Inspirasjonen til Best/Back?

Vi vet jo hvordan det gikk:headbang
Men gøy (og ofte billig) var Braathens Best, husker ennå verdens største reke- OG karbonadesmørbrød på den korte turen fra Oslo til Kristiansand, beste servering innenlands ever :)
i tillegg hadde Braathens i denne perioden den fine vanen å gi BRA-Card poeng på billetter man brukte, billetter man ikke brukte, og billetter man avbestillte/ fikk refundert.

Last edited:
Ja det vet vi. Nordmenn vil heller at alle fraktes som kveg en at noen kan sitte litt bedre fordi de har betalt det dobbelte eller mer. :rolleyes:

Nei, det synes jeg var en ganske dårlig oppsummering av hvorfor best/back var en fiasko. Braathens fraktet på tidspunktet dette ble innført ingen som kveg, og skulle da heller ikke gjøre det. Her må man huske både historikk og kultur. At Braathens trodde man kunne snu opp ned på dise faktorene over natten må ha vært en av de verste beslutningene i norsk luftfart.

Jeg har aldri blitt så dårlig behandlet på noen flytur som jeg ble de få gangene jeg fløy Braathens Back. Ryanair-turer inkludert.

Jeg har aldri blitt så dårlig behandlet på noen flytur som jeg ble de få gangene jeg fløy Braathens Back. Ryanair-turer inkludert.

Men i alle dager da... Dårlig behandlet? Det var vel å ta litt i? Kan du gi noen eksempler på slik "dårlig behandling"?

Nei, det synes jeg var en ganske dårlig oppsummering av hvorfor best/back var en fiasko. Braathens fraktet på tidspunktet dette ble innført ingen som kveg, og skulle da heller ikke gjøre det. Her må man huske både historikk og kultur. At Braathens trodde man kunne snu opp ned på dise faktorene over natten må ha vært en av de verste beslutningene i norsk luftfart.

Kan formulere meg annerledes. Braathens innførte 2 klasser ombord og de som betalte minst følte seg mindreverdig fordi de ikke fikk sitte sammen med de som betalte mest.

For å være helt ærlig så har jeg aldri forstått problemet folk hadde med Best/Back, annet en at navnene var litt teite.

To klasser på innenriks i Norge ble oppfattet av kundene som tøvete og håpløst snobbete, enkelt og greit (?).

Kan formulere meg annerledes. Braathens innførte 2 klasser ombord og de som betalte minst følte seg mindreverdig fordi de ikke fikk sitte sammen med de som betalte mest.

For å være helt ærlig så har jeg aldri forstått problemet folk hadde med Best/Back, annet en at navnene var litt teite.

Vel nå har jo ikke toklasseinndeling ombord innenlands akkurat økt i omfang siden Braathens' forsøk. Det er vel en grunn til det. Folk liker det rett og slett ikke. ;)

Men i alle dager da... Dårlig behandlet? Det var vel å ta litt i? Kan du gi noen eksempler på slik "dårlig behandling"?

Nei det var faktisk ikke å ta hardt i. :rolleyes: Jeg sier selvsagt ikke at dette var hverdagen på Back. Men slik jeg opplevde servicen på Back var den mye dårligere enn BOB-konseptene til SK, DY og FR i dag. Fikk man i det hele tatt tilbud om å kjøpe noe? Jeg husker i alle fall at det ble uggen stemning da jeg pent bad om å få kjøpe noe å spise på en flytur til tromsø og fikk til svar at det ikke var meningen at passasjerene på back skulle ha noen form for service og heller burde ta med det de absolutt trengte om bord selv. Dette var i juni 2000.

Hele konseptet med back mener jeg kunne vært en god ide om man hadde solgt de aller aller billigste billettene på back-konsept og plassert disse på de to-tre bakerste radene, slik det ble var jo det klart største klassen på flyet folk som satt på back og som slett ikke hadde betalt lite billetten.:headbang

Derfor ble det noe helt feil når Braathens annosner gikk på at på back fikk du ingenting rett og slett fordi det er så billig.

Husker jeg fløy Braathens Best TOS-BGO via BOO, TRD og AES, da fikk jeg ett stort rekesmørbrød, og måseegg ombord på flyet, Å da fikk du det samme de 4 legsa man fløy..:D

DET var tider det der..:D

Husker det som det var i går, skulle virkelig ønske at i allefall deler av det hadde kommet tilbake for å minne oss på de tidene der..:)

Joa, enkelt og greit. Men jeg forstår det fremdeles ikke. Eneste forklaring jeg har på det er Janteloven.

