Innenriks fra New York

lurudal

Newcomer
Holder på å planlegger en førjulstur til USA. Som en del av den turen blir det snakk om en enveis flytur fra New York til Nashville. På denne flighten satser vi på økonomi, og prisene er så godt som like på alle de tre alternativene jeg har funnet:

American med ERJ-145 (JFK)
Delta med CRJ-900 (LGA)
Southwest med 737 (EWR)

Er det noen av flyplassene i New York som er å foretrekke fremfor de andre ved avreise (vi bor på hotell ved Penn station) ? Og evt hvilket flyselskap er det beste alternativet på denne turen ?

Takker for tips. :)

LGA er jo nærmest Manhattan men her i dette tilfelle ville jeg valgt Southwest fra Newark. Du nevner ikke noe om du har eventuelt elitestatus hos Oneworld eller Skyteam, men for eksempelets skyld, la oss si du ikke har det. Da er Southwest eneste selskap som lar deg sjekke inn bagasje uten ekstra kostnad. Både Delta og AA tar $25 per innsjekket kolli. Du får to kolli innsjekket bagasje inkludert hos Southwest.

Jo, og så en annen ting: jeg vil foretrekke 737 fremfor de mindre jettene som DL og AA bruker. Særlig til Nashville som trossalt er ca 3 t (?) flytid.

Helt enig med Cecilie, Southwest er nok det beste alternativet her. Der får du baggasjen gratis, samt at du får gratis brus/juice/vann ombord.

Dessuten er det meget lett å komme til EWR fra New York Penn Station. Det går tog (NJ Transit - $11.55 ) til Newark Liberty International Airport Station. Her bytter du til AirTrain (Gratis med billetten din fra NYC). Total tid fra New York Penn Station til du er på flyplassen er 35-45 minutter (Noe som til tider kan være raskere enn taxi).

Last edited:
Jo, og så en annen ting: jeg vil foretrekke 737 fremfor de mindre jettene som DL og AA bruker. Særlig til Nashville som trossalt er ca 3 t (?) flytid.

Hvis da ikke reisefølget er på bare to personer. Da vil jeg ha foretrukket en toseter i en CRJ-900 foran et mulig midtsete i en 737.

Hvis da ikke reisefølget er på bare to personer. Da vil jeg ha foretrukket en toseter i en CRJ-900 foran et mulig midtsete i en 737.

CRJ-900 er jo også en svært romslig maskin i forhold til størrelsen. Er man vindusseteentusiast så har den store fine vinduer som man ikke får kink i nakken av å se ut av.

Etter å ha flydd en del fra alle flyplassene i New York må jeg si jeg liker LGA best. Spesielt Delta's egne "VIP"-terminal, terminal A, som ligger helt for seg selv med kort vei fra du går ut av taxien til du boarder flyet. Fordelen med LGA, som nevnt over, er den korte avstanden til Manhattan. Fløy forrige uke ORD-LGA, og fra jeg landet til jeg var inne på hotellrommet på Manhattan, brukte jeg 40 minutter(!).

Jeg vil heller anbefalt LGA enn f.eks. JFK, selv om det kanskje er snakk om noen hundrelapper ekstra. Småpenger i denne sammenhengen! Du slipper å sette av mye tid (og ikke minst penger) til taxi, innsjekk, security osv. Men om du liker å stresse for å spare 20 dollar, så velger man jo selvfølgelig JFK eller EWR.

Last edited:
Enig med Rum-kameraten over. Klart enklest via LGA og Delta har bra fly. Enkelt med oppgradering også om de har plass.

Kim

Etter å ha flydd en del fra alle flyplassene i New York må jeg si jeg liker LGA best. Spesielt Delta's egne "VIP"-terminal, terminal A, som ligger helt for seg selv med kort vei fra du går ut av taxien til du boarder flyet. Fordelen med LGA, som nevnt over, er den korte avstanden til Manhattan. Fløy forrige uke ORD-LGA, og fra jeg landet til jeg var inne på hotellrommet på Manhattan, brukte jeg 40 minutter(!).

Jeg vil heller anbefalt LGA enn f.eks. JFK, selv om det kanskje er snakk om noen hundrelapper ekstra. Småpenger i denne sammenhengen! Du slipper å sette av mye tid (og ikke minst penger) til taxi, innsjekk, security osv. Men om du liker å stresse for å spare 20 dollar, så velger man jo selvfølgelig JFK eller EWR.

Mulig Deltas terminal på LGA er bedre enn Southwest (B) og American (C) (eller var det motsatt) men gudhjælpe, for noen klaustrofobiske pirer.

Tror alle har det.

Ja, både Delta, American, United og de "frie" selskapene uten nettverk, tilbyr en eller annen form for gratis servering i økonomi.

jetBlue
Gratis snacks og drikke
1 kolli bagasje inkludert

Southwest
Gratis snacks og drikke
2 kolli bagasje inkludert

Virgin America

Gratis drikke, men ikke snacks
0 kolli bagasje inkludert - koster $25 per kolli i Main Cabin

United Airlines

Gratis drikke, men ikke snacks (gjelder også på ruten New York-Honolulu :drunk:)
0 kolli bagasje inkludert - koster $25 per kolli i economy. Andre regler gjelder for Star Alliance Gold-medlemmer (2 kolli inkludert)

Back