Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Re: Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Originally Posted by ILS2
Da kan ikke disse personene jobbe hos Luftfartstilsynet med mindre de oppgir denne fordelen. Enkelt og greit.

Hvorfor det?
Om de som ansettes i LT, og har ID rettigheter oppgir denne fordelen i den tiden de er ansatt i LT, og får den tilbake så fort de ikke er ansatt i LT lenger, er det ingen grunn til at folk ikke skal ønske å jobbe i LT.

Nå er det jo veldig delte meninger her hvor mye disse avtalene er verdt da.
Noen mener de er så viktige at folk ikke vil jobbe i LT hvis de mister denne avtalen. Det må vel være å si at avtalen er svært viktig.

Andre sier at man reiser like billig, og i enkelte tilfeller ennå billigere med vanlige billetter, og at ID avtalen således er nærmest verdiløs.

At man kan reise billigere enn ID billetter på "lavprisbilletter" eller "kampanjetilbud"er bare tull. ID billettene er så lavt priset at det finnes ikke rimeligere reisetilbud. Men ID billettene har noen ulemper slik at man kan finne det mer hensiktsmessig og booke lavprisbilletter til tider. Men jeg kan tenke meg at inspektørene bruker ID billettene på pendling til og fra BOO og på dette området er ID uslåelig. Derfor blir det selvsagt bråk når ordningen fjernes.

At man kan reise billigere enn ID billetter på "lavprisbilletter" eller "kampanjetilbud"er bare tull. ID billettene er så lavt priset at det finnes ikke rimeligere reisetilbud. Men ID billettene har noen ulemper slik at man kan finne det mer hensiktsmessig og booke lavprisbilletter til tider. Men jeg kan tenke meg at inspektørene bruker ID billettene på pendling til og fra BOO og på dette området er ID uslåelig. Derfor blir det selvsagt bråk når ordningen fjernes.

Sikke noget sludder. Sidst vi fløj FRA-CPH var det billigere at købe SAS billetter end at flyve bekræftede ID billetter. På de købte fik vi endda EB-point og alle rettigheder. Du kan ikke sammenligne med R2 da de netop ikke er bekræftede og har endnu dårligere vilkår.

ID billetter må vel ikke bruges til at pendle til andet job end hos SAS såvidt jeg ved.

At man kan reise billigere enn ID billetter på "lavprisbilletter" eller "kampanjetilbud"er bare tull. ID billettene er så lavt priset at det finnes ikke rimeligere reisetilbud.

Jeg har sett billigere kampanjebilletter med DY OSL-CPH (og da snakker jeg ikke om 1kr tilbudet de nylig hadde) enn hva jeg betalte da jeg fløy ID med SAS på samme strekning i fjor.......så bare tull er det ikke ;)

Ja 1 kroners er billigere Someone og kanskje til nød kr 199,- men sannelig ikkenoe mer ;) Uansett, i jobbsammenheng og pendling så kan man ikke basere seg på slike tilbud. Da er det ID som gjelder.

Jeg har nå reist til London tur/retur for 2 kroner og til Paris for en hundrelapp. Så det går ann å reise billigere enn ID.

Ser noen nevner pendling til/fra jobb på ID, men det har vel ikke disse LT ansatte egentlig lov til, men de reiser vel også med fast plass på disse turene.

Regelverket på dette praktiseres kanskje ikke så veldig strengt heller, for hvordan i all verden kan SAS vite hvorfor pensjonister er ute på tur?

LT ansatte pendler med vanlige billetter ja. Det er eneste måten LT kan hente inn nok kvalifisert arbeidskraft til å jobbe i Bodø.

Å bruke ID-billetter i annen jobb er ikke lov, så hvis det er tilfelle er jo saken plutselig en helt annen....

Å bruke ID-billetter i annen jobb er ikke lov, så hvis det er tilfelle er jo saken plutselig en helt annen....

Det fremgår jo ikke av saken hvordan billettordningen brukes......er det kun til ferie eller er det også jobbpendling? TCAS sier det pendles på vanlige billetter så da er det vel til ferie- og fritidsbruk. Og hvordan kan man kontrollere ID bruken som IMM sier. La oss si at jeg er på jobb i BOO mandag til fredag og har betalte billetter fra TRD. Så får jeg plutselig lyst på en tur hjemover en onsdag ettermiddag og reiser opp torsdag morgen. Da kan jeg jo ta meg en kjapp ID reise uten at noen kan hindre det vil jeg tro....hvorfor har ikke LT ansatte lov til og bruke ID til og fra jobb?

Last edited:

Sikke noget sludder. Sidst vi fløj FRA-CPH var det billigere at købe SAS billetter end at flyve bekræftede ID billetter. På de købte fik vi endda EB-point og alle rettigheder. Du kan ikke sammenligne med R2 da de netop ikke er bekræftede og har endnu dårligere vilkår.

ID billetter må vel ikke bruges til at pendle til andet job end hos SAS såvidt jeg ved.

Nå må du gi deg Flyhi, ID billett systemet gjelder både bekreftede billetter og R2 standbybilletter. Selvsagt kan kampanjebilletter være billigere enn bekreftede ID billetter, men jeg tar utgangspunkt i R2 (standbybilletter).

Last edited:

Nå må du gi deg Flyhi, ID billett systemet gjelder både bekreftede billetter og R2 standbybilletter. Selvsagt kan kampanjebilletter være billigere enn bekreftede ID billetter, men jeg tar utgangspunkt i R2 (standbybilletter).

