Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Re: Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Som en kuriøsitet, så har de fleste Norwegian-ansatte ikke ID-avtale med andre selskaper enn Norwegian selv, av grunner som selskapet vet best selv. Men én person i Norwegian, som veldig ofte smiler bredt på TV, har ID-rettigheter i SAS gjennom hans kones arbeid i selskapet, og det er hr... vel, gjett selv. Om han benytter seg av dem er en annen sak, men rettighetene ligger der (-:

Journalister er en MERKELIG gjeng :o

Man skulle tro at det var et kvalitetsstempel at fakta ble nøyaktig og riktig presentert, slik at journalisten ble sett på som kunnskapsrik og dyktig i å få frem de faktiske forhold.

Men som den typiske journalist i tiden skal sensasjonen frem istedet for fakta.
Jeg er HELT sikker på at flere av de som ble intervjuet poengterte at det IKKE var snakk om gratis-billetter. Men det blir liksom ikke det samme når det skal vekke følelser hos folket.
Det er lite som vekker så mye følelser hos Ola-dunk, enn å høre at noen får noe gratis.

I denne sammenheng kan jeg nevne Spanair-ulykken i Madrid. Maskinen var på vei til Las Palmas.
Jeg fløy samtidig SAS-maskinen fra Oslo til Las Palmas.
Når da journalisten i radioen presterer å melde: "SAS-fly på vei til Las Palmas har styrtet i Madrid!", gikk det temmelig kaldt nedover ryggen på min kone som hørte på.
Der kom iveren etter å gi oss et øyeblikk av sensasjon foran nøyaktighet i journalist-arbeidet IGJEN! :headbang

Jeg er helt med på at det er viktig i kampen mot korrupsjon å sette søkelys på rettighetetene om ID-billetter for ansatte i tilsynet. Men saken burde være stor nok til at journalisten kunne holde seg til FAKTA.
Men å melde at ansatte i tilsynet får billige billetter er jo ingen sensasjon!
Det får jo alle som skal ut å fly idag :)

Men å melde at ansatte i tilsynet får billige billetter er jo ingen sensasjon!
Det får jo alle som skal ut å fly idag :)
...og således vil jeg tro det ikke er noe problem å frasi seg "rettigheten" til såkalte ID-reiser i den perioden man er ansatt i LT. Verdien av denne rettigheten er jo ikke veldig stor, og argumentet om at "det blir vanskelig å få folk til å jobbe i LT" blir etter min mening bare tull - vil ikke folk jobbe i LT på grunn av at de mister muligheten til billige billetter som alle likevel får? :spin

Hadde skjønt verdien av en slik avtale før flybillettene ble billige her i landet, men ikke nå lenger.

Når det gjelder journalister så tror jeg de ofte er under press av at saker og oppslag skal "selge". Og ikke minst tror jeg de ofte er under tidspress i forhold til deadlines osv. Så da kan det vel bli så som så med fakta og presisjon av og til (?)...

Det er helt greit at folk opptjener seg pensjonsgoder gjennom et langt arbeidsliv, men hvis man senere får seg jobb i et offentlig organ hvor man bl.a. skal føre et uavhengig tilsyn med sin tidligere arbeidsgiver, sier det seg selv at man må frasi seg dette godet. Det hjelper overhodet ikke at vedkommende mener han ikke lar seg påvirke av ordningen, den kan uansett svekke folks tillit til vedkommendes habilitet, og det er uholdbart for et offentlig tilsyn. Dette gjelder all offentlig virksomhet. Liker man det ikke, får man finne seg en jobb i det private næringsliv.

, den kan uansett svekke folks tillit til vedkommendes habilitet, og det er uholdbart for et offentlig tilsyn. Dette gjelder all offentlig virksomhet..

Det er jo sakens kjerne. Skjønner ikke at dette kan være så mye å diskutere, feil vinkling på NRK eller ikke (synes selv det var merkelig å kjøre den som toppsak) - så lenge noen kan stille spørsmål ved habliteten, så må ordingen bort vekk. I alle fall virker det merkelig om den er i henhold til loven, som ellers er svært streng på dette området.

