Ingen stresskoffertsniking

Hurum

ScanFlyer Gold
SAS Braathens får ikke lov til å la passasjerene som har kjøpt de dyreste billettene ta snarveien i sikkerhetskontrollen på Gardermoen.

Mer her:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.789735
 
Fra artikkelen:

- Så lenge situasjonen ikke er under kontroll så har vi sagt nei. På sikt kan vi diskutere dette med SAS Braathens. Men først må tilbudet til alle reisende være godt nok, sier Vinge.

Er ikke litt av poenget er at de som reise fullpris og betaler for seg skal kunne unnslippe det vanlige sirkuset?

På en annen side, på lik linje med diskusjonen om pri-tagger og slikt i en annen tråd her om baggasje, så finner man svaret her. ;)

-A
 
Nå er jeg ikke akkurat noen sosialdemokrat, men her synes jeg OSL har tatt den riktige avgjørelsen. OSL er et offentlig selskap, med hovedoppgave å drive en flyplass, og så vidt jeg kan skjønne tjener ikke OSL noe mere på en bissnisse enn på en fritidsreisende, så da bør de heller ikke gjøre forskjell på dem. Det er ikke OSLs problem at SAS eller andre selskaper gjerne ser at det går kjappere for "de virkelige kundene" deres på "snylternes" bekostning.
 
Vil vel tro at SAS hadde tenkt å betale OSL extra for dette.

Men for all del , Socialdemokratie leve ....
 
Joda, de hadde sikkert tenkt å betale for det, poenget er at så lenge de ikke klarer å levere det produktet de skal til alle kundene, bør det ha høyeste prioritet, ikke å forbedre tilbudet til en utvalgt gruppe.

Sosialdemokratiet ditt kan du ha for deg selv, P.A....
 
Originally posted by LCH

og så vidt jeg kan skjønne tjener ikke OSL noe mere på en bissnisse enn på en fritidsreisende, .

Ikke?
Jeg vil tro at OSL haaver inn adskillig mere i avgifter paa en som har 100 reisedoegn (som f.eks. meg..) enn paa familien Olsen som reiser charter til Mallorca en gang i aaret.

Det er imho i OSL's interesse aa gjoere storbrukernes passeringer saa smertefrie som mulig for aa holde paa dem som fortsatt brukere av deres tjenester. OSL burde se det som et nederlag hvis storbrukere (ogsaa potensielle slike) velger bort fly til fordel for tog eller annet pga at det er for mye hassle forbundet med aa bruke OSL's tjenester.

Naar det gjelder uttrykket 'stresskoffertsniking' er det foroevrig totalt villedende. Dress-og-slips-brigaden er paa vikende front og blir i stadig stoerre grad erstattet av folk som meg - som MAA flytte seg fra sted til sted. Dress-og-slips-gjengens reiseavktivitet var i stor grad basert paa unoedvendighet og har i traad med tidens krav til kostnadstrykk paa langt vei blitt borte. Tilbake staar en kostnadsbevisst gjeng med road warriors med laptop og ryggsekk som er svaert synlige her borte og som er paa frammarsj i Europa.
Vi er kanskje litt mer anonyme enn stresskoffertgjengen, men er mer praktiske i reisevalget og en gruppe OSL burde gjoere seg til venns med ..
 
Dengang SAS innførte Business Class på 80-tallet, fikk disse sin bagasje før turist.

Det funket altså nydelig på lille gamle trange FBU, men ikke på moderne GM.

Akk ja. :cry:
 
Originally posted by P.A. VIKING

Vil vel tro at SAS hadde tenkt å betale OSL extra for dette.

Men for all del , Socialdemokratie leve ....

Det er sikkert LO og AP som har satt en stopper for dette....:rolleyes:

Med all respekt - dette har absolutt ingenting med sosialdemokrati å gjøre. At OSL ikke ser dette som hensiktsmessig får stå dfor deres regning, og er nok neppe basert på en politisk ideologi. Finn noe annet å henge sosialdemokrater for enn dette.....
 
Finn noe annet å henge sosialdemokrater for enn dette.....

Yeah - og hvoffor va'kke det no' bedre dengang vi hadde Krf i regjering!!!