Er det sånn det skal være, så er jo mange kampanjebilletter billigere enn R2 også

Er det sånn det skal være, så er jo mange kampanjebilletter billigere enn R2 også

Ja kr 1,- tilbudene er det..nå er det noen år siden jeg kjøpte R2 sist men de var definitivt rimeligst på den tiden....muligens har R2 prisingen gått opp.

Nå sklir dere ut og blander mye rart:) Problemet med at ID-bill brukes av LT-ansatte er nettopp det at de har tilgang til slike billetter. Hvordan de brukes, hvor verdifull ordningen er, hvor dyre vanlige billetter er i forhold til ID, eller om LT-ansatte kan pendle på billettene, har ingenting med saken å gjøre.

Slik jeg kjenner ID-reglene kan ikke innehaver av slike billetter bruke billettene i egen
business. Man kan altså ikke drive privat business på fritiden og reise rundt på ID. De er kun til privat bruk. Men igjen, det har ikke noe med LT-saken å gjøre.

Og denne saken er ikke veldig vanskelig. Frem til for noen få dager siden har ingen reagert på ordningen og det har ikke vært regler for slike ordninger i LT. Men nå er det påpekt og nye regler etableres for å fjerne all tvil. Jeg skjønner godt prinsippet. Så hva er så vanskelig? :)

Å det er helt greit greit, men da tror jeg at vi mister mye ekspertise som man behøver.
Men sånn er det.
Og da må evt. LT kompensere med andre goder for å få tak i folk, normalt forhold mellom tilbud/etterspørsel...

Da jobber du åpenbart ikke i flybransjen.
Å hvis du gjør, sjekk prisene til f.eks London, Frankfurt, København fra Oslo med ID, og sammenlign endel datoer med billigste lavpris.
Å husk at de fleste på ID reiser på de flyene det er mest plass. Men det er vel strengt tatt ikke det vi diskuterer her???

Discus, du har helt rett, tilbud/etterspørsel, men de har vel begrenset budsjett.
Kan kanskje være de må se på dette nå ;-)

Last edited:

Å hvis du gjør, sjekk prisene til f.eks London, Frankfurt, København fra Oslo med ID, og sammenlign endel datoer med billigste lavpris.
Å husk at de fleste på ID reiser på de flyene det er mest plass. Men det er vel strengt tatt ikke det vi diskuterer her???

Discus, du har helt rett, tilbud/etterspørsel, men de har vel begrenset budsjett.

Da har tydeligvis ID prisene øket radikalt siden jeg sluttet i SAS konsernet. Og jeg snakker om R2. Selvsagt har også lavprisbillettene kommet for fullt inn i markedet. Men når jeg sluttet i 2007 fantes det ikke rimeligere billetter enn ID R2. Men nok om dette, tilbake til temaet. Hvis ID billettene til de grader har priset seg ut så kan ikke dette være noe stort problem for inspektørene......

Den gjelder i Danmark. I Norge gjelder bl.a. Lov om offentlige anskaffelser og Forvaltningsloven. Disse er vedtatt av nasjonalforsamlingen i kongeriket og ikke en misfornøyd dansk forfatter. ;)

Er du offentlig tjenestemann gjelder litt andre regler enn om du er "vanlig" pensjonist.

Ikke minst tjenestemannsloven: ;)

§ 20. Forbud mot gaver i tjenesten m.v.

Ingen embets- eller tjenestemann må for seg eller andre motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til, eller av giveren er ment, å påvirke hans tjenestlige handlinger, eller som det ved reglement er forbudt å motta.

Overtredelse kan medføre ordensstraff eller avskjed.

Klarer man ikke å akseptere dette får man vel heller revurdere behovet å jobbe i LT.

Last edited:

Ikke minst tjenestemannsloven: ;)

§ 20. Forbud mot gaver i tjenesten m.v.

Ingen embets- eller tjenestemann må for seg eller andre motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til, eller av giveren er ment, å påvirke hans tjenestlige handlinger, eller som det ved reglement er forbudt å motta.

Overtredelse kan medføre ordensstraff eller avskjed.

Klarer man ikke å akseptere dette får man vel heller revurdere behovet å jobbe i LT.

Nå er det ikke en ytelse som av giveren er ment til å påvirke tjenestlige handlinger, men en rettighet man har etter man går av med pensjon i SAS

MD11 jobber vel i DY - som har "fastpris" på ID pluss avgifter - men kun på eget selskap for de fleste ansatte. De som har ID-rettigheter gjennom samarbeidet om ID, vet godt at det spesielt innen Europa ikke er spesielt lønnsomt med ID.

Mye av diskusjonen her ser ut til å være på hvorvidt det er et gode eller ei - og her er vi visst uenige. Det viser vel egentlig tydeligst at ID-rettigheter er noe ulike mennesker verdsetter ulikt. Sist jeg fløy til København fløy jeg på en billett hos DY til 199. Jeg har reist svært mye ID på strekningen også - og dette er dyrere - men hadde jeg fortsatt hatt ID-rettigheter, ville jeg fløyet ID igjen pga fleksibiliteten. I så måte verdsetter jeg fleksibilitet høyt, og således ID-billettene høyt. På en annen strekning kan andre behov gjøre seg gjeldene. Perceived value of en ID-billett blir således svært individuelt, og handler om risikoaversjon (risk for å stå igjen) og ønske om fleksibilitet. Generelt, ut fra denne diskusjonen her, ser det ut til at de som ikke har, eller aldri har hatt, ID-billetter, verdsetter dem høyest...

Back