Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Re: Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Tror man må heve blikket her:

- Dersom gratisbillettene gjør at tidligere SAS-ansatte gjør en dårligere jobb hos Luftfartstilsynet pga inhabilitet, kan man jo stille seg spørsmålet om de burde få lov til å jobbe for LT i det hele tatt...? De mottar jo fortsatt penger (les: pensjon) fra SAS fortsatt, selv om eventuelle billettgoder avskaffes. Det kan i alle fall virke som om dette er logikken hos noen av debattantene her på forumet, og hos samferdselsministeren. Jeg mener at man må se dette i sammenheng med at det er et pensjonistgode, ikke noe form for "smøring". Om man skal gjøre noe i denne saken, burde det kanskje være å sikre at tidligere SAS-ansatte ikke har tilsyn på SAS-fly?

- Er det ikke i de tidligere SAS-ansattes beste interesse å sikre at SAS-flyene er sikre, dersom de skal fly med selskapet resten av livet? Jeg ville i alle fall ikke ha flydd med noe som jeg mente var utrygt...

Dersom en inspektør har vært ansatt i en bedrift i 30 år, og mottar rettmessig pensjon derfra, og er innom et inspektorat et par år fordi de har desperat mangel på kvalifiserte inspektørkandidater, og man har så lite tillit til vedkommede at han/hun klarer å passe hattene sine - er det ikke da naturlig å tro at bindingene til selskapet er litt sterkere gjennom de 30 år i ansettelse enn de skarve ID-billettene som gjør at de kan være litt mer fleksible i ferieordningen sin i tilsynet enn andre?

Skal man diske alle med mer enn så og så mye ansiennitet i en bedrift, alle som er gift med noen som arbeider i en bedrift, eller som har voksne barn som jobber i en bedrift, er det ikke mange igjen på kandidatlisten. Man får et 100% uhildet - og 100% inkompetent inspektørkorps. Eller man kan rett og slett stole på at konkurrenter som føler seg diskriminert sier fra dersom de mener at inspeksjonene er urettferdige eller urettmessig kritiske fra inspektører med historikk eller pensjon fra et konkurrerende selskap.

Men nå har samferdselsministeren satt "foten ned" for gratisreiser; og siden ID-billetter langt fra er gratis eller et for den saks skyld et gode LT-ansatte har spesielt mye tid til å benytte seg av, må man anta at rettighetsavtalen mellom flyselskap og deres pensjonister i Luftfartstilsynet vil kompenseres økonomisk gjennom høyere lønn (det ville i alle fall jeg ha forlangt), eller at de som bruker sine pensjonistår i det offentliges tjeneste heller slutter i LT og reiser mer på ferie (det ville jeg nok også ha gjort...).

Skal man diske alle med mer enn så og så mye ansiennitet i en bedrift, alle som er gift med noen som arbeider i en bedrift, eller som har voksne barn som jobber i en bedrift, er det ikke mange igjen på kandidatlisten. Man får et 100% uhildet - og 100% inkompetent inspektørkorps. Eller man kan rett og slett stole på at konkurrenter som føler seg diskriminert sier fra dersom de mener at inspeksjonene er urettferdige eller urettmessig kritiske fra inspektører med historikk eller pensjon fra et konkurrerende selskap.

Hvis du leser Forvaltningsloven og Lov om offentlige anskaffelser grundig kommer du til denne konklusjonen. Dette gjelder hele offentlig forvaltning. I rest my case.

Det kan i alle fall virke som om dette er logikken hos noen av debattantene her på forumet, og hos samferdselsministeren. Jeg mener at man må se dette i sammenheng med at det er et pensjonistgode, ikke noe form for "smøring".

Jeg sliter litt med å se på ID billetter som et pensjonistgode. Så om du trekker logikken til andre i tvil så kan du kanskje iallefall forklare meg hvordan et pensjonistgode kommer alle som jobber i selskapet til gode (også de som ikke er pensjonister)? Jeg ser på dette som noe annet.

Nå tror jeg heller ikke det er så mange som har trukket frem smøring her. Jeg tror heller ikke det er så mange som tror at disse inspektørene gjør en dårlig jobb.

