infrarød avising funker ikke på OSL

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
infrarød avising funker ikke på OSL

http://www.standbynews.no/7160.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=21615&cHash=5e1dffdf84

Re: infrarød avising funker ikke på OSL

I dagens aviser står det også om denne saken. Systemet funker veldig bra på JFK -men ingen hos produsenten hadde tenkt på de ugunstie værforholdene på Norges hovedflyplass... Nok en skusesshistorie vedr. plassering av flyplassen...NOT!!!

Enig, og det viser også at teori og praksis langt fra alltid stemmer. OT vil jeg si at det neppe heller er tilfellet med de vanvittige vindmølleprosjektene utenfor mitt barndomshjem. :old

Heisann EB
Systemet funker veldig bra på JFK
Vi har brukt dette på EWR i flere år nå og det virker bra. Problemet nå er at B737 og B757 med winglets ikke passer igjennom, og vi ser på om vi kan løfte hele bygget.

Nok en skusesshistorie vedr. plassering av flyplassen...NOT!!!
Ingen debatt fra meg her...;)

Vi kan få ganske ekstreme værfolhold i New York om vinteren også, og har en del erfaring med hvordan dette systemet virker og har vært i kontakt med folkene i OSL for å dele vår erfaring. Infrarød de-icing er en god ide, men ikke en total substitute for glykol. Man må for eksemple fortsatt legge på et anti-ice lag med glykol under forskjellige nedbørforhold.

Så var det motorene da...:(

Dag

Er ikke strålingen sterk nok? Anti-ice slipper man som regel ikke unna, men nu er det vel Glycol som er mest forurensende

Originally posted by MountainDew

Er ikke strålingen sterk nok?

Jeg vil heller snu det paa hodet .. det er nedboeren som er for sterk .... straalingen funker nok, men maskinen maa staa i teltet i minst en time hvis det er vaeret er ille nok. Og da maa man ha ganske saa mange telt for aa klare 30-40 avganger i timen ....

Nå er vel ikke dette noe nytt.... dette ble det skrevet mye om i pressen i våres, men nå skal denne som står på OSL være ferdig justert til vinteren og settes i gang ny prøverunde da, den skal også nå være mer tilpasset norske forhold så det kan jo bli spennende å se om de får dette å virke da...

;)

Originally posted by EB
Nok en skusesshistorie vedr. plassering av flyplassen...NOT!!!

Akkurat, så du mener Norges hovedflyplassen skulle vært plassert lenger sør i Europa hvor det er gode vinterforhold? Eller mener du at vinterforholdene på Hurum er gode nok for infrarød avising og at det ville fungert bra forrige vinter om flyplassen hadde blitt plassert der? :)

....hele denne saken er jo very old news da...

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=10149 , altså ikke noe nytt

Joa, alt dette (inkl link) er forsåvidt greitt.

MEN - det VAR en GRUNN til at Forsvaret og Braathens valgte bort Gardermoen for femti år siden...

De hadde allerede da oppdaget at den fuktige luften fra Hurdalssjøen ned mot ENGM gjorde flyforholdene ubrukbare...

Sett i den relasjon var kanskje FBU bedre, med utbygging til Torvøya.

Historie - men DET bryr jo ikke dagens politikere seg særlig om. Duh.

:old

Heisann ANX
Historie - men DET bryr jo ikke dagens politikere seg særlig om. Duh.
Nei det var det da...! Det var nok lite ettertenkt... eller mer en "prinsippsak" som er et ord som skulle vært strøket fra norsk ordforbruk.

Jeg er klar over at denne debatten er eldgammel, men det går jo fortsatt an å lære av tidligere feil...:old

Nå skal jeg ikke legge meg inn i Norsk distriktpolitikk, men den største feilen med Gardemoen, som allerede er beskevet maaaange ganger, er den type iståke og nedbør som ofte legger seg over dette området. Dette er noe alle eksperter var klar over, men ble fullstendig oversett av det jeg forstår.

Problemet, som du/dere kan lese mellom linjene i mitt innlegg ovenfor, er at det er vanskelig og ofte upraktisk og avise motorer før avgang og du har ikke noen form for anti-ice, bortsett fra nose cowl. Isen danner seg på viftebladene, som kan slynges av ved ice-shedding prosedyrer, men når isen legger seg foran i kjernen kan dette ofte bli vanskeligere. Dette er et problem når fly blir sittende i lang tid på bakken med motorene gående i slikt vær, og fly og motor fabrikanter jobber fortsatt med å finne en praktisk løsning på dette...

Så hva er hensikten med dette innlegget? Selv drevene politikere bør høre på eksperter en gang i mellom, før slike store avgjørelser tas...;)

Dag

Back