Ingen grenser for hvor skittent et fly kan være inni?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Ingen grenser for hvor skittent et fly kan være inni?

Finnes det ingen lover eller regler for hvor slitt og skittent et fly kan være inni? Fløy med dette igår:
attachment.php

attachment.php

attachment.php

Attachments

• skittent1.jpg
    skittent1.jpg
    27.2 KB · Views: 2,598
  • skittent2.JPG
    skittent2.JPG
    79.7 KB · Views: 1,883
  • skittent3.JPG
    skittent3.JPG
    83.9 KB · Views: 1,885
Re: Ingen grenser for hvor skittent et fly kan være inni?

Så ikke særlig nyvasket ut der nei;) Hvilket fly og selskap var dette?

Det ser vel ut som en SAS MD-80, eller hur...?

Bare for å pirke, MD82 står det på safetycard'et. ;) Reiste fra Brussel til CPH for en liten måned siden og merket meg også de slitte knottene på a/c som virket noe uhygenisk. Men nå skal det sies at resten ikke var i nærheten av så slitt som dette :drunk:

Litt vanskelig å se om det er skittent eller slitt.
Men jeg har lagt merke til at det finnes en del fly som virkelig ser ille ut fra utsiden. Og jeg har stilt meg samme spørsmål, finnes det ingen grense for hvor skittent et fly bør være - også utvendig?
Skulle tro at møkkete overflater skaper større luftmotstand, og dermed også økt drivstoff forbruk.

Jeg opplevde et tilsvarende skittent fly da jeg reiste med en B735 fre EVE til OSL nylig, så det gjelder nok ikke bare MD'ene.
Jeg måtte selv rengjøre setet, bordet og armlenet.
Flyvertinna så ganske pinlig berørt ut og det hadde hun all grunn til.

<mod>

La oss holde oss til topic!

Om noen har klager på moderering så tas det som vanlig i Mod lair.

Om noen atter en gang har lyst til å diskutere "Korstoget mot SAS" el.l. så fyr løs i en annen tråd

</mod>

Synes bordet ser mer slitt enn skittent ut...

Ja, det er slitt og ikke skittent. Rengjøring av kabin forgår etter et fastsatt skjema. Det må planlegges til visse tidspunkter ellers vil det impact'e schedule i alt for stor grad. Det samme gjelder utvendig vask, som koster utrolig mye mer tid og penger enn man skulle tro. Det eneste som jeg synes var skittent, etter hva jeg kan se på bildene, er luftdysene. Antar flyet er på sine siste legger før vedlikehold og rengjøring.

Men har man grunnlag for å komme med uttalelser om rengjøring og vedlikehold, så er det bedre å be om et "Letter to the President" fra en av de kabinansatte og levere/sende dette. Her på forumet avstedkommer det absolutt ingenting annet enn en diskusjon blant folk som ikke har noen som helst reell mulighet til å gjøre noe.

Men har man grunnlag for å komme med uttalelser om rengjøring og vedlikehold, så er det bedre å be om et "Letter to the President" fra en av de kabinansatte og levere/sende dette. Her på forumet avstedkommer det absolutt ingenting annet enn en diskusjon blant folk som ikke har noen som helst reell mulighet til å gjøre noe.

Enig i det, men jeg synes i tillegg det er helt legitimt å diskutere det her også. F.eks. er jo ditt innlegg utrolig informativt, lærerikt og klargjørende for oss som ikke jobber i bransjen. Så slipper vi å spre feilinformasjon videre.

Re: Korstoget mot SAS?

SAS er absolut ikke de værste i denne klasse.
Det er jeg enig i, jeg har sette verre rehold i fly, men det var for innenlands flygninger i Venezuela.

Almindelige oppegående mennesker ville bede kabinepersonalet om at tørre bordet af og så var der ikke mere i den sag
Det var snakk om litt mere enn en kaffeflekk på bordet:
-Knappene i taket for lys og service var delvis svarte av skitt.
-luftdysene hadde et lag med klebrig skitt.
-mange forskjellige flekker av ukjent opprinnelse på tøyet på setene.
-Klappebordet hadde flere flekker på begge sider, på baksiden så det ut til at man hadde sprutet små dråper med noe utover. Når flatene i tilllegg er slitt helt rue er det vanskelig å bare tørke av flekker.
-Bordet var helt "hanglete" og mekanismen som skulle holde oppe koppholderen på baksiden virket ikke lengere. Det var skittent inne dekselet til koppholderen som hang og gjeipet.
-Jeg glemte å ta bilder av det, men setebeltene var også skitne. Jeg aner ikke hva som hadde skjedd med dem, men det så ut som store flekker av motorolje. Jeg fikk flekker på den hvite skjorten min.

Jeg så meg rundt og det så likt ut på plassene rundt meg. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må ha vært mange andre enn meg som har reist i med lignende forhold over lang tid.

Ja, det er slitt og ikke skittent.
Her var det absolutt begge delene.

-Klappebordet hadde flere flekker på begge sider, på baksiden så det ut til at man hadde sprutet små dråper med noe utover. Når flatene i tilllegg er slitt helt rue er det vanskelig å bare tørke av flekker.
-Bordet var helt "hanglete" og mekanismen som skulle holde oppe koppholderen på baksiden virket ikke lengere. Det var skittent inne dekselet til koppholderen som hang og gjeipet. Så at dekslene var helt fjernet på noen andre seter.
-Jeg glemte å ta bilder av det, men setebeltene var også skitne. Jeg aner ikke hva som hadde skjedd med dem, men det så ut som store flekker av motorolje. Jeg fikk flekker på den hvite skjorten min.

