Innreise i USA - tidligere mistet pass

JoeW

ScanFlyer Rusty
To måneder til ferie (:cheers: ) -- og mulig det bare er reisefeberen som begynner å komme...

Hadde en liten mishap tidligere i vinter og mistet mitt nyutstedte pass (aldri benyttet til USA). Fikk selvsagt utstedt nytt pass, og det gamle meldt stjålet, umiddelbart, og har ikke tenkt mer på det. Søkte akkurat om ESTA, og det ble godkjent umiddelbart. Så langt alt vel.

Spørsmålet er derimot hva slags flagging som skjer ved innreise til USA når de ser at man har rapportert et mistet pass. Må jeg nå forvente secondary screening on arrival? De nye passene har jo finger prints i denne berømte brikken, og CBP burde også ha en rekke finger prints on file -- kan det likevel bli trøbbel? I tillegg har de jo også masse på file om tidligere visa, spørsmål om arbeidsgiver etc etc -- så er ikke så redd for å bli verifisert som meg selv -- men blir dette ved secondary screening?

I utgangspunktet er jeg ikke redd for secondary som sådann, men tidsaspektet ved det hele er mindre bra... Har i utgangspunktet 2:10 transfer på gjennomgående flightnummer hos US, hvilket jo ikke burde være noe problem med mindre man havner på kontoret bak... Jeg er booket i paid, confirmed, business/first hos US, Star Silver -- pleier de å klare å finne ombookinger som hensyntar dette innenriks?

Og om de ikke gjør det, bør jeg ta en telefon og høre hva de tror -- spørs vel om frykten for dette er gyldig ombookingsgrunn på en ikke-fleksibel billett?

Hører gjerne andres erfaringer her -- fortrinnsvis så "nye" som mulig gitt at ny teknologi burde gjøre secondary screening av slikt som dette unødvendig.

Det eneste CBP vet er at du har laget ny ESTA med nytt passnummer. Det gjør alle som har fått nytt pass, uansett årsak. Nå ligger vel stjålne pass på en interpol-liste, men selv om CBP har den listen, er de neppe interesserte med mindre du dukker opp med det stjålne passet.

Nå ligger vel stjålne pass på en interpol-liste, men selv om CBP har den listen, er de neppe interesserte med mindre du dukker opp med det stjålne passet.

Enkelte mennesker på dette store internettet hevdet CBP ikke klarte å skille så godt på stjålet og nytt pass (gitt interpol-listen), men MOWs innspill veier ihvertfall like mye, om ikke mer!, som "random guys online" så da puster jeg noe lettere.

Om noen har erfaringer blir jeg fortsatt glad for å høre dem. :)

Har gjort det samme, null problem. CBP vet ikke alt, selv om mange tror dem har et sugerør rett inn i Strasak/Indicia/PO/Smart, og alt hva dem heter.

Dette var forøvrig ovennevnte "random guy online" med to poster på aktuelle forum:
I lost my UK passport. I reported the loss, got a new passport, did a new ESTA application. All dandy. However now every time I enter the US I get detained and sent to the back room. They check, say it is fine and then clear me to come in. Apparantly it has to do with my passport having been lost (the report gets passed on to Interpol) and a new ESTA number. They always say that they are just checking to make sure I am me. My question back is would you not just do that if it was the old passport number that a person was trying to use? Unfortunately the warning comes up against your name generally, and it is only when you go to the verification room that they have access to the full records to check.

http://britishexpats.com/forum/showthread.php?t=695063

Du vil sannsynligvis bli sendt til "bakrommet" for en ekstra undersøkelse.
Har et par kolleger, og snakket med flere pax der dette har skjedd, og hver gang så taes de til side for en ekstra sjekk.
Så bare greit å beregne seg litt mer tid for å komme seg gjennom immigration.

Uansett, så bør du beregne god tid i immigrasjonen. Jeg vil tro det bare blir verre nå mot sommeren. 2t15min var ikke nok på IAD på torsdag men jeg ble da booket om gratis til neste morgens avgang. Det var til opplysning to separate billetter så egentlig forventet jeg ingenting.

Køene i immigrasjonen for tiden er en, excuse my French, pain in the a*s.

