I'm on the skyway to Hell!!

Kan være at Roal Garden har begynt med Excel for å holde orden på tingene (iflg. beskrivelsene til JoeW kan det høres slik ut)

Ikke glem det fantastiske MS Office-produktet Access. Det krever enda mer kaffe før startup!

EDIT: Og selvsagt, takk for god rapport som alltid, Martin!

Noen som forresten vet om det er noen forskjell på det to forskjellige typer automater SAS har? Noen virket høyere enn de andre.

Ja, de høye automatene er eldre enn de lave. For en vanlig passasjer er det i praksis ingen forskjell på dem ettersom programvaren er den samme. Det eneste man kanskje vil merke er at designet på tagen er litt forskjellig avhengig av hvilken maskin du bruker.

IMG_0162.jpg

Genial beinplass på SAS sine 600-griser :D Samme sete er også reservert på en 500 på returen :)

IMG_0166.jpg

IMG_0167.jpg

Etter forrige gang:

Noen øl ble innkjøpt, og vi fant ut at vi skulle ta de på hotellrommet, før vi gikk ut og fant oss mat. Etter å ha tømt både den medbragte Rema 1000-posen, og minibaren for øl, fant vi fram til Graffi Grill, som Marius snakket så varmt om. Litt research, fortalte meg at der hadde vi faktisk vært før: Høsten 2003, bodde vi på et hotell som het Viking Hotell (Eller Hotell Viking? Husker ikke helt..). Frokostsalen fra det hotellet, var nå blitt Graffi Grill, og lå ikke lenger i tilknytning til hotellet (som jeg heller ikke tror var det samme som den gang).

Anyway:

Chips & Dip
Nachos & Graffifries med to sorter dip

Så spiste Marius:

BBQBurger
160g hjemmelaget burger med bbq-saus og maiskoble

Jeg valgte:

Jackburger
160g hjemmelaget burger, soppstuing, bacon, ost og bearnaisesaus

Bearnaisesaus på burger var et nytt bekjentskap for meg, og gikk så absolutt ned. For min del ble det også løkringer ved siden av.

Til drikke:

Ble så en tur videre, og et par øl på et par tilfeldige steder, før vi endte opp i hotellbaren for et par Mojitos hver. Her fant vi ut teorien om at søthetsmengden fordelt mellom drink og bartender er konstant.. Den som han mannen lagde først, var nemlig mye søtere enn den hun søte jenta lagde etterpå ;)

Våknet så etterhvert, må innrømme at jeg sov ganske urolig, og husker bl.a. vagt at jeg drømte at jeg sykla til Moss, og havna på fylla med Brian May fra Queen..

Nå har vi spist frokost, som var som forventet, til tross for at Marius savnet bacon. Snart blir det utsjekk, og så får vi se hva man slår ihjel tida med, før Marius etterhvert kjører meg opp til TRD for 16:10-avgangen til OSL..

Man fikk sjekket ut, og famt veien ned i garasjen, hvor Marius fikk igjen bilnøklene sine, og jaggumeg fant han bilen sin og :p.

Siden jeg hadde ekstremt god tid, var planen vår en lunsj på Egon i Tyholttårnet, men først ville Marius en tur på platekompaniet: Åpent fra 13:00.. Ok, skal vi sette oss et sted og ta en kaffe eller noe så lenge? Åpent fra klokken 13.. Man blir altså åælma ut av hotellet klokka 12, men hvis man vil finne på noe i Trondheim, etter det, så må man vente en time til :rolleyes:

Vi gav opp, og kjørte til tyholt, hvor jeg tok en BLT kyllingsandwich, mens Marius nøyde seg med is og eplekake.. Etter en runde i restauranten (Jada, gulvet roterer :)), var bordet vårt akkurat der trappen ned gikk, så da passet det bra å røre på seg.. Dro deretter rett til TRD, hvor vi ankom ca. to timer før min avgang.. Jeg fant en automat, printet ut tag, som jeg klistret på kofferten, og viste fingeren til damen i skranken, og kofferten forsvant.. Security gikk og greit, annet enn at kontrolløren lurte på om jeg hadde på meg belte? "Det ligger der", sa jeg, og pekte på boksen, Da var det visstnok ikke farlig i følge kontrolløren. Nei vel? Er beltet mitt farlig ellers? Sånn der det henger rett ved.....

Vel gjennom ble det anskaffet cola, sjokolade og litt lesestoff, og nå sitter jeg og slår ihjel tid veg gate 32, hvor SK369 skal dra fra om en times tid..

Snakkes!

Ja, de høye automatene er eldre enn de lave. For en vanlig passasjer er det i praksis ingen forskjell på dem ettersom programvaren er den samme. Det eneste man kanskje vil merke er at designet på tagen er litt forskjellig avhengig av hvilken maskin du bruker.

De "gamle" printer også på "ordentlige" boardingpass mens de "nye" printer boardingpass på sånt tynt "ekkelt" papir. Jeg går derfor mot de gamle... Hehe.

De "gamle" printer også på "ordentlige" boardingpass mens de "nye" printer boardingpass på sånt tynt "ekkelt" papir. Jeg går derfor mot de gamle... Hehe.