Synes bordet ser mer slitt enn skittent ut...

Ja, det er slitt og ikke skittent.
Her var det absolutt begge delene.

-Bordet var helt "hanglete" og mekanismen som skulle holde oppe koppholderen på baksiden virket ikke lengere. Det var skittent inne dekselet til koppholderen som hang og gjeipet.

Nå synes jeg du bør lese innlegg bedre...Her var det snakk om bordet. Ut i fra bildet så er det ikke annet enn slitasje der

Jeg synes kritikken er delvis berettiget.
Problemet er for SAS som med de fleste andre selskaper korte turnarounds både hjemme og ute. Derfor blir det kun gjort skikkelig rent om natten.
I dette tilfellet burde vedkommende ha sagt fra til bessetningen slik at det kunne bli loggført og på den måten bli satt fokus på.
Dysene rengjøres nok ikke så ofte, beklagligvis.
Men det er også lov å skrive til customer relations

Akkurat de dysene husker jeg når de kom. Fint design, men laget på en måte og men materialer som gjør at det fort fester seg smuss og skitt til dem, og antagelig en liten designmessig skivebom ifht. rengjøringbehov.

Det behøver jo ikke være noe annet en en gruppe møkkamenn som har sittet i den delen av flyet på forige flight, f.eks mekanikkere av noe slag, som har fått dårlig tid til flyet, og så har de ikke rukket å få vasket av seg skikkelig, i tilegg har de sølt noe forferdelig, kombinert med større forsinkelser før renhold, slik at tiden har blitt knapp.
Går luften som kommer ut av dysene gjennom noe filter? litt støv i luften, kombinert med statisk elektrisitet, så kan det fort samle seg opp litt støv på dysene.

Disse koppholderne er noe dritt å holde helt rene, har noen fått møkka skikkelig inn i krokene, må man bruke flere minutter på hver for å få dem skikkelig rene. Er det over 100 så blir det ganske mange timers innsats for å holde de bra.

I lommen for tidskifter har jeg funnet både sjokkoladerester, brødrester og tyggegummi. Jeg har bare tatt det opp og ev. spurt etter en søppelpose til å ha det i. Cruet har alltid vært veldig fornøyd med oppryddingen jeg har bedrevet. :-)

I lommen for tidskifter har jeg funnet både sjokkoladerester, brødrester og tyggegummi. Jeg har bare tatt det opp og ev. spurt etter en søppelpose til å ha det i. Cruet har alltid vært veldig fornøyd med oppryddingen jeg har bedrevet. :-)

Et forslag kunne jo være å ta en oppsamlingsrunde for boss rett før landing som blir annonsert på høyttaleranlegget (DY gjør dette), noe som gjør at folk faktisk graver fram det som måtte finnes av rask i setelommene.
Har inntrykk av at SK-crew ofte begynner å samle inn tomme kopper og annet søppel nesten med en gang de er ferdige med å dele ut kaffe/te. Mulig jeg tar meg god tid, men ofte har jeg ikke drukket opp den ene gangen CC samler inn boss. Om jeg ikke senere klarer å prakke den tomme koppen på en passerende CC er det fort gjort å glemme den igjen i setelomma (til nestemanns store "fornøyelse").

Prøv å reise litt innenlands her borte - det vil gi deg litt mer perspektiv. Det vanlige er at bordene tørkes av hver natt og setelommene tømmes samtidig. Så morgenflyene er OK, mens det på dagens siste flight kan se ut som et bomba horehus ombord.

Fløy selv med både BRH og TUH siste uka, og begge var svært slitne, om enn greit rene. Fikk imidlertid opplyst av en av crewet at det er snarlig oppgradeing på gang av hele flåten. Tror SAS-Steward nevnte noe lignende.

Prøv å reise litt innenlands her borte - det vil gi deg litt mer perspektiv. Det vanlige er at bordene tørkes av hver natt og setelommene tømmes samtidig. Så morgenflyene er OK, mens det på dagens siste flight kan se ut som et bomba horehus ombord.

Fløy selv med både BRH og TUH siste uka, og begge var svært slitne, om enn greit rene. Fikk imidlertid opplyst av en av crewet at det er snarlig oppgradeing på gang av hele flåten. Tror SAS-Steward nevnte noe lignende.

Det stemmer, oppgraderinger er på gang. Skal gjøres ifm nye fly etc.
Begynner nå i høst så sant alle underleverandører klarer å levere i tide.

Nå er vel renholdet jevnt over godt hos de fleste flyselskapene i Europa, også hos SAS som trekkes frem i dette tilfellet, så sammenlikningen med USA er kanskje ikke den beste. Det kan selvsagt gi et perspektiv på tingene, men det mer relevante er vel hvordan dette oppfattes i forhold til andre europeiske selskaper. Jeg har sjelden sett fly i Europa som ser ut som bomba horehus, og håper det blir lenge til situasjonen blir som i USA i så måte.

Mitt generelle inntrykk fra SAS er at det er rent og fint (selv om noe av interiøret begynner å bli litt slitent), så dette er muligens mer av et arbeidsuhell enn noe annet. Kanskje har andre en annen erfaring mht til den generelle renholdet hos SAS.

Last edited:
Back