India-tråden

Visum India

Hei,

er det noen som har erfaring med e-visum til India? Funker dette greit, eller anbefaler dere ambassaden?

Re: Visum India

Ja, vi var i DEL i mars.. Dro til deres visaservice i Bygdøy alle.

Lot dem gjøre hele jobben for kr. 190. Mye rare spørsmål om våre avdøde foreldre etc. Tok bilder for kr. 95 og man får med hjem tre bilder hjem.

Da vi skulle betale fant vi ut at 10 arbeidsdager knapt ville holde.

Da bestilte de e-visa isteden for oss. Kom med mail etter to dager. Printet ut og la i passet.

Ankomst DEL to køer. Første for vanlig visa var lang. Lenger inn i lokalet for e-visa. NULL kø ...

Først kona. Fingeravtrykk og bilder. Hun har dårlige fingeravtrykk ( skjedd i USA også ). Og tok litt tid.

Da kom det morsomme. Min tur. Så på meg, stemplet passet og slapp meg inn uten spørsmål.. Ikke fingeravtrykk , heller ikke bilde. Dette var 0515 om morgenen.. Kanskje han ikke hadde våknet først..:colgate:

Ute ventet hotellbilen på oss. Nei takk til taxi. Hotellbilen rimelig og fleste taxier var mikro Suzuki med knapt plass til folk og bagasje...

Hei,

er det noen som har erfaring med e-visum til India? Funker dette greit, eller anbefaler dere ambassaden?
Ambasaden har satt bort alt til et eksternt kontor som du må bruke dersom du skal ha kontakt med noen.

Re: India-tråden

Glemte, kontoret heter BLS Norway ..God service og lite kø da vi var der.. Rask unnagjort..

Last edited:

Hei,

Var i India i vinter. Bestilte e-visum på nett. Det var litt rare spørsmål, men fylte ut etter beste evne. Fikk mail med e-visum bare noen timer etter at jeg hadde fylt ut alt på nettet.

Det går også å lagre skjemaene, for så å logge seg på og forsette senere.

Da er visum på nett innvilget.
Holder det bare å printe ut eposten eller skal man ha noe mer formelt dokument?

Har fått en epost med visanummer, passportnr m.m
Det holder det?

Jeg skrev ut e posten med visanummer. I passkontrollen ble det ikke spørsmål om det. De fant vel alt de trengte på datamaskinen.

Bare pass på å gå i riktig kø. (E-visa)

Reisetips Kerela/India

Ser etter reisetips og hotell i Kerela, lander på flyplassen i Kochi.
Noen forslag?

Re: Reisetips Kerela/India

Har hvert der for flere år siden.
Var 2 - 3 plasser nede i sør-India. Vi bruket 2 - 3 dager på se forskjellige severdigheter i Kochi. Hvilket hotell vi brukte husker jeg ikke.
Kan anbefale et døgn på det de kaller "backwaters". De kinesiske fiske-nettene var også artige å se i bruk.

Har hatt flere ferier litt lenger sør, nede i Kovalam. Liker oss godt der. Flere hoteller som ligger rett på stranden, men det er en liten plass og ikke så mye som skjer ellers.

Re: Reisetips Kerela/India

Eg ville iallfall anbefalt å ta ein tur til Andaman Islands! Spicejet flyr direkte.
Ein av destinasjonane som står høgst i verda for meg personlig iallfall, men har diverre aldri hatt anledning til å reise der sjølv (endå). Hovudsakleg på grunn av at det ikkje er så mange flyplassar du kan fly der til frå, men Kochi er ein av dei :)

