• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Indenrigsflyvning i Danmark

Jan

ScanFlyer Gold
DSB mener "højhastigshedstog" vil eliminere indenrigsflyvning
i DK ganske i statsministerens "NYE GRØNNE ÅND"

Men Cimber Air har en lidt anden tilgang til det :cool:
og har ikke veldig høje tanker om DY's konkurrenceevne på det punkt !

Inden for ti år er det slut med at flyve indenrigs i Danmark; det bliver konsekvensen af statsminister Anders Fogh Rasmussens nye grønne plan om hurtigtog mellem landets største byer. Det skrev Børsen onsdag.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=19127

Nå ja , det gjenstår å se. Har vansklig for å tro at innenriks mellom CPH og Sønderborg,Århus, Karup og Aalborg noen gang vil forsvinne.
Hr Nielsen , som stadig vekk fremstår noe "flamboyant" bør vel være noen forsiktig i sin karakteristik av MD80 som både SK og DY bruker.
Hans egne ATR kjerrer fremstår ikke som noe bedre alternativ. Ingen spesiell opplevelse å fly med denne flytypen , maskiner med godt utviklet støy - og vibrasjonsnivå.
Beskrivelsen "gammelt skrot" passer bedre på disse kjerrene etter min oppfatning.

Danmark er et fint land for høyhastighetstog, mange mennesker på et forholdsvis lite område, og det meste kan dekkes av en linje fra Køben-Odense-Århus-Ålborg-Frederikshavn, med en sidelinje til BLL og Esbjerg, og så en linje nedover på kontinentet.

Siden landet stort sett består av grus og løs stein kand et imidlertid bli høye kostnader pr km å bygge linjen, og det blir formodnetlig en del arealkonflikter siden det er åkre eller hus nesten over alt.

Dette er nok en helt riktig satsning i et land med topografi som passer tog meget godt, og med infrastruktur over sundene som gjør en slik utbygging mulig. CPH-AAL kan vel overleve, da det uansett vil bli et stykke mellom Sjælland og Nord-Jylland, selv om toget går fort.

Hr Nielsen , som stadig vekk fremstår noe "flamboyant" bør vel være noen forsiktig i sin karakteristik av MD80 som både SK og DY bruker.
Hans egne ATR kjerrer fremstår ikke som noe bedre alternativ. Ingen spesiell opplevelse å fly med denne flytypen , maskiner med godt utviklet støy - og vibrasjonsnivå.
Beskrivelsen "gammelt skrot" passer bedre på disse kjerrene etter min oppfatning.

HE HE, ja only time will show !
Men det bliver vel ikke så nemt med barrelroll i MD80 ;)

Det skal jo uansett routes folk gjennom CPH for videre connections, så innenlandsfly vil uansett ikke dø ut, men det er jo mulig at omfanget blir langt mindre. Hvis ikke Danmark får dette til, så skjønner jeg i hvert fall ikke hvorfor Norge skal begynne med dette for å si det slik!

Det skal jo uansett routes folk gjennom CPH for videre connections, så innenlandsfly vil uansett ikke dø ut, men det er jo mulig at omfanget blir langt mindre. Hvis ikke Danmark får dette til, så skjønner jeg i hvert fall ikke hvorfor Norge skal begynne med dette for å si det slik!

Sant, men det går alt tog direkte fra Kastrup til Århus. Om dette gikk fortere ville det nok bli klart færre som valgte å fly mellom Århus og København og heller bruke tog som "connecting flight". Jeg kjenner endel i Århus som sier at de helst vil slippe turen ut til Århus Lufthavn om de uansett ikke kan fly direkte derfra til sin endelige destinasjon.

Nå ja , det gjenstår å se. Har vansklig for å tro at innenriks mellom CPH og Sønderborg,Århus, Karup og Aalborg noen gang vil forsvinne.

