'If you're goooing, to... Ft Lauderdale??'

Thomas

ScanFlyer Rusty
Mentality:
Vel, hver eneste sommer de siste 4-5 årene har ferien endt opp i det sydlige USA og nærmere bestemt Florida. Det hele begynte i Miami, men etterhvert som besøkene økte fant man ut at Ft. Lauderdale var et mer egnet området. Collins Aveune sør for Normandy Shores er en stor del bestående av over middels rike østeuropeere og de ser