Kona og jeg skal til India. Etter 9 dager i Dubai forsetter vi til Mumbai og ankommer 29.01 kl 17.35 Det blir 4 netter på ett Backpakker+ hotell ikke så langt fra India Gate. Planen er så å ta Jaipur superfast Express Søndag 2 feb. kl18.50 med ankomst litt etter 12 neste dag. Så blir det 3 netter i Jaipur, 2 netter i Agra og avslutter med 3 netter i Delhi og flyr derfra 10.02 kl 18.30 med 20 timer i Colombo og 13 timer i Dubai, til Oslo.
Holder det å bestille togbillett når vi kommer til Mumbai, 97 timer før toget går, eller bør vi bestille det fra Norge? Doronto (nonstop) Express går samme natt, noe som muligens reduserer etterspørselen den dagen/natten. Hva er egentlig forskjelen på 1 og 2 klasse AC? Jeg regner med at Jaipur-Agra-Delhi kan bestilles i India. Er det noe spesielt, litt uten om det vanlige vi bør få med oss i disse byene? Er det mulig å bade i sjøen i Mumbai? Hvor varmt er det i Jaipur i begynnelsen av februar? Tips og forslag mottas med takk.

Kona og jeg skal til India. Etter 9 dager i Dubai forsetter vi til Mumbai og ankommer 29.01 kl 17.35 Det blir 4 netter på ett Backpakker+ hotell ikke så langt fra India Gate. Planen er så å ta Jaipur superfast Express Søndag 2 feb. kl18.50 med ankomst litt etter 12 neste dag. Så blir det 3 netter i Jaipur, 2 netter i Agra og avslutter med 3 netter i Delhi og flyr derfra 10.02 kl 18.30 med 20 timer i Colombo og 13 timer i Dubai, til Oslo.
Holder det å bestille togbillett når vi kommer til Mumbai, 97 timer før toget går, eller bør vi bestille det fra Norge? Doronto (nonstop) Express går samme natt, noe som muligens reduserer etterspørselen den dagen/natten. Hva er egentlig forskjelen på 1 og 2 klasse AC? Jeg regner med at Jaipur-Agra-Delhi kan bestilles i India. Er det noe spesielt, litt uten om det vanlige vi bør få med oss i disse byene? Er det mulig å bade i sjøen i Mumbai? Hvor varmt er det i Jaipur i begynnelsen av februar? Tips og forslag mottas med takk.

Hei,

Var i India i mars, hadde forhåndsbestilt alt av tog på forhånd da jeg fant en fyr på Facebook som gjorde dette kun for noen kr (20kr) mer enn på nett selv (måtte ha indisk nummer så klarte i all hovedsak aldri gjøre det selv).
Går fint ann å kjøpe billett i India, men det er kvoter for hhv borgere og turister osv (også prisforskjell).
Brukte 2.klasse og det var helt supert (typen lie-flat seter) hadde tenkt å ta 1. Men det var utsolgt, 2.var langt over noe Komfort her i Norge.

Jaipur-Agra kan være raskere med bil (det jeg erfarte) + la inn et stopp ved Chand Baori (vel verdt å besøke)

Jaipur ble min favoritt utav de 4 byene jeg besøkte (Delhi, Agra, Jaipur og Varanasi).
Anbefaler Hawa Mahal, Amer fort, Albert Hall (kveldstid), Bar Palladio, Patrika Gate, Monkey temple, egentlig bare å tilbringe tid i den rosa byen.

Agra er mer enn bare Taj Mahal - Baby Taj, Agra Fort, bare spør tuk tuk/rickshawsjåførene hva du ønsker og de setter gjerne noe sammen for en billig penge.

Delhi er veldig hektisk og har alt fra himmel til jord, pahar Ganj er turistmekka og ganske mainstream/slitsomt + veldig skittent (sånn utover normalen i India).

India er fantastisk!

God tur!