Ole Johan: Jeg tror det er lenge siden du har fløyet ATR. Cimber har nå flere av de nye ATR 42-500 som er veldig behagelige å fly. Fløy STO-BLL i sommer med en ATR 42-500, og selv om jeg hadde plass ved siden av propellen (rad 3 eller noe), så var det overraskende stille og lite vibrasjoner. Rad 3 på en ATR 42-500 er klart å foretrekke fremfor rad 32 på en MD80, og (dette gjør vondt for en ex-WF'er), men støy og komfortmessig ligger ATR 42-500 milevis foran Dash 8Q-300

Ole Johan: Jeg tror det er lenge siden du har fløyet ATR. Cimber har nå flere av de nye ATR 42-500 som er veldig behagelige å fly. Fløy STO-BLL i sommer med en ATR 42-500, og selv om jeg hadde plass ved siden av propellen (rad 3 eller noe), så var det overraskende stille og lite vibrasjoner. Rad 3 på en ATR 42-500 er klart å foretrekke fremfor rad 32 på en MD80, og (dette gjør vondt for en ex-WF'er), men støy og komfortmessig ligger ATR 42-500 milevis foran Dash 8Q-300

CK , nei , ATR42-500 har jeg ikke fløyet med enda. Mitt utgangspunkt i karakteristikken her tok utgangspunkt i utgaven Coast Air hadde.
Ser at -500 nok er noe mer stillegående.
Likevel er det intet som slår en MD80/90 når jeg sitter på min vante plass i disse kjerrene.
Ikke snakk stygt om DC-liners til meg. Då blir eg arg.I dette tilfellet Hr Nielsen.:angry:

I fremtiden går man på toget i Aal&Aar om kvelden og våkner friskt opp i London, Brussel eller Frankfurt neste dag :)

Vel, seriøst, det ville medføre et logistikkhelvete med bytte av togvogner, så raske tog vil nok først og fremst ta over punkt-til-punkttrafikken, det er også der toget har tidsmessig sjanse til å konkurrere med fly. men vi skal ikke se bort fra at raske nattog mellom store byer kan komme - legg deg om kvelden i Bergen, våkne neste dag i Køben.

Well ,well....nu tror jeg ikke lige at der kommer hurtigt mellem Jylland og CPH lige med det første....Først og fremmest skal der jo etableres el-drift på hele nettet...I øjeblikket stopper eldriften i Fredericia..Når man så kender den fart som den danske stat er kendt for, ja så tvivler jeg på, at der er trukket elledninger så langt som til AAL inden for de næste 10 år...Selve etableringen kunne jo nok gå hurtigere, men når nu man har indkøbt et antal, italienske tog, gud bedre det, og på diesel til og med, ja så er jeg også ret sikkert på at DSB ikke er så interesseret i at skifte tog endnu engang.....Ved godt at denne meget store tog ordre, måske falder på jorden, idet disse italienske tog ikke kører i det antal de burde på nuværende tidspunkt...Ja faktisk har DSB jo sat stolen for døren hos italienerne..X antal togsæt skal være leveret og i drift inden en bestemt dato, som jeg ikke lige husker...
Det er selvfølgelig fristende at sige, at det når togfabrikken aldrig, når nu vi har være vant til deres langsommelighed, men at DSB også skulle reagere hurtigt, hvis ikke togene er i drift, det tror jeg ikke på...
Hurtigtog a`la TGV ville være godt, men det kræver sikkert også en hel del for skinne nettet...og det er vist staten som ejer det....og ja...det tager tid...meget lang tid...så mit bud er at i 2020, altså om 11 år kører det første eldrevne toge mellem AAL og CPH...
SOm det er lige nu er rejse tiden fra AAR city til CPH city 2 timer 59 minutter..hurtigt ja, men skal det gå endnu hurtigere skal der også lægges nye skinner vil jeg tror...og man er jo nok nødt til at expropriere landområder visse steder for at rette skinne legemet ud...så som sagt ...el-drevene hurtigtog i Danmark har lange udsigter..
Hilsejn
ole

Back