Dejligt at være Norsk i Danmark

Re: Dejligt at være Norsk i Danmark

I Sverige er det enklere - jeg fikk mitt svenske Visa-kort på noen dager - etter at Handelsbanken laget et "fake" personnummer for meg. Her i Sverige kommer du ikke langt uten personnummer - jeg fikk ikke engang "Trumf"-kort på den lokale super'n uten personnummer.... Det er deiligere å være norsk i Danmark enn i Sverige, skal jeg si dere...

Forøvrig en flott historie fra AAR!!!

Tja, danskene er ganske opphengte i det jævla CPR-nummeret sitt de også. Det er ikke bare svenskene..

Og vi hadde noen utenlandske stipendiater på universitetet som var ganske frustrerte over at de ikke fikk gjort noen ting uten norsk personnummer også...!

Personnummer er nok omtrent like viktig i alle skandinaviske land. Uten personnummer - ingen person.

Forøvrig et lignende system som de har i Østerrike, der man som utlending ikke får aktivert Maesto (deres versjon av BankAxept) på kortet sitt før man har fått minimum 3 månedslønninger inn på kontoen.

Det kan vel hende at norske banker også opererer med lignende "trygghetstiltak" for sin egen del, men at de fleste av oss aldri vil merke hva disse eventuelt måtte være, siden vi er norske statsborgere?

Meget mulig, det figurerer jo såkalt "minibankkort" på prislistene ihvertfall.

Dog skal det sies at å få personnummer (CPR-nummer) i DK er null stress, bare å ta en rask tur til BorgerService, så har du CPR-nummer tyve-tredve min senere.

Back