• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ikke nok til billigere billetter

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Samferdselsdepartementet har vedtatt å kutte i luftfartsavgiftene fra nyttår. Likevel er det tvilsomt om avgiftskuttene er store nok til at flypassasjerene vil merke dette.

Mer hos dn.no

Replying to Topic 'Ikke nok til billigere billetter'

jeg så et regnestykke som gikk ut på at en vanlig reisende som ble rammet av kaoset når det ble besluttet å legge ned Røyken ville bruke MANGE ÅR på å spare inn det han/hun tapte de dagene gjennom de minimale reduskjonene i avgiftene flyttingen vil kunne gi...

Originally posted by CK

jeg så et regnestykke som gikk ut på at en vanlig reisende som ble rammet av kaoset når det ble besluttet å legge ned Røyken ville bruke MANGE ÅR på å spare inn det han/hun tapte de dagene gjennom de minimale reduskjonene i avgiftene flyttingen vil kunne gi...

Ikke bare den hendelsen, men Avinors kutt i bemanningen (flygeledere, brøytemannskaper, osv.) gir forsinkelser som kommer til å koste samfunnet mye. Avinor sparer penger, men det blir dyrere for samfunnet.

Originally posted by pjacklam

Originally posted by CK

Ikke bare den hendelsen, men Avinors kutt i bemanningen (flygeledere, brøytemannskaper, osv.) gir forsinkelser som kommer til å koste samfunnet mye. Avinor sparer penger, men det blir dyrere for samfunnet.
Ja dette er jo klassisk. Helhetstenkning og samfunnseffekten er ikek så nøye bare mitt selskap klarer å holde budsjettene. Av og til undrer det meg om en virkelig tror at alt skal kunne gå med overskudd....noe må faktisk gå med underskudd når en har mindre driftsenheter i samfunnet. Alle kan ikke gå med pluss. At Avinor klarer å avvikle sin trafikk og gi bra tilbud til hele samfunnet koster faktisk litt. Det samme gjør f.eks sykehusene i landet som sliter økonomisk og som har lange ventelister. I enkelte sykehus trapper en ned operasjonshastigheten da man faktisk blir sittende igjen med utgifter etter hver operasjon som er større enn inntektene.....hva samfunnet tjener på å ha folk sykemeldte og borte fra jobben betyr ikke mye for sykehusdirektøren...bare hans sykehus klarer budsjettet.

Originally posted by DY

Originally posted by pjacklam

Originally posted by CK

Ja dette er jo klassisk. Helhetstenkning og samfunnseffekten er ikek så nøye bare mitt selskap klarer å holde budsjettene. Av og til undrer det meg om en virkelig tror at alt skal kunne gå med overskudd....noe må faktisk gå med underskudd når en har mindre driftsenheter i samfunnet. Alle kan ikke gå med pluss. At Avinor klarer å avvikle sin trafikk og gi bra tilbud til hele samfunnet koster faktisk litt.

Dette er resultatet av klassisk høyrepolitikk....;)

Originally posted by CK

Hvor mange passasjerer reiser over norske flyplasser hvert år? Det må vel være i overkant av 20 millioner om man ser på Avinors statistikk (nå vet jeg ikke i hvor stor grad dette er dobbelttellinger), og med chartertrafikk blir det sikkert dobbelt så mange passasjerer. Avinor påstår man skal spare inn 24 millioner i driftsomkostninger per år som følge av flyttingen til Stavanger. Det blir ikke rare besparelsen per reisende.......

Back