Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Re: Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Det har ikke noe med selve pensjonen å gjøre, men noe man får med seg etter 25 (?) år i SAS. Se på det som at SAS viser takknemlighet for lang og trofast tjeneste

Om det har noe med pensjon og ikke å gjøre er vel et definisjonsspørsmål. Uansett får man disse rettighetene som fast ansatt over en viss stillingsprosent. Det er det samme om man har vært ansatt i ett eller førti år. Og den rettigheten har man med seg til man ligger i grava dersom man blir til pensjonalder. De som sier opp, mister det hele.
Dette har også vært del av sluttpakker ved overtallighet.

Om det har noe med pensjon og ikke å gjøre er vel et definisjonsspørsmål. Uansett får man disse rettighetene som fast ansatt over en viss stillingsprosent. Det er det samme om man har vært ansatt i ett eller førti år.

Det er ikke det samme hvis man slutter. Da tror jeg du må ha 25 år bak deg for å få med rettighetene

Nu kan jeg ikke på stående fod huske hvilke regler der gælder for pensionister, men mener da at de kan rejse ID på mange andre selskaber en SK. De har optjent rettigheden via ansættelse i SK, men kan rejse med et meget stort antal selskaber.

TOS: jeg har fuld fokus på sagen, som jeg mener udelukkende er opstået på baggrund af det jeg skriver. Du kan være uenig, men lad være med at blande dig i hvad jeg skal mene.

Men en sådan sag er jo guf for den tabloid-hungrende befolkning, som ikke interesserer sig for virkeligheden, men mest for at blive forargede over andre.

Her har vi et problem: Om det ikke er akseptabelt at ansatte i tilsynet mottar godtgjørelse i fra sin gamle arbeidsgiver så får tilsynsmyndigheten et problem. Miljøet i Norge er så lite at det blir problematisk å utelukke alle ex SAS,DY,WF, osv osv. ----Da blir søkermassen til disse nødvendige jobbene forsvinnende liten --eller null.
Ser overhode ikke noen forskjell på en opparbeidet ID ordning eller en pensjon.
Fjern gjerne ordningen --- men da forsvinner disse inspektørene i fra LT.
De jobber gjerne i en gradert stilling -- 50/60% el l. Pensjonen er for god ---tilsynet kompenserer i alle fall ikke den.

Vi har mange her som sier at denne ID ordningen ikke er så god - at det ofte er bedre å kjøpe billige billetter på ordinært vis. Ikke vet jeg, for jeg jobber ikke i bransjen.

Det er vel heller ikke slik at man skal utelukke ex-SAS, DY, WF osv., men at mange mener det er problematisk at disse inspektørene fortsetter å motta ytelser.

Pensjon = en %-andel av utbetalt lønn, og helt utelukkende basert på tidligere utført, lønnet arbeid. Kun personer som slutter i foretaket kan motta pensjonen (men man kan ta jobb andre steder og fortsatt heve pensjon fra gammel arbeidsgiver). Det er mao. et resultat av en tvungen sparing som, i tilfellet Norge, arbeidsgiver er pålagt å gjøre. Denne oppspare reserven spres så ut på X antall år (eller til man dør), avhengig av hvilken ordning man har.

ID-rettigheter er ikke pensjonsrettighet (så vidt jeg har forstått det). Det er godt mulig at man har dette som industry standard, men alle i sektoren nyter godt av dette uavhengig av om de er pensjonert eller ikke. ID-rettigheter er mao. noe litt annet enn pensjon.

Nu kan jeg ikke på stående fod huske hvilke regler der gælder for pensionister, men mener da at de kan rejse ID på mange andre selskaber en SK. De har optjent rettigheden via ansættelse i SK, men kan rejse med et meget stort antal selskaber.

Jeg er ganske sikker på at det gjelder samme regler som vanlige ansatte.

@TOS. Du har rett. Enkelte ganger er det bedre å kjøpe billett, av den enkle grunn av at er flyet fullt, blir du ikke med. Det er frustrerende, men det er også en selvfølgelighet at man ikke setter igjen folk med vanlige billetter slik at ansatte skal få reise billig

TOS: jeg har fuld fokus på sagen, som jeg mener udelukkende er opstået på baggrund af det jeg skriver. Du kan være uenig, men lad være med at blande dig i hvad jeg skal mene.

Neida, jeg skjønner jo hva du mener. Jeg forsøker utelukkende å påpeke visse svakheter i din argumentasjon.

Saken er jo at kobling mellom tilsynsmyndighet og tilsynsobjekt må være fraværende for å sikre et uavhengig, nøytralt tilsyn. Det er det som er trukket frem som potensielt problematisk - ikke at Ola Nordmann er misunnelig på ex-SAS ansatte. Det sistnevnt er selvsagt noe du gjerne må mene, men det er altså ikke det saken dreier seg om.