For å gjenta mine analogier: Ville du syntes det var greit at en ex-DnB Nor ansatt som bytter til Finanstilsynet skal fortsette å motta billige lån fra DnB Nor, eller en ex-Telenor ansatt skal fortsette å motta rabatterte teletjenester etter at han/hun begynte i Post- og Teletilsynet? Det normale ville kanskje være å svare: Nei, det er ikke greit. Jeg lurer derfor på om det er noe særegent med luftfarten.

Men for all del, det kan godt tenkes at detaljene i saken er slik at dette er helt uproblematisk. Jeg er opptatt av dette på et mer prinsipielt plan (kanskje fordi jeg er akademiker...)....:)

Last edited:

Enig med deg TOS. Ingen her tror vel de gjør noen dårligere jobb på grunn av ID avtaler med SAS.

Ei heller tror jeg at jeg selv ville gjøre en dårligere jobb som bankmann om jeg tok imot konfektesken fra den fornøyde kunden.
Ei heller tror jeg Navarsete gjør en dårligere jobb etter å ha mottatt en klokke som gave ved dåp av et skip, eller Gahr Støre for å ha mottatt et teppe i Afghanistan. Men spilleregler er spilleregler, og en lov er en lov.

Skulle det vise seg at Justisdepartementet ser på dette som problematisk, og at disse fratas ID rettigheter, blir det jo spennende å se hva som kreves av kompensasjon for å ha mistet denne retten. Jo høyere kravet er, jo mer vedri mener de ansatte selv avtalen er verdt. Og jo mer verdi, jo større grunn er det til å ta bort ordningen for de det gjelder.

Skulle det vise seg at Justisdepartementet ser på dette som problematisk, og at disse fratas ID rettigheter, blir det jo spennende å se hva som kreves av kompensasjon for å ha mistet denne retten. Jo høyere kravet er, jo mer vedri mener de ansatte selv avtalen er verdt. Og jo mer verdi, jo større grunn er det til å ta bort ordningen for de det gjelder.

ID-rettigheter er ikke nevnt i noen kontrakter og kan heller ikke regnes som en kompensasjon for noe.

Det blir også feil å sammenligne ID-rettigheter med gaver og rimeligere huslån.

Det blir også feil å sammenligne ID-rettigheter med gaver og rimeligere huslån.

Jeg er enig i at dette ikke er det samme som en gave, men på hvilken måte er det i all vesentlighet forskjellig fra rimeligere huslån? En banks kjernevirksomhet involverer boliglån. Et flyselskaps kjernevirksomhet involverer salg av flybilletter.

Så det er bedre at inspektørene som har førsøkt å stikke kjepper i hjulene til DY teknisk, kommer fra sas og nyter goder derfra? Juridisk sett så holder ikke dette, dere kan prøve dere så mye dere vil med misunnelses kortet.

Ufattelig at flere ikke ser at dette er problematisk og uetisk (i mitt syn). Greit nok å ha jobbet i begge leirer, fordi operativ erfaring må komme fra et sted, men å motta slike "goder" når du jobber i et tilsyn kan bare ikke være akseptabelt.

Å folk lurer på hvorfor tilsynet sliter med å få kvalifisert personell?
ALLE som pensjoneres fra et flyselskap i den vestlige verden får beholde ID billetter i en eller annen form, at dette kommer opp som et problem i Norge nå er for meg en stor gåte.
Helt utrolig!

Last edited:

Å folk lurer på hvorfor tilsynet sliter med å få kvalifisert personell?
ALLE som pensjoneres fra et flyselskap i den vestlige verden får beholde ID billetter i en eller annen form, at dette kommer opp som et problem i Norge nå er for meg en stor gåte.
Helt utrolig!

Sisit jeg hørte snakk om rekrutteringsproblemet så var det fordi tilsynet var flyttet til Bodø.

Har du noe slags belegg for at ALLE ex-flyselskapsansatte får fortsette å motta slike goder om de går til tilsvarende LT? At de får beholde det når de pensjonerer seg skal jeg ikke legge meg borti. Det er ikke det denne saken dreier seg om.

Det kan jo ikke være noe problem å sperre denne ID-muligheten mens man jobber i LV, for så å åpne det igjen når man er ferdig med tjenesten der!
Hvis det stemmer det som mange her har forfektet, at denne ordningen egentlig ikke er særlig lukurativ, bør det være en grei sak!

Sisit jeg hørte snakk om rekrutteringsproblemet så var det fordi tilsynet var flyttet til Bodø.