På TRD har de visst bare de høye - men nå droppet jeg boardingpasset.. Hvis noen spør, viser jeg bare fingeren :D

På TRD har de visst bare de høye - men nå droppet jeg boardingpasset.. Hvis noen spør, viser jeg bare fingeren :D

Noen av oss setter boardingpasset inn i permer! ;)

(Og min far samler på bagtagene sine, og har vel samtlige siden 70-tallet... (Og han har holdt EBG-status siden EB startet - så det er jo blitt noen)).

Noen av oss setter boardingpasset inn i permer! ;)

(Og min far samler på bagtagene sine, og har vel samtlige siden 70-tallet... (Og han har holdt EBG-status siden EB startet - så det er jo blitt noen)).

Jeg var vel også sånn som "måtte ha" boardingkort.. Tar de med meg hjem, også blir de liggende noeon uker før de blir kastet. Denne gangen prøvde jeg uten, og det gikk jo bra - hvertfall fra min side..

Skammesjå..

Etter forrige innlegg, slappet jeg litt av, før jeg tuslet mot gaten, når det begynte å nærme seg de 35 minuttene før avgang, som det står at pre-boarding-området skal åpne. For de som evt. ikke har vært på TRD, så slipper de deg innenfor i et lite område med en del sitteplasser, og boardingkort o.l. blir sjekket på vei inn, også er det bare å si "vær så god" når flyet faktisk er klart, og alle kan løpe ombord samtidig.

Var hele tre "sluser" ved gaten, en bemannet, og to med kort- og fingeravtrykkleser.. Kom aldri noen announcement om at de startet pre-boarding, annet enn at de begynte å ekspedere de som stod ved den betjente slusen.. Jeg så så en dame viste fingeren til leseren i en av de to andre, så da prøvde jeg det samme.. Observerte allikevel at omtrent alle gikk i den betjente luken, og der var det også flere som brukte fingeren.. Hvorfor kunne de ikke ropt opp at det var lov å bruke de to andre inngangene?? Noen stod og kikket bort på de, og noen færre prøvde seg, med stor suksess!

Var forresten en drøss med UM'er på denne turen, og de slapp selvsagt ombord først. Deretter kom det et "værsågod" fra han bak skranken (ikke over PA, selvsagt..Litt rart, for nabogaten brukte PA'en til de grader, til den forrige OSL-flighten, som med en liten forsinkelse gikk rett før oss..), og kappløpet begynte.. Kom meg ombord, og fant igjen 10A.. Flyet var en gammel BU-gris av 500-varianten (Jeg synes fortsatt det er litt rart å se fly i SAS-farger, hvor reg'en begynner på BU, BR eller TU), og i likhet med 600-grisen jeg fløy oppover, så fantes det her heller ingen 9A. Goooood beinplass til Martin, mao. :D.

Fikk dog et inntrykk av at denne var mer slitt, bl.a. mitt eget setebelte!! Alle vet, at når man slakker på setebeltet, så er det på en måte "brettet sammen" og sudd igjen i enden, sånn at beltet ikke forsvinner ut gjennom spennen når man har det på det slakkeste?? Vel, det var ikke mitt.. Tok tak i spennen, og dro i for å slakke beltet før jeg skulle feste det, og plutselig stod jeg der med spenneni hånden uten at det satt fast noe belte i den.. Var dog ingen heksekunst å tre den på igjen, men jeg var heldig med at dette beltet var litt større enn magen min.. Jeg har vært ute for setebelter der jeg har måtte hatt det på det slakkeste, noe som ikke hadde gått her!

I følge Flight Update-applikasjonen på iPhone'n min, dro vi avgårde 16:11, et minutt etter rutetid. Tok det dog igjen, slik at vi ankom OSL tre minutter før tiden, klokken 17:02.. Fløy til venstre for OSL, og svingte rundt og landet på 01R.. Taxet bort, og parkerte på gate 28 (ENGM RAMP, eller andre her som er kollegaer med han: Takk! Gate 23 i går, og 28 i dag, var jeg fornøyd med :))

Flighten ellers var som vanlig ganske så normal.. Ledig midtsete var det og..

Ned til bagasjebåndet, og et kvarter etter rutetiden, hadde jeg fått kofferten og tuslet avgårde, retning bilen som stod på FedEx..

Vel, jeg håper noen hadde interesse av å lese om noe så vanlig som en innenrikstur med SAS.. Nå har jeg uansett ingen planlagte flighter på noen måneder, så nå skal dere få fred fra meg en stund :D

Inn med EB-kortet, og sjekket setekartet. Det var stappfullt! (Jeg fikk hvertfall ikke endret..). Måtte så dytte kortet enda en gang (siden automaten trodde jeg var ferdig da jeg hadde bekreftet setet), og valgte å sjekke inn et kolli. Fikk bagasjetag, og gammeldags som jeg er, ville jeg også ha boardingkort. Inn med kortet en tredje gang..
Lurer på hvorfor det er sånn at maskinen tror du ikke har bagasje om du vil velge sete... Begynner å venne meg til det nå, men de første gangene var det utrolig plagsomt, hadde vanligvis fått kortet ned i lommeboken som var tilbake i lommen, før maskinen fortalte meg "God Tur" uten å tenke på kofferten. Så var det opp med lommebok og kort for å putte det inn igjen og si at jeg ville ha med kofferten min også.

Jeg kan ikke se noe praktisk grunn til at det skal være sånn, så jeg regner vel med at det er en software-bug som blir fikset etterhvert. Det er jo bare å slenge på et spørsmål om bagasje etter at setevalget er gjort.

Back