Du trekker imidlertid fram et interessant poeng; hvis man kan bruke disse rettighetene hos alle selskaper i f.eks. Norge så er det sannsynligvis mye mindre egnet til å skape usikkerhet rundt uavhengigheten, men hvorvidt dette er tilfellet vet ikke jeg. Er det slik at disse LT inspektørene f.eks. kan reise med DY om de ønsker det på ID billetter?

Jeg er ganske sikker på at det gjelder samme regler som vanlige ansatte.

@TOS. Du har rett. Enkelte ganger er det bedre å kjøpe billett, av den enkle grunn av at er flyet fullt, blir du ikke med. Det er frustrerende, men det er også en selvfølgelighet at man ikke setter igjen folk med vanlige billetter slik at ansatte skal få reise billig

Desuden er der mange andre forskelle på ID og almindelige billetter. Deraf også en prisforskel i de fleste tilfælde (i andre tilfælde er det faktisk billigere at købe almindelige billetter).

Prøv f.eks. at spørge dem der var på ID under askeskyen eller i andre tilfælde af irr ops om det var en fordel. Du har praktisk taget ingen rettigheder og derfor kan denne type billet heller ikke sammenlignes med almindelige.

Trodde det man fikk med seg etter 25 år var pensjon jeg...

Det er uansett en del av de godene man får for lang og tro tjeneste. Skulle dette godet opphøre ville det bare bli kompensert på andre måter, som eksempelvis høyere pensjonsutbetalinger.

Alle tilsyn har dette dilemmaet. Skal du ha inn folk med oprativ erfaring kommer de stort sett fra selskapene i samme bransje.

Neida, jeg skjønner jo hva du mener. Jeg forsøker utelukkende å påpeke visse svakheter i din argumentasjon.

Saken er jo at kobling mellom tilsynsmyndighet og tilsynsobjekt må være fraværende for å sikre et uavhengig, nøytralt tilsyn. Det er det som er trukket frem som potensielt problematisk - ikke at Ola Nordmann er misunnelig på ex-SAS ansatte. Det sistnevnt er selvsagt noe du gjerne må mene, men det er altså ikke det saken dreier seg om.

Du trekker imidlertid fram et interessant poeng; hvis man kan bruke disse rettighetene hos alle selskaper i f.eks. Norge så er det sannsynligvis mye mindre egnet til å skape usikkerhet rundt uavhengigheten, men hvorvidt dette er tilfellet vet ikke jeg. Er det slik at disse LT inspektørene f.eks. kan reise med DY om de ønsker det på ID billetter?

De kan ikke rejse med DY fordi DY har valgt at stå udenfor ID-samarbejdet. Men det kan DY jo vælge at lave om på hvis de synes det er et problem. Noget de sikkert ikke gør fordi det kostet lidt penge til administration mv. Men det er jo deres valg.

De kan vel flyve med over 100 forskellige flyselskaber, hvilket netop gør at det netop er et branche-gode og ikke et selskabs-gode.

Det er ikke det samme hvis man slutter. Da tror jeg du må ha 25 år bak deg for å få med rettighetene

Det har jeg ikke hørt om. Jeg hadde 27 år bak meg da jeg sa opp.
Men det er jo egentlig ikke dette saken dreier seg om, vel?

Det er uansett en del av de godene man får for lang og tro tjeneste. Skulle dette godet opphøre ville det bare bli kompensert på andre måter, som eksempelvis høyere pensjonsutbetalinger.

Alle tilsyn har dette dilemmaet. Skal du ha inn folk med oprativ erfaring kommer de stort sett fra selskapene i samme bransje.

Som udgangspunkt er ID rettigheder ikke en udgift for selskabet - måske med undtagelse af lidt administration.

Det er en billig adgang til overskydende kapacitet og man betaler jo rent faktisk en pris for billetten + tax + gebyr mv.

Man kan vel nærmest sige at det er en indtægt, hvis alternativet er tomme sæder.

De kan ikke rejse med DY fordi DY har valgt at stå udenfor ID-samarbejdet. Men det kan DY jo vælge at lave om på hvis de synes det er et problem. Noget de sikkert ikke gør fordi det kostet lidt penge til administration mv. Men det er jo deres valg.

Det er ikke DYs ansvar å sikre et uavhengig tilsyn gjennom å evt måtte pådra seg kostnader for at de ansatte i LT skal kunne reise på ID billetter, like lite som det er SAS sitt ansvar å frata de ex-ansatte disse rettighetene (det er LT/myndighetene sitt ansvar). Mitt poeng var at dersom dette godet kunne tas ut på alle selskaper i Norge så ville det kanskje være noe mindre problematisk. Når nå det ikke synes å være tilfellet så er problemet der fortsatt. Da må uavhengigheten sikres på annet vis.