Selv om noen har jobbet i SAS for flere år siden og har kjennskap, vennskap og eventuelt ekteskap der. må man selvsagt forutsette at ansatte ikke lar seg påvirke av. Det er da vanlig profesjonalitet i yrkeslivet. Men det er da uansett ikke snakk om direkte ytelser fra en part.

Om årsaken til at dette har kommet opp skyldes misunnelse, konflikter internt i tilsynet eller et tilfeldig tips av en samvittighetsfull medarbeider som selv nyter godt av ordningen, men ikke liker å ha den (jf LN-KOGs innlegg), eller at NRK har snappet det opp på annen måte, blir ikke annet enn synsing.

Når det gjelder journalister så tror jeg de ofte er under press av at saker og oppslag skal "selge". Og ikke minst tror jeg de ofte er under tidspress i forhold til deadlines osv. Så da kan det vel bli så som så med fakta og presisjon av og til (?)...

Naturligvis er de det - sådan fungerer store dele af pressen desværre idag. Primært pga. befolkningens tabloid-hunger og ønske om at finde nogle de kan blive forargede over. Men jeg synes godt man kan forvente et minimum af research og at pressen holder sig til sandheden.

At NRK skriver der er tale om gratis billetter er direkte løgnagtigt. At de skriver sådan kan kun skyldes en voldsom mangel på research eller et bevidst ønske om at peppe historien op med usandheder.

Men på den anden side, så var der jo aldrig blevet en sag ud af denne historie, hvis de havde holdt sig til sandheden.

Som nævnt før, så er der ikke tale om gratis billetter, men om en anden type billet end den vanlige. De er prissat lavt fordi vilkårene er betydeligt anderledes og dårligere. Naturligvis kan det i visse tilfælde være en fordel at flyve ID, men langt fra altid. Og da rettighederne gælder på et stort antal selskaber er der jo ikke et bestemt selskab, der kan lukrere på det.

Er vores samfund virkeligt blevet så "politisk korrekt" at man skal kaste sig frådende over alt og alle under dække af uvildighed og andre dårlige undskyldninger. Desværre er svaret nok ja, men det er godt nok en kedelig udvikling :cry:

Det kan da ikke være rigtigt at folk der har været ansat i 30-40 år og altid har haft denne mulighed skal frasige sig den blot fordi de får et deltidsjob, hvor samfundet/branchen kan drage nytte af deres store viden og erfaring.

Herregud, hvor jeg synes "samfundet" efterhånden går i små sko...

Som nævnt før, så er der ikke tale om gratis billetter, men om en anden type billet end den vanlige. De er prissat lavt fordi vilkårene er betydeligt anderledes og dårligere.
...

Det kan da ikke være rigtigt at folk der har været ansat i 30-40 år og altid har haft denne mulighed skal frasige sig den blot fordi de får et deltidsjob, hvor samfundet/branchen kan drage nytte af deres store viden og erfaring.

Så på den ene siden er vilkårene på disse billettene betydelig dårligere enn ordinære billetter, og på den andre siden vil det å kreve at man frasier seg disse rettighetene gjøre at man ikke får nyte godt av kompetansen til disse individene (presumptivt fordi disse individene verdsetter disse rettighetene/godene så høyt at de heller vil la være å ta deltidsjobben og beholde disse rettighetene)...? Jeg får ikke dette til å henge helt sammen.

Last edited:

Så på den ene siden er vilkårene på disse billettene betydelig dårligere enn ordinære billetter, og på den andre siden vil det å kreve at man frasier seg disse rettighetene gjøre at man ikke får nyte godt av kompetansen til disse individene (presumptivt fordi disse individene verdsetter disse rettighetene/godene så høyt at de heller vil la være å ta deltidsjobben og beholde disse rettighetene)...? Jeg får ikke dette til å henge helt sammen.

Nej jeg skriver ikke at man ikke nødvendigvis kan nyde godt af kompetancen fra disse folk - det kan da sagtens være jobbet kan være attraktivt for nogle/mange uanset, men at jeg synes det er tåbeligt at de skal frasige sig disse rettigheder, da det ingen sammenhæng har med deres job i LT. Som jeg har skrevet flere gange (men som ingen har forholdt sig til) er det et branche-gode, som gælder på mange selskaber og ikke bare på SK. Det er rigtig nok en rettighed som er optjent via deres ansættelse i SAS, men SK har ingen muligheder for at ændre på disse forhold uanset hvordan den enkelte behandler SK i LT-arbejdet. Altså ingen sammenhæng og ingenting at vinde ved at give SK fordele på anden vis.