:rolleyes: Vel, jeg kjenner flere som reiste mye på Best, og de reagerte faktisk like negativt på dette som de som fløy Back.

Eneste forklaring jeg har er et det norske folk er fornuftige.. ;)

(Mht servering så var vel den ganske god for ALLE før konseptet ble innført, bl.a. med burgere på fredagen?)

:rolleyes: Vel, jeg kjenner flere som reiste mye på Best, og de reagerte faktisk like negativt på dette som de som fløy Back.

Eneste forklaring jeg har er et det norske folk er fornuftige.. ;)

(Mht servering så var vel den ganske god for ALLE før konseptet ble innført, bl.a. med burgere på fredagen?)

Uh, burgere på fredag kom vel senere, hvis det er "endelig fredag" du tenker på.

Ja det vet vi. Nordmenn vil heller at alle fraktes som kveg en at noen kan sitte litt bedre fordi de har betalt det dobbelte eller mer. :rolleyes:

Nei, det tror jeg ikke nordmenn har problem med. Problemet med best/back var at noen få ble fraktet som sild fordi de hadde betalt litt mindre.

Nope. Men folk slet med å forstå det meningsløse f.eks. i at Braathens flyttet litt på de bakerste seteradene slik at de kunne si at de foran fikk 7 cm ekstra benplass, når de i realiteten hadde samme benplass som før. Dette var helt feil måte å gjøre det på. Hadde de latt de bakerste setene være urørte og tatt ut noen foran for å oppnå det samme, ville resultatet blitt et helt annet.

Det var ikke konseptet som var feil, det var gjennomføringen som var hinsides elendig.

Fløy mye mellom Bodø og KRS i perioden 98-99 da jeg var i marinen der oppe, og fikk alltid billett på Best. Kanongod frokost med egg og bacon på morgenflyet til OSL. Fra OSL ble det servert is som regel, og da var det Hennig Olsens kroneis det gikk i, husker jeg tenkte for meg selv at jeg var glad det ikke var meg som hadde betalt en "formue" for Best mellom OSL og KRS og kun fikk en skarve is... :-) Men, det var tider det!

Tror dette rett og slett er kjernen i det hele, og denne stemningen var til å ta og føle på ombord, selv om de/oss i Back ofte hadde betalt veldig lite for billettene.
Å sitte i Back var som å fly Sas eller DY i dag, ingen gratis mat (og DET var en ikke vant med på den tiden, heller ikke at alle ikke var´likeverdige´ombord på innenlandsflighter). Vareutvalget for salg i Back kan neppe ha vært verre enn hos Sas i dag, der er det plent umulig å få noe annet enn muffins og chips å spise på en flight fra Osl til Hau. (for meg er ingen av delene ´mat´)
Du fikk ofte en t/r i Best til drøye 1.300,- innen sørnorge, så sånn sett var det bare for folk å velge hvordan de ville ha det.
Braathens Best og Back konsept fikk definitivt ufortjent pepper, kanskje det var litt forut for sin tid, mener problemet satt i folks hoder primært.

Last edited:
Braathens Best og Back konsept fikk definitivt ufortjent pepper, kanskje det var litt forut for sin tid, mener problemet satt i folks hoder primært.

Så hvorfor har da ikke noen innført dette igjen, ettersom "problemet" kanskje er ute av folks hoder?

Snarere er jo det motsatt vei det har gått: Folk vil ha Back hele veien innenriks i Norge, enten de kaller seg DY eller SAS.

Så hvorfor har da ikke noen innført dette igjen, ettersom "problemet" kanskje er ute av folks hoder?
Good point :) Den som lever får se :-)
Poenget mitt er at jeg husker at Best og Back ble brukt som skjellsord av folk som enten; ikke hadde vært ombord selv, eller som hadde betalt 290,- for billetten og satt helt fint i bakre del av flyet. Jeg mener at gardina som skilte dem fra gjengen framme + kanskje viten om til tider overdådig servering i Best fungerte som en rød klut på folk.
Men det var folks eget valg : Best billettene kosta omtrent like mye/lite som det en minipris hadde kosta før konseptet ble innført. Back var mye billigere.
Edit : Men er også enig i at det kunne vært markedsført/gjennomført på en bedre måte !

Last edited:
Back