pitot systemer for disse flyene? Vi hadde et moete med Goodrich forrige uke og dette temaet kom opp. Jeg forstod det som at Thales pitot systemet hadde problemer med vann drenering i trykk systemet p.g.a. et forskjellig design fra Goodrich....og for aa bekrefte mitt syn paa dette saa har jeg heller ikke noe problemer aa fly med en A330... ;)Dag

Det er Goodrich probes på våre fly, men de kommer som en integral del av Honeywells "pakke". Om de leverer en pakke med Thalesrør vet jeg ikke, men tror at det bare er Thompson som leveres med Thales som standard.
 
Det dukker stadig opp flere tilfeller av problemer med hastighetsmålinger på Thales-tubene ..

Like the fatal Air France flight, the newly discovered Northwest incidents and the two other malfunctions under investigation all involved planes with sensors made by the European electronics giant Thales Corp. The Air France crash called into question the reliability of the sensors and touched off a rush to replace them.

Many companies, however, simply replaced them with another Thales model. As it became clear the problem was more widespread, Airbus and European regulators told companies to replace at least two of the three sensors on each plane with models made by North Carolina-based Goodrich Corp. The planes are allowed to continue flying while the switch is made.

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/175742.asp
 
Operatørene har nå fire måneder på seg til å skifte ut Thales-pitot'ene ..

Operators of Airbus A330s and A340s will have a four-month window to replace Thales Avionics pitot probes once Europe's safety regulator firms up the proposal for an airworthiness directive it published last week.

The European Aviation Safety Agency is inviting comment on its proposed mandated changes until 7 September. It has taken the action following several instances of aircraft suffering unreliable airspeed indications, and evidence of a similar situation before the loss of an Air France A330-200 over the South Atlantic on 1 June.

http://www.flightglobal.com/article...w-four-months-to-replace-thales-a330a340.html
 
Jeg lurer litt på hvorfor folk velger Boeing framfor Airbus.. Boeing har hatt litt mer ulykker enn Airbus, men Airbus har hatt mange problemer .. Air France ulykken kan ha hatt mange årsaker. Det ble sendt flere feilmeldinger,bla. trykkfall i kabinen. Det kan være at pilotene ikke har fått på seg sine oksygenmasker, og da besvimt (slik som ulykken hos Helios). Men hva vet vel jeg? Airbus sine fly er like trygge som Boeing sine! Hvis jeg skulle velge om å fly med en A320 eller en 737-800, hadde det blitt A320.
Jeg velger Airbus!
 
IBERWORLD: det er fordi a320 er favoritt flyet ditt! Men PGA Airbus har hatt en del hendelser i det siste så betyr ikke at folk altid velger bort Airbus! Stå på Boeing!!!!
 
Back
Top