Det tafatte Høyre gjorde såvisst ikke livet bedre for småbedrifter da DE var der.

Valgflesk - kveget biter på det HVER JÆVLA GANG! :rolleyes:
 
Helt utrolig.

Det viktigste poenget er at folk som reiser mye bruker mye kortere tid i sikkerhetskontrollen enn Ola dunk på vei til mor i Haugesund eller på pakketur til Mallorca. Folk glemmer mobilen i lommen etc etc. (min personlige favoritt er idiotene som tar ut alt av lommene på jakken og deretter tar av jakken for å sende igjennom)

En kø for de som reiser mest (og betaler mest avgifter til OSL) er ekstremt viktig for oss som bruker flyet slik som andre bruker bussen, særlig i Norge der t/r reiser samme dag er meget populært.

Prioritert sikkerhetskontroll finnes på de aller fleste flyplasser over hele verden, de som synes dette er en riktig avgjørelse, bør ta seg 30 dagsturer til t/r OSL-TRD på 2 måneder..
 
Originally posted by ANX

Valgflesk - kveget biter på det HVER JÆVLA GANG! :rolleyes:

...men det er jo definitivt greit å ha noen å skylde på når ting ikke går slik man ønsker det...:D
 
Jeg tror OSL hadde tjent på å ha en for de som reiser ofte, fordi de er rutinert og er raske gjennom sikkerhetskontrollen. SKal de vente til de har kontroll, aj da skjer det aldri... ;)
 
Det er en ting jeg ike skjønner at de kunne gjort i designet av kø-systemet. En ting er at man nå har 4-5-6 sluser med folk, med to køer som mater de. Hadde man satt av to sluser til en form for "fast lane", som var ikke basert på nødvendigvis hvem som betaler mest, men hvem som er smart, og gjort kort prosess:

- Når du komemr frem skal alt være ute, jakke av, laptop ute, etc., hvis ikke sendes du rett i kø to med forklaring, så holder du ikke opp hele denne køen.
- Går du igjennom og det piper på deg, så ikke noe mer styr der, men rett tilbake og i samme kø for de som feilet med å ta ut alt, så får det heller hope seg opp i en treig kø og en kjapp kø.

Noe slikt ville gjør at de so faktisk vet hvordan gjøre dette skikkelig og kjapt hadde hatt en sluse som burde være køfri stort sett hele tiden, men det hadde også krevet at man hadde ryggrad til å håndheve dette og noen til å sile køen og forklare.

-A
 
En kø for de som reiser mest (og betaler mest avgifter til OSL) er ekstremt viktig for oss som bruker flyet slik som andre bruker bussen, særlig i Norge der t/r reiser samme dag er meget populært.

Flyet går sikkert fra gate mye hurtigere da...., uten at de som "bare betaler noen slanter" for billetten blir med?
 
Originally posted by LN-SSL

En kø for de som reiser mest (og betaler mest avgifter til OSL) er ekstremt viktig for oss som bruker flyet slik som andre bruker bussen, særlig i Norge der t/r reiser samme dag er meget populært.

Flyet går sikkert fra gate mye hurtigere da...., uten at de som "bare betaler noen slanter" for billetten blir med?

Antakelig ikke, men de som faktisk er storbruker av systemet vil over tid ha spart inn en haug tid. Hvis man må møte opp jevnt over halvannen til to timer før i beste ferietid for å unngå å sitte med sorteper om det er kaos, i motsetning til å kunne ha en kø som gjør at man kan gamble på å møte opp 30 mins før innenriks, være nett-sjekket og gå rett igjennom bygget, så blir det faktisk et helt ukesverk spart på et år, om dette skjer 30-25 ganger... taim iss måni.

-A
 
Naa gjoer du deg vanskelig .... Hva er galt med at vi som legger igjen mest penger i systemet kan faa littegrann igjen for det? Det er viktig for Avinor og OSL aa stimulere foretningstrafikken. Det er viktige inntekter for begge disse, ikke bare for flyselskapene. Det er i luftfarten som omtrent overalt ellers 80/20-regelen som gjelder. Dvs. at 20% av de reisende staar for 80% av reisingen. Derfor er det uhyre viktig at disse ikke forsvinner annensteds hen.
 
Back
Top