Det er fordeler og ulemper, som med alt annet. Den stoerste fordelen er nok fleksibiliteten. Den stoeste ulempen er at man ikke noedvendigvis kommer med .....
Jeg har reist paa kampanjebilletter som har vaert adskillig billigere enn ID-billetter - men det forutsetter jo at man kan planlegge frem i tid ..

Det er fordeler og ulemper, som med alt annet. Den stoerste fordelen er nok fleksibiliteten. Den stoeste ulempen er at man ikke noedvendigvis kommer med .....
Jeg har reist paa kampanjebilletter som har vaert adskillig billigere enn ID-billetter - men det forutsetter jo at man kan planlegge frem i tid ..

Desuden er der heller ingen denied boarding compensation, hotel eller care selvom man har bekræftede billetter til en højere pris. Hvis man bliver denied boarding bliver man oftest bare overført som standby til næste ledige afgang med samme selskab - og må selv betale alle omkostninger imens. Der er altså STOR forskel på billetterne - derfor også en prisforskel.

Det har SKAT bl.a. i Danmark også erkendt i beskatningsspørgsmålet, hvor man ikke længere bliver beskattet af dette "gode". Ergo er det ikke noget "gode" for ellers skulle SKAT nok finde ud af at kræve penge ind for det - som de gør i tilfældet med alle andre "goder".

Jeg synes innvendingen mange har mot at dette er et problem, er ganske interessant: ID-billettene fungerer så dårlig, av diverse grunner, at det ikke kan anses som en fordel!

I et nøtteskall; det poenget som TOS påpeker er at offentlige tjenestemenn ikke skal være, eller fremstå som, uhildet. Hvor stor fordelen er, er underordnet. Ja, det kan være problematisk selv hvor ytelsen er meget beskjeden.

Hva justisdep kommer til vet jeg lite om. Men inngående diskusjon om hvor grensen går, må fort trekkes slik at det ikke etterlater en usikker gråsone. Det er mye lettere å trekke en grense hvor ingen fordeler godtas enn å vurdere det fra gang til gang. Det blir fort uhensiktsmessig og lite troverdig når man hver gang spørsmålet aktualiserer seg skal se på blant annet ytelsens størrelse. For hvor mye kan man motta før man er inhabil? 100 kr? 200? 1000? 10000?

Er det stivbent? Ja. Er det slik det må være likevel? Ja.

Desuden er der heller ingen denied boarding compensation, hotel eller care selvom man har bekræftede billetter til en højere pris. Hvis man bliver denied boarding bliver man oftest bare overført som standby til næste ledige afgang med samme selskab - og må selv betale alle omkostninger imens. Der er altså STOR forskel på billetterne - derfor også en prisforskel.

Det har SKAT bl.a. i Danmark også erkendt i beskatningsspørgsmålet, hvor man ikke længere bliver beskattet af dette "gode". Ergo er det ikke noget "gode" for ellers skulle SKAT nok finde ud af at kræve penge ind for det - som de gør i tilfældet med alle andre "goder".

Hvis man kjemper så voldsomt for å komme til at dette ikke er et gode, hva er så problemet med å frasi seg ytelsen?

Det at ytelsen er vanskelig å skattelegge er for øvrig noe helt annet å si at ytelsen ikke er et gode. Hva er du liker å si? Epler og pærer?

Jeg må vel skynde meg å si at dette spm er prinsipielt, det spiller ingen rolle om det er SK eller DY (eller noen andre for øvrig) som hadde gitt eks-ansatte slike ytelser. "Heldigvis" for DY-ansatte som slutter, er DY alt for lite raus til å skulle gi slike fordeler til tidligere ansatte :)

Det spiller ingen rolle om det er et "gode" eller ikke , det er en avtale der som ikke burde være mellom en inspektør og et flyselskap.