Det er ikke DYs ansvar å sikre et uavhengig tilsyn gjennom å evt måtte pådra seg kostnader for at de ansatte i LT skal kunne reise på ID billetter, like lite som det er SAS sitt ansvar å frata de ex-ansatte disse rettighetene (det er LT/myndighetene sitt ansvar). Mitt poeng var at dersom dette godet kunne tas ut på alle selskaper i Norge så ville det kanskje være noe mindre problematisk. Når nå det ikke synes å være tilfellet så er problemet der fortsatt. Da må uavhengigheten sikres på annet vis.

Nu ved jeg ikke om der er ex-DY ansatte i LT og om DY giver nogle ID muligheder til pensionister, men her vil "problemet" være endnu større da det i givet fald vil være rettigheder som kun er på et specifikt selskab fremfor de vanlige rettigheder som gælder hovedparten af verdens større selskaber.

Men uanset synes jeg ikke der er noget problem da disse rettigheder er 100% uafhængige af det arbejde de udfører. Selskaberne kan ikke hverken fratage, forværre eller forbedre disse vilkår på en baggrund der har relation til deres job. Det skulle da lige være hvis de brugte disse billetter til at pendle til deres nuværende job da de ikke må bruges ifm erhverv.

Verdien av ID-rettigheter er ganske minimal for disse inspektørene. Vil tro at de som er 50+ samt får pensjon fra SAS og lønn fra LT er godt økonomisk stilt. Er det noe som gjør disse personen inhabile må det være 10+ år i SAS og alle bånd de har til firmaet.

Syntes det blir dumt når TOS, NRK og andre skal sette en verdi på ID-rettigheter når de ikke har noe innsikt i avtalen, eller vet hvordan det fungerer.

Overskriften her og i avisene er også veldig misvisende. Man får inntrykk av at SAS bestikker inspektører med gratis-reiser.

Hvor lenge har pensjonerte SAS-piloter som har jobbet for LT hatt ID-rettigheter, 20-30 år?

Syntes det blir dumt når TOS, NRK og andre skal sette en verdi på ID-rettigheter når de ikke har noe innsikt i avtalen, eller vet hvordan det fungerer.

Jeg beklager at du føler det på det viset. Jeg har bare forsøkt å illustrere et par poenger som gjør at denne ordningen kanskje er problematisk. Noen påstår at denne rettigheten er svært viktig og at LT vil miste alle sine søker om de fjerner muligheten. Andre sier at det ikke har noe særlig verdi. Begge argumenter synes å komme fra folk som vet hvordan disse ordningene fungerer. Mitt poeng er at det potensielt skaper mistro til uavhengigheten til inspektørene når disse kan nyte godt av slike goder.

Jeg skjønner forsåvidt også såpass at det er tildels godt rabatterte billetter, men at dette ikke er fast plass.

Last edited:

Saken er jo at kobling mellom tilsynsmyndighet og tilsynsobjekt må være fraværende for å sikre et uavhengig, nøytralt tilsyn.

Da kan man ikke ansette ex-bransjefolk (les: piloter) i det hele tatt. Ettersom ikke ex-ansatte i selskap A sjekker sitt eget selskap (vi har vel nå fastslått at dette ikke skjer i praksis, selv om regelen er 3 års 'karantene'?), blir koblingen akkurat den samme enten vedkommende har ID-billettrettigheter eller ikke. Med 20-30 års ansettelse i selskapet skal man være temmelig blåøyd om man tror det ikke er noen form for kobling ... Miljøet er tross alt svært lite.

Enten må du inspisere ex-kollegene, eller så må du inspisere konkurrenten til eks-kollegene ... Hva er 'verst'? :p

Det har jeg ikke hørt om. Jeg hadde 27 år bak meg da jeg sa opp.
Men det er jo egentlig ikke dette saken dreier seg om, vel?

Mange her som tror en masse og mener en masse. det er i og for seg helt OK i et diskusjonsforum.

SAS praktiserer 70 års regelen for ID billetter. Summen av alder og tid i selskapet. = <70 år.

Pensjonsreglene er differensiert etter alderen når du går i pensjon. Ikke sammenlignbart med andre avtaler jeg kjenner til i alle fall.

Dette er vel nok et typisk eksempel på at norske medier lager skandaleoppslag av ingen verdens ting, bare en lukter noe som kan være i nærheten av noe som ligner litt på korrupsjon...

