Inspirasjonen til Best/Back?

Husk hvor stor oppstandelse det var innad i BU når dette ble innført. Ville de høre på? Nei. Resten av historien er bare trist, FBU-STO osv osv...

Noe av det verste var vel 'gjetingen' ... de skulle ha alle Back-paxen ombord foerst siden de ikke hadde seating. Dette var selvfoelgelig umulig i praksis, da det alltid var mange som ikke var paa gaten i tide. Derfor satte mange som ikke skjoente konseptet seg 'over alt' og maatte fjernes naar a/noen kom med det setet paa kortet sitt og b/tallene ikke stemte.

Braathens markedsførte seg som "The Norwegian Flag Carrier" og "På norske vinger". Det skulle være det folkelige flyselskapet. Så vips, lederskifte. Bort med flagget på halen, inn med Best Back osv. Resten av historien kjenner vi til.

Snarere er jo det motsatt vei det har gått: Folk vil ha Back hele veien innenriks i Norge, enten de kaller seg DY eller SAS.

Jeg tror du ikke skal kjære alle over en kam. Jeg tror nok at mange av de som betaler fullpris gjerne skulle sett at de fikk noe mer for pengene en de som betaler langt under halvparten. Norwegian har jo allerede tatt konsekvensen av det og gitt de noen fordeler i form av setereservasjon og plassering langt framme.

Jeg fløy Best én eneste gang. Ble overtalt til å oppgradere til Best da jeg tok ut en bonusreise. Serveringen besto av en kurv med Fazermint. Jeg fikk lov til å ta to...

Både Braathens Back og Color Air sitt produkt ble for tidlig introdusert. Jeg personlig tror at Braathens overvuderte den forskjellen mellom Back og Best og de allefleste billetter i Best ble solgt til svaert rimmelige priser likevel, noko som man må skylde beinhardt konkurranse i disse årene.

Low-Cost i Europa tok av ca 2005, dvs ~10 års etter Easyjet sitt oppstart og nesten 20 års etter Ryanair ble transformert. Grunnen til at konsepted senere lykked er en rekke av årsaker, blant annet en helt forskjellig verdtsetting av produkted, når man forliker 98 og 2005. Folk aksepterte å fly no-frills. Konkurransen har tilspissed seg idag til lave priser. Bak i 98 ble konkurransen i store deler av Europa mer eller mindre ført over service, antall frekvenser og ikke minst en bonus-slag som kom til climax i 2000.

Først etter den systemisk krise etter 9-11 kom heile bransjen inn i en prosess hvor man begynnte a spare som helvete. Service-kutt kom først i USA, men med litt forsinkelse ogsa til Europa. Samtidlig falt leieratene for fly til bunn og dette miksturen la grunnlag for den fenomenalt vekst av lavpris-selskaper som vi sa fra ca. 2003.

Ergo er det alltid en mikstur av seg-forandrende rammebetingelser og verdier som gir noko nytt. I system-teorie karakteriserer disse to ting eksakt en dynamisk system. For tida er vi midt inne i neste "evolusjons-runde". Denne gang heter dette "ancillary revenue".

Jeg synes back var helt fint. Jeg kan ikke fatte hva som var saa galt med delingen, men det var muligens unoedvendig paa de relativt korte innenriksruter man har i Norge. Innenriks floey jeg det kun et par ganger. Til utlandet fikk man foerst ingen servering, deretter begynte Braathens aa dele ut en pose med et rundstykke og noe og drikke. Kaffe/te fikk man ogsaa. Helt grei servering altsaa, langt bedre enn hos mange selskaper paa oekonomi idag. Synd det gikk som det gikk. Baade Braathens og Color Air var nok forut for sin tid i Norge.

Last edited:
Burde én på 2 meter og én på 162cm betale samme pris for samme sete? De får jo ikke samme service siden én sitter trangt og én sitter allright... EDIT; jeg er ingen av delene sånn at det er sagt, og i alle fall ikke 2 blank!

Har sittet på Best og Back og kan ikke huske stort mye mer enn ei gardin som skilte de to og hvorvidt man fikk spise eller ikke... Hvorfor skal man egentlig på død og liv spise på en 2 timers flytur innenriks?

Last edited:
Burde én på 2 meter og én på 162cm betale samme pris for samme sete? De får jo ikke samme service siden én sitter trangt og én sitter allright...

hehe, som en person på 1.96 skjønner jeg godt hva du mener ...:old

Back