• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Innspill til ruteplanleggere?

Peppep

ScanFlyer Gold
Dette er muligens et naivt spørsmål, men: har noen kjennskap til om det er mulig å komme med konstruktive forslag til ruteplanleggerne hos større flyselskap? Jeg tenker ikke da på alle de fantastiske forslagene på Norwegians Facebook-sider, der folk skriver at de gjerne vil ha en direkterute fra Honningsvåg til New York, og får "vi tar innspillet med oss videre" som svar - men mer veloverveide innspill som faktisk kommer frem til rette vedkommende.

Jeg betviler ikke at de har dyktige folk som jobber med det til daglig, og at de har kontroll på hva de driver med, men de får vel neppe med seg "alt" som skjer i markedet. Ideen kom i forbindelse med at LH kutter BGO helt fra i høst. Er det en selvfølge at BA/KL/SK/DY/FI/andre allerede vet om dette og har gjort sine vurderinger?

Våre antakelser her på forumet er sikkert ofte feil - men jeg tror likevel at innspill fra dyktige personer som LN-KGL hadde vært verdifulle (ref. bl.a. hans interessante trafikkanalyser, selv ut fra det begrensede tallmaterialet som er offentlig tilgjengelig).
 
Last edited:
Er de interessert i det markedet så får de det med seg. I tillegg til at de får med seg "offentlige" nyheter, så kjøper også selskapene data fra firmaer som spesialiserer seg på slikt.
 
Norwegian har jo startet mange nye ruter i de siste årene og flere kommer tydeligvis. Hvordan velger Norwegian steder de skal fly til? Lager de en rute dit ruteplanleggeren synes høres morro ut, eller kjøper de også data fra firmaer som driver med slikt og ser om det blir fulle fly ? Og hvor får de firmaene sine opplysninger fra? Meningsmålinger?
 
Hvordan velger Norwegian steder de skal fly til? Lager de en rute dit ruteplanleggeren synes høres morro ut, eller kjøper de også data fra firmaer som driver med slikt og ser om det blir fulle fly ? Og hvor får de firmaene sine opplysninger fra? Meningsmålinger?

stock-photo-earth-dart-board-on-white-background-62068021.jpg


:love
 
Vist man er interessert i ruteplanlegging så kan jo se litt på routesonline.com

Der er også ett par konferanser i året der flyplasser og selskaper møtes for å diskutere mulige ruter....
 
Back
Top