For første gang , ved utallige ankomsten til EWR , sist tirsdag, var køen voldsom, men etter en time åpnet de båsene for US borgere, og da tok det tok vel en time..

Ser tendensen og har meldt meg på Global Entry. Imidlertid er det kun en uke til jeg skal reise, så det spørs vel om jeg får det behandlet i tide.

Ja, LN-MOW, litt info om Global Entry hadde vært fint.

Har vært i USA 2 ganger siden jul, og har 4 reiser nå innen midten av Juli. Hadde vært greit å finne ut hvordan slippe unna litt av køståinga ja! (Selv om EWR var folketomt når vi landet for et par uker siden, og gikk rett igjennom immigration da..)

Forresten et annet spørsmål: Skal reise inn fra Nassau (Bahamas) i Juli, er det slik at vi er igjennom immigration på flyplassen i NAS før vi reiser og lander på innenriksterminal i Orlando?? Har nemlig hørt at de har en avtale om det..

Noen som vet dette? Har sjekket etter info, men nettsidene til Bahamasair og flyplassen på NAS er mildt sagt noe mangelfulle..

Kim

www.globalentry.gov

Q: Can I join Global Entry if I am not a U.S. citizen or U.S. lawful permanent resident?
A:Global Entry is also available to citizens of the Netherlands who are enrolled in Privium and Korean Smart Entry Service members. Citizens of Mexico may also apply for Global Entry. Canadian NEXUS members have Global Entry benefits, but are not eligible to join.

Det forekommer relativt ofte at folk, av ulike grunner, må få nye pass og dermed også sende ny ESTA-søknad. Har tilgode å høre at noen har fått problemer ved ankomst US pga dette.

Jeg tror den eneste gangen jeg hadde et "problem" ved innreise USA, var første gangen på det nåværende passet mitt (av totalt to pass jeg har brukt til USA). Riktignok i tollen, men jeg ble altså tatt til side, de undersøkte kofferten, og stilte et par spørsmål som routing til LAX, kroppshøyde, vekt, og om jeg hadde kjennskap til et kvinnemenneske med et navn jeg ikke husker - men som jeg definitivt ikke kjente.

Må være den eneste merkelige opplevelsen jeg har hatt ifm. innreise til USA.

Forresten et annet spørsmål: Skal reise inn fra Nassau (Bahamas) i Juli, er det slik at vi er igjennom immigration på flyplassen i NAS før vi reiser og lander på innenriksterminal i Orlando?? Har nemlig hørt at de har en avtale om det..

Noen som vet dette? Har sjekket etter info, men nettsidene til Bahamasair og flyplassen på NAS er mildt sagt noe mangelfulle..

Kim

Nassau er på listen ja ..
http://www.cbp.gov/xp/cgov/toolbox/contacts/preclear_locations.xml

Jeg ble tatt inn til ekstra kontroll på bakrommet for et par år siden (med bl.a. spm. av typen: Have you ever attended a training camp in the Middle East?). Fikk aldri vite årsaken, men regner med at det var fordi jeg hadde et helt nytt pass - og det uten at det gamle hadde gått ut på dato. (Hadde skiftet pga. den kjente produksjonsfeilen som fant sted for en del år siden).

Jeg har de siste 3 år reist inn til
USA fire ganger på 3 forskjellige pass. Ikke skapt noe problemer. Har søkt ny ESTA for hvert pass. Det første passet ble ødelagt, pass nr 2 makulert pga navnebytte og pass 3 bruker jeg nå.

Thomas

Jeg har de siste 3 år reist inn til
USA fire ganger på 3 forskjellige pass. Ikke skapt noe problemer. Har søkt ny ESTA for hvert pass. Det første passet ble ødelagt, pass nr 2 makulert pga navnebytte og pass 3 bruker jeg nå.
Det forekommer relativt ofte at folk, av ulike grunner, må få nye pass og dermed også sende ny ESTA-søknad. Har tilgode å høre at noen har fått problemer ved ankomst US pga dette.
Det har jeg heller aldri trodd var noe problem -- issuet er at jeg da har et pass registrert som stjålet/mistet hos interpol.

Litt sent å begynne å beregne god tid i immigrasjonen nå... Høres ut som dette enten går smertefritt som vanlig, eller blir en artig opplevelse... Oh joy.

Back