Takk LM-CMN
Var det Vande-Bharat Express du reiste med mellom Varanasi og Delhi? I så fall var toget og togtypen, Train18, bare ett par uker gammelt, satt i trafikk 17 Februar. Selv om togsettet på Jaipur Superfast Express bare er noen måneder gammelt, er det av den "gamle" typen, med kabiner med køyesenger, noe jeg tror er greit for den 18 timer lange togturen. Verden er for vakker til å bli overflydd, så at toget ikke går så enormt fort er greit. Med ankomst kl 12 i Jaipur, er det mye igjen av dagen, dermed blir det nesten 3 hele dager i Jaipur. I Agra blir det 2 kvelder og en hel dag og vi bor i gangavstand fra Tai Mahal, så både Baby Taj og Agra fort står på listen, men jeg tror det er plass til enda litt til. I Delhi er det vel mye å se, men ikke så mye "Must See"

Hva tar man av vaksiner? Kona påstod at vaksinene kostet over 2000 per pers. Mulig hun da kalkulerte inn alle vaksiner som er mulig å ta. Det høres litt mye ut, da det er mer enn halvparten av hva vi betaler for flybilletten.

Takk LM-CMN
Var det Vande-Bharat Express du reiste med mellom Varanasi og Delhi? I så fall var toget og togtypen, Train18, bare ett par uker gammelt, satt i trafikk 17 Februar. Selv om togsettet på Jaipur Superfast Express bare er noen måneder gammelt, er det av den "gamle" typen, med kabiner med køyesenger, noe jeg tror er greit for den 18 timer lange togturen. Verden er for vakker til å bli overflydd, så at toget ikke går så enormt fort er greit. Med ankomst kl 12 i Jaipur, er det mye igjen av dagen, dermed blir det nesten 3 hele dager i Jaipur. I Agra blir det 2 kvelder og en hel dag og vi bor i gangavstand fra Tai Mahal, så både Baby Taj og Agra fort står på listen, men jeg tror det er plass til enda litt til. I Delhi er det vel mye å se, men ikke så mye "Must See"

Hva tar man av vaksiner? Kona påstod at vaksinene kostet over 2000 per pers. Mulig hun da kalkulerte inn alle vaksiner som er mulig å ta. Det høres litt mye ut, da det er mer enn halvparten av hva vi betaler for flybilletten.

Mellom Varanasi og Dehli brukte jeg fly (Vistara og Indigo) da jeg skulle videre til CPH.

Er mye i Delhi, anbefaler Jama Masjid og Akshardam, men igjen kommer ann på hva man ønsker, Delhi Gate er også ganske fint :)

Vaksiner husker jeg ikke i farten, men de mest basic og spesielt dyrt var det ikke (maks 500), brukte offentlig legekontor i Oslo (Lovisenberg).

I Agra er det ikke mye å se, anbefaler et dukketeater med historien om moghulen (husker ikke hva det heter) + evt melde seg på et matlagingskurs (som kan være veldig spennende også).

Goa

Jeg trenger tips og råd for en snau ukes strandferie i Goa-traktene. Dvs rundt max én times kjøring fra flyplassen GOI og/eller GOX.
Strand, basseng og aircondition er ufravikelige krav, gjerne også barne- og russerfritt. Pris opptil 2-3000 pp/natt.

Re: Goa

GOA eller GO-A, som det egentlig heter står for GO Away. Det er nemlig i India. Se her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Goa

Du ser i første linje der "Not to be confused with Goy". Altså - det er IKKE GØY i GOA. Så GO-Away.

Maten i India er under en hver kritikk. Det er betydelige mengder grevling i alt og man kan bli svært risig i kistan. Dessuten er det masete og generelt irriterende.

Jeg ville fulgt alle eksisterende råd fra Bongo Tryllereiser vedrørende India. Ikke dra dit.

India-tråden

Hei!

Jeg har bodd og jobbet i Goa for en tid tilbake og har vært i Goa/India 18-20 ganger så har sikkert noen gode tips. Kommer tilbake senere i dag.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da er jeg innvilget 5Y Multi Entry Turist eVisum til India.

Gjenstår å finne ut hva jeg skal finne på, om jeg reiser der.
Hadde noen crew change i India for ca 15 år siden og da sa jeg aldri mer India, men tiden går og ting forandrer seg. Nå er det Road trip som frister etter å ha sett Team Backstad på NRK, da med skikkelig bil.

ASMR Hodemassaje er visst inn i tiden. Noen som har erfaring med det i India?

Tips om steder å besøke utenom Taj Mahal og Goa ??

Back