India-tråden

Re: Goa

GOA eller GO-A, som det egentlig heter står for GO Away. Det er nemlig i India. Se her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Goa

Du ser i første linje der "Not to be confused with Goy". Altså - det er IKKE GØY i GOA. Så GO-Away.

Maten i India er under en hver kritikk. Det er betydelige mengder grevling i alt og man kan bli svært risig i kistan. Dessuten er det masete og generelt irriterende.

Jeg ville fulgt alle eksisterende råd fra Bongo Tryllereiser vedrørende India. Ikke dra dit.

Alt det der stemmer, bortsett fra rådene til Bongos.
Jeg ringte (i kontortiden mellom 1130 og halv tolv) og snakket med en liten fyr som anbefalte India. Han hadde visstnok slektninger der, sa han. Dog med litt mindre ører. For å gjøre reisen mer interessant kunne Bongos visstnok også tilby direkteruter via Novosibirsk, Pyongyang og Kuala Lumpur. Jeg må få lov å tenke litt på det.

Re: India-tråden

Og dette er i India? Hva gjør man i Jaipur?

1: Ja.
2: Aner ikke, sjekk med Bongos. Spør om de har hørt om Amber Palace, Hawa Mahal og om de kan skaffe rabatt på lunch på Rambagh Palace.

1: Ja.
2: Aner ikke, sjekk med Bongos. Spør om de har hørt om Amber Palace, Hawa Mahal og om de kan skaffe rabatt på lunch på Rambagh Palace.

Da er jeg innvilget 5Y Multi Entry Turist eVisum til India.

Gjenstår å finne ut hva jeg skal finne på, om jeg reiser der.
Hadde noen crew change i India for ca 15 år siden og da sa jeg aldri mer India, men tiden går og ting forandrer seg. Nå er det Road trip som frister etter å ha sett Team Backstad på NRK, da med skikkelig bil.

ASMR Hodemassaje er visst inn i tiden. Noen som har erfaring med det i India?

Tips om steder å besøke utenom Taj Mahal og Goa ??

Jaipur, Rajastan, Shimla og Darjeeling?
Mumbai bør oppleves, Kerala Backwaters, Varanasi, Delhi, Amritsar, Jaisalmer, Hampi, Kolkata.
India oppleves best fra et togvindu, men ikke fra en celle på 1ste klasse, max 2 klasse på lengre turer, eller enda lavere på korte turer. Google is your friend og det er masse fine reise videoer på youtube. Men husk, det er rundt 4000km fra nord til sør i dette enorme landet. Det kalles ikke sub-kontinent for ingenting.
Vi tok tog Mumbai-Jaipur-Agra-Delhi i 2020. Neste India ferie håper jeg det blir Mumbai-Karnataka-Goa-Kerala- ned til sydspissen i Tamil Nadu og opp til Chennai, men det blir tidligst 2027, nå jobber hjernen med Afrika ferie i 2025

Kan sterkt anbefale Udaipur, Rajasthan! Golden Temple i Amritsar og show på grensen mot Pakistan er også en opplevelse.

Re: Goa

Alt det der stemmer, bortsett fra rådene til Bongos.
Jeg ringte (i kontortiden mellom 1130 og halv tolv) og snakket med en liten fyr som anbefalte India. Han hadde visstnok slektninger der, sa han. Dog med litt mindre ører. For å gjøre reisen mer interessant kunne Bongos visstnok også tilby direkteruter via Novosibirsk, Pyongyang og Kuala Lumpur. Jeg må få lov å tenke litt på det.

Det var sånn da jeg kom!!!

Du kan ikke bevise at det var meg, men ring igjen om du vil bestille

India-tråden

Heisann!

Goa er fantastisk og er du åpen for et spennende reisemål er India stedet.

Har du vært i India før? Min erfaring er at India kan være et reisemål for de som er ferdig med Thailand, Malaysia etc. Det er også ofte slik at enten hater man det, eller så elsker man det. Kontrastene er store, også i et turistvennlig Goa.

Jeg vil først og fremst anbefale deg å reise sørover. Nord-Goa er mest utbygd når det gjelder turisme på godt og vondt. Midt i staten finnes områdene Candolim, Calangute og Baga som har en rekke hotell med svømmebasseng i ulike prisklasser. Dessvere er stranden her ikke noe særlig fin og det bærer preg av stor innenlands turisme samt fra Russland.

Lenger nord finner du Anjuna, kjent for sitt store hippie marked, samt Vagator. Her er det noen få "boutique" hoteller, men flest backpackers.

Lengre nord i Morjim, Ashvem, Mandrem og Arambol finner du flotte fine strender, men ingen typiske full service hoteller. Her er det også flest backpackers og de fleste steden er enkle.

Alle stedene i nord kommer du enkelt til fra både GOI og GOX. 40m-2:00h vil jeg anta. Stedene lengst i nord er enklest fra GOX.

Sør for GOI flyplass er det en lang strand med ulike tettsteder. Her vil du også kunne finne hoteller av høyere standard og er mer resort aktige. Leela, Radisson, Marriott og Taj for å nevne noen kjeder. Se på omåder som Benaulim og Cavelossim. Jeg vil anta ca 1:00h fra GOI til Cavelossim.

Min favoritt den siste tiden er derimot Agonda, hvor jeg har vært fast de siste årene. Denne stranden ligger enda litt lenger sør. En flott bred strand med forsåvidt enklere overnattingstilbud, men det finens noen flotte hytter med fantastisk utsikt mot vest og solnedgang for de som liker slikt :-) Hit kommer du på ca 1:45-2:00 fra GOI.

Nyt India og Goa!
5d250081e1005d63e593fd9a886e037e.jpg

Vi ser på en liten tur til India (uten barna) og peiler mer og mer inn på Bangalore (Lett å komme seg dit og det virker som ganske sivilisert)

Noen som har vært der? Ser på Leela Palace som virker helt hisides til prisen av Holiday Inn på Manhattan.

Vi ser på en liten tur til India (uten barna) og peiler mer og mer inn på Bangalore (Lett å komme seg dit og det virker som ganske sivilisert)

Noen som har vært der? Ser på Leela Palace som virker helt hisides til prisen av Holiday Inn på Manhattan.

Har ikke vært i Bengaluru sentrum, kun byttet fly der. Ny, stor og grei flyplass.
På generelt grunnlag holder flotte hoteller i India veldig bra standard, men de har mye folk som skal sysselsettes og ting er byråkratisk og tregt. Dog er alle indere hyggelige og vennlige.

Jeg hadde en rundtur i India desember-januar, så hvis du ønsker mer generell info om landet og reising der er det bare å si ifra.

Takker.. ble såpass ivrig at jeg booket. Da blir det Virgin Upper Class til og fra og fire dager på Leela Palace som ser helt nydelig ut. Tok suite hvor masse stæsj fulgte med som blant annet snasen pick up, brennevin osv. 750USD per natt som i Florida hadde vært et snaut fire-stjerners.

Nok en gnagende reisefeber som surrer i topplokket.

Kult! Når blir dette? Og husk den sedvanlige Sud-rapporten, der gledes allerede!

Back