Har du noe slags belegg for at ALLE ex-flyselskapsansatte får fortsette å motta slike goder om de går til tilsvarende LT? At de får beholde det når de pensjonerer seg skal jeg ikke legge meg borti. Det er ikke det denne saken dreier seg om.

At alle mottar id billetter som pensjonister er ingen hemlighet, jeg påstår derimot ikke at alle mottar billetter etter at de går til ulike tilsyn rundt om i verden. Det vet jeg ikke noe spesielt om.
Men det var en sak i USA for et par år siden med en fra AA, som fikk jobb i FAA. Han benyttet sine id billetter til jobbreiser. De ble da fjernet. Ingen videre diskusjon om den saken.

Norge er et ekstremt litet land, noe man må ta innover seg, da er også ekspertisen begrenset, noe som ble forverret da de valgte å flytte tilsynet til Bodø. Vil tro at flere av de som jobber der i dag, gjør dette fordi de har muligheten til å pendle med id billetter, da resten av familie fortsatt bor på Østlandsområdet. Ikke alle naturligvis.

Det jeg setter spørsmålstegn ved er det at dette er ikke noe nytt, dette har tydligvis ikke vært noe problem tidligere. Hva er problemet nå?
Det er det jeg undrer meg over.

At alle mottar id billetter som pensjonister er ingen hemlighet, jeg påstår derimot ikke at alle mottar billetter etter at de går til ulike tilsyn rundt om i verden. Det vet jeg ikke noe spesielt om.
Men det var en sak i USA for et par år siden med en fra AA, som fikk jobb i FAA. Han benyttet sine id billetter til jobbreiser. De ble da fjernet. Ingen videre diskusjon om den saken.

Det er jo det denne saken dreier seg om. Ikke at pensjonister får tilgang til ID billetter, som jo er helt uproblematisk & en privatsak. Som offentlig ansatt er det imidlertid ingen privatsak lenger.

Det er jo det denne saken dreier seg om. Ikke at pensjonister får tilgang til ID billetter, som jo er helt uproblematisk & en privatsak. Som offentlig ansatt er det imidlertid ingen privatsak lenger.

Man må da i tilfelle se alle andre goder offentlige ansatte har, og har med seg fra tidligere yrker. Det er stort sett alltid i flyb ransjen dette blir et problem.
Man må også se på stortingspolitikere og hav slags goder de har med seg videre, toppledere med fallskjermer, osv.

Jeg kan ikke se hvorfor det at noen som har id-rettigheter fra tidligere skal være noe problem.
Har ennå til gode å se en god forklaring på dette, både i denne tråden, og i media. Ingen kan komme med annen forklaring en at dette kan være et problem.
Hva er så problemet?, vis til eksempler på hvor dette har vært et problem, og hvorfor er ikke dette en privatsak noe mer?
Det finnes systemer for å fjerne rettighetene dersom man benytter dette i annet en fritid.

Hvorfor må denne saken nødvendigvis løses på en negativ måte - ved å fjerne et opptjent gode, hvorfor ikke gi ID billetter med Norwegian og Widerøe i tillegg, dermed fjerner man muligheten for favorisering basert på ID Billett avtaler og en for adgang til den ekspertisen som er nødvendig

Hvorfor må denne saken nødvendigvis løses på en negativ måte - ved å fjerne et opptjent gode, hvorfor ikke gi ID billetter med Norwegian og Widerøe i tillegg, dermed fjerner man muligheten for favorisering basert på ID Billett avtaler og en for adgang til den ekspertisen som er nødvendig

Widerøe er i SAS gruppen, og har dermed ID billetter. Norwegian har som tidligere nevnt her, valgt å ikke være med på dette samarbeidet.

Widerøe er i SAS gruppen, og har dermed ID billetter. Norwegian har som tidligere nevnt her, valgt å ikke være med på dette samarbeidet.

Men ansatte i Norwegian har id-billetter med Norwegian, regner med dette også kommer til å gjelde pensjonister.

Litt avsporing, men hva med tidligere SAS-ansatte som begynner å jobbe i Norwegian - får de beholde ID-ordningen sin???

At alle inspektører skal fly gratis på fritida med de selskapene de inspiserer?

Det løser vel akkurat like lite som om inspektører i Mattilsynet i fritida skal få spise gratis på alle restauranter.

Back