Hvis man kjemper så voldsomt for å komme til at dette ikke er et gode, hva er så problemet med å frasi seg ytelsen?

Det at ytelsen er vanskelig å skattelegge er for øvrig noe helt annet å si at ytelsen ikke er et gode. Hva er du liker å si? Epler og pærer?

Hvorfor skulle man frasige sig det når det ikke er et gode?

Uanset om det er vanskeligt at skattefastsætte, så skal SKAT nok komme frem til en måde at beskatte det på, hvis de mener det er et gode man modtager. Det kan du være helt sikker på.

Det er netop æbler og pærer der sammenlignes her. Denne type af billet er betydelig anderledes end almindelige billetter - derfor er den også prissat lavere. Ganske enkelt fordi produktet er dårligere.

Hvis du læser hvad flere skriver her, så er det jo netop understreget at i nogle tilfælde er ID billetter en fordel - i andre er det ikke. det afspejler prisen.

Desuden er det ikke noget der koster flyselskaberne noget - de giver ikke tilskud til denne billettype, som betales af den rejsende.

Som MOW skriver, så er fordelen fleksibilitet, men det er til gengæld på bekostning af at du ikke ved om du kommer med samt en del andre vilkår som er betydeligt dårligere. Ofte vil du se at almindelige billigbilletter kan købes til samme pris og nogle gange faktisk billigere.

...

Det er netop æbler og pærer der sammenlignes her. Denne type af billet er betydelig anderledes end almindelige billetter - derfor er den også prissat lavere. Ganske enkelt fordi produktet er dårligere.

Hvis du læser hvad flere skriver her, så er det jo netop understreget at i nogle tilfælde er ID billetter en fordel - i andre er det ikke. det afspejler prisen.

Man får vel anta at siden folk benytter seg av disse rettighetene/godene så er fordelen større enn ulempen. Mao. en positiv verdi for de det gjelder. Forøvrig vises det til svaret til sukram om den orderordnede betydningen av størrelsen på denne fordelen (og sukram har juridisk kompetanse...;)).

Uanset om det er vanskeligt at skattefastsætte, så skal SKAT nok komme frem til en måde at beskatte det på, hvis de mener det er et gode man modtager. Det kan du være helt sikker på.

Nei, det kan du ikke være sikker på. Det er betydelig mer komplisert enn som så. Men dette ligger på siden av det det gjelder.

Nei, kanskje er det ikke alltid et gode. Men det er det i hvert fall av og til, ellers hadde ingen benyttet seg av ID-billetter. Så enkelt er det. Du kan ikke si at du flere måneder frem i tid får jeg kanskje en kampanjebillett og da er ID-billetten bare å kaste i søpla for på den måten å komme seg unna hele spørsmålet. Hører du ikke at det blir feil?

Det skal ikke være løpende koblinger mellom arbeidstakere i et offentlig tilsyn og bedrifter som kontrolleres dersom koblingene er i stand til å svekke tilsynets troverdighet. Justisdep tar seg av den nærmere vurderingen, men jeg synes det i utgangspunktet høres tvilsomt ut.

Jeg ser det uheldige at inspektører som tidligere er ansatt i et flyselkap kan komme i en habilitetsproblematikk når det gjelder avtalefestete goder de evt har med seg. Dette må nødvendigvis bli en sak mellom Tilsynet og den ansatte.

Som mange andre i denne tråden og som SAS ansatt reagerer jeg på den måten saken blir fremstilt på av NRK. Kl. 1930 ropte kona at "Nå er SAS først i Dagsrevyen". Jeg løp selfølgelig bort for å se hva det var og fikk med meg at saken var nr. 1 i nyhetene. Foran revolusjoner, drap og jeg vet ikke hva.
Og jeg forstår ikke at NRK kan slippe unna når de serverer løgn om gratis billetter for den tidligere ansatte OG dennes familie.
Jeg er rimelig sikker på at slik saken ble fremstilt er den mer til skade for flyselskapet enn Tilsynet. Slik sett er det i god NRK tradisjon.

Forrige gang dette skjedde var i fjor en gang da SAS ble beskylt av NRK for å bryte markedsføringsloven og at SAS villeder kundene.

Back