Re: Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...
Argumenter har du fått "en mass" i denne tråden. F.eks.:
1. Det er ikke et problem at pensjonister i SAS, hotell/restauranter osv. tar med seg rettigheter til billige flyreiser, hotellovernattinger og what have you.
2. Det er ikke et problem at en person som går fra et privat selskap til et annet privat selskap fortsetter å kunne hente ut rettigheter/goder fra førstnevnte selskap.
3. Det er (sannsynligvis) ikke et problem for en ex-SAS ansatt å benytte seg av ID-rettigheter om de begynner i jobb i det offentlige hvor man ikke har noe med sektoren å gjøre.
4. Det er ikke slik at man ikke kan rekruttere personer som tidligere har vært ansatt i sektoren til diverse offentlige tilsyn så lenge de ikke har noen slags kobling til selskapet.
5. Pensjonsutbetalinger er ikke det samme som ID-rettigheter.
Det er ikke, slik SAS-Steward og andre synes å hevde, slik at luftfarten særbehandles i slike saker. SAS-Steward trekker frem goder andre offentlige ansatte måtte ha, og nevner i samme farten stortingspolitikere. Nå er ikke stortingspolitikere offentlige ansatte - de er folkevalgte. Når man så prøver å få det til å høres ut som at luftfarten særbehandles så kan det jo være dristende å trekke frem Bjarne Håkon Hanssen saken.
Forøvrig så er det fint lite fordeler/goder vi som offentlige ansatte sitter igjen med når man forlater sektoren (annet enn pensjonen). Det som er en viktig fordel for offentlige ansatte er jobbsikkerhet, men det har man jo per definisjon ikke behov for når man pensjoneres.
Så til mine stadig gjentakende spørsmål, men som SAS-Stewards innlegg igjen aktualiserer:
Er det OK at ansatte i andre tilsyn mottar fordeler (for så lenge folk faktisk benytter seg av ID-billetter så oppfatter jeg det som en fordel - stor eller liten) fra sine tidligere arbeidsgivere i sektoren de nå fører tilsyn med? Ville SAS-Steward syntes det var helt OK om en ansatt i Konkurransetilsynet fortsatte å fly gratis med Norwegian? Ville han synes det er helt OK at den personen som skal sørge for effektiv konkurranse i telemarkedet (som gir deg og meg og oss andre lavere priser) fortsetter å få billige teletjenester fra Telenor?
Min erfaring med et par tidligere kollegaer som gikk fra en bedrift i sektor X til det offentlige tilsynet som hadde overoppsynet med sektor X var at der var det cold turkey cut-off. Absolutt ingen ting fikk de lov til å ha med seg av goder. Det var til og med så vidt at de fikk beholde mobilnummeret de hadde brukt i mange år. Så noen særbehandling av luftfarten er det på ingen måte.
For å ta noe av det du kommer med her.
Jeg ville ikke hat NOE problem med om det i konkurransetilsynet var ansatt en pensjonert flyver fra Norwegian, og om han da hadde id rettigheter gjennom en pensjonsavtale.
Gratis billetter er noe helt annet, og noe INGEN i luftfartstilsynet har.
ID billetter er noe man betaler for, og er betalte billetter. Ofte er vanlige billetter med både SAS og Norwegian billigere in id-billetter men dette er veldig OT.
Jeg har aldri påstått at pensjonsutbetalinger er det samme som id rettigheter, men det er en del av en pensjonsavtale. At man på sin fritid fortsatt har muligheten til å kunne ta ut en id billett. Big difference.
Jeg trakk frem stortingspolitkere og dems PENSJONSAVTALE, hvor man har med seg diverse goder.
Man har også gjennom mange andre bransjer og yrker med seg goder som pensjonist, og muligheten til å fortsette å jobbe.
Jeg mener også at det flere ganger er nevnt at eks SAS ansatte ikke skal ha noe med SAS å gjøre i tilsynet.
Om dette er riktig eller galt er en annen sak.
Det som er min kjerne her er dette at det i alle lag av yrkeslivet er folk om går av med pensjon, og har med seg ulike goder i sin pensjon fra den bransjen og jobben man kom fra.
I luftfarten er dette litt spesielt da man ikke har lov til å f.eks fly etter bestemt alder, men man kan fint jobbe.
Det man nå gjør er å enten sørge for at landets beste ekspertise ikke får benytte sine goder etter et langt liv i et selskap, noe som ikke er noe probelm i å for seg.
Men på lang sikt kan det være at disse menneskene ikke ønsker å fortsette i f.eks tilsynet. Noe som vil være katastrofalt. Dette er faktisk folk som strengt tatt ikke behøver å jobbe.
Hva som skjer i andre bransjer en mat og fly vet jeg ikke så mye om, annet en at jeg vet endel om stortings og kommunale politikeres avtaler.
Men når det gjelder dette med mat, og fly kan jeg endel.
Å etter min mening bærer hele denne debatten preg av mistenkligjøring uten fnugg av argumenter, bevis, eller eksempler på at dette noen gang har vært et problem.
Jeg synes vi faktisk må ta inn over oss at vi lever i et litet land, med begrensede mennesklige resurser.
Skulle det vise seg å være et problem, og beviselig forskjellsbehandling i denne eller andre sektorer, ja da skal man ta grep umiddelbart.
Men å trekke frem id billetter i denne sammenheng blir dumt, å smålig.
Men som sagt, viser det seg at innspektører (uansett bransje) er partiske, er dette faktisk ulovlig.
F,eks, hvordan fungere dette i jernbane, og skipsfart?
I NSB er det jo slik at ansatte og pensjonister reiser gratis, noen eks ansatte i NSB jobber garantert i dag i jernbanetilsynet, samme for skipsfart.
Dette er bransjer det er lettere kanskje å sammeligne med.