Vel og bra at man har strenge regler, som blir fulgt opp i dette landet, mot korrupsjon, men det går ofte over alle støvleskaft. Det gjelder ikke bare gamle SAS-ansatte, men også politikere som mottar en eller annen gave fordi de besøker et annet land på vegne av Norge og tullesaker som at en bankansatt skal nektes konfekt som en ekstra takk (nevnt i en annen post i denne tråden). Det neste er vel forbud mot at ansatte i utelivsbransjen får motta tips, de kunne jo bli mer tilbøyelige til å servere tipseren mer enn de har lov til...

Det er ikke meningen å avspore debatten, men jeg mener den føyer seg inn i en rekke saker i dette landet, der vi er et par hakk for redde for at alt skal føre til korrupsjon. Er det korrupsjon en er redd for, får en heller se nærmere på nettverk, slekt og andre personlige band. Der tror jeg det ligger mer korrupsjon enn i tilfelle der folk som går av med pensjon, får enkelte goder tilbake fra det selskapet vedkommende jobbet hos.

Da kan man ikke ansette ex-bransjefolk (les: piloter) i det hele tatt.
...
Med 20-30 års ansettelse i selskapet skal man være temmelig blåøyd om man tror det ikke er noen form for kobling ... Miljøet er tross alt svært lite.

Det er klart man kan ansette ex-bransjefolk. Folk skifter arbeidsgiver hele tiden, og man må kunne forvente en profesjonell oppførsel. Det potensiellet problemet med rettigheter/goder knyttet til et selskap i en bransje man fører tilsyn med er at man fortsatt mottar ytelelser (og det må kunne defineres som en ytelse hvis det er snakk om kraftig rabatterte billitter, selv om enkelte forsøker å få det til å høres ut som at dette er en inntektskilde for selskapene). Å ansette ex-bransjefolk med tidligere tilhørighet til et av selskapene kommer man nok ikke bort fra.

Dette er vel nok et typisk eksempel på at norske medier lager skandaleoppslag av ingen verdens ting, bare en lukter noe som kan være i nærheten av noe som ligner litt på korrupsjon...

Nå er det en gang slik i offentlig forvaltning at noe som kan oppfattes som bindinger til et selskap fra noen som jobber med tilsyn i samme bransje nok vil være problematisk, så jeg vil vel kanskje si at det finnes langt verre saker i avisene enn akkurat denne (BH Hansen-saken er en sak hvor ting er kjørt langt ut av proporsjoner, f.eks.). Det kan selvsagt hende at formuleringer er litt tabloid orientert, men noe annet kan man ikke vente. Kjernen i saken er det viktig å belyse, men om det er et reelt problem vet jeg ikke.

Last edited:

Hva med resten av pensjonen fra SAS? Skal de frasi seg den også?

Det har ikke noe med saken å gjøre - her snakker det om et ansettelsesforhold i LT.

...
Selv om jeg ikke er helt inhabil i denne saken, så må jeg si at NRK har kokt en skikkelig suppe på noe som ikke er den helt store saken - og dessuten farer de med løgn og til dels svært tabliod fremstilling.

Introen (første sak!) var at "Inspektører i LT (og hele deres familie) flyr gratis med SAS så mye de vil". ...
Må innrømme at jeg synes Luftfartsdirektør Heine Richardsen svarte veldig dårlig, og fikk ikke frem fakta i saken - om han da ikke ble klippet, men så dypt tror jeg ikke NRK synker - tross tabloidiseringen

Her lukter det at en eller annen misunnelig sjel har forøkt å piske opp journalistene. LT har bedt justisdep. om en uttalelse så da får vi vel se hva juristene mener.

Her har vi et problem: Om det ikke er akseptabelt at ansatte i tilsynet mottar godtgjørelse i fra sin gamle arbeidsgiver så får tilsynsmyndigheten et problem.

Mener du dette generelt for alle statsansatte, bare for tilsynsanatte eller et eget unntak for LT?

Det neste er vel forbud mot at ansatte i utelivsbransjen får motta tips, de kunne jo bli mer tilbøyelige til å servere tipseren mer enn de har lov til...
Det vi (forsøker) diskuterer her er vel offentlige ansatte og gjeldende regeleverk?

Det er ikke meningen å avspore debatten, men jeg mener den føyer seg inn i en rekke saker i dette landet, der vi er et par hakk for redde for at alt skal føre til korrupsjon. Er det korrupsjon en er redd for, får en heller se nærmere på nettverk, slekt og andre personlige band. Der tror jeg det ligger mer korrupsjon enn i tilfelle der folk som går av med pensjon, får enkelte goder tilbake fra det selskapet vedkommende jobbet hos.

Jeg tror det beste nå er å la juristene se på saken. Vi har et regelverk rundt dette, og så får vi se om det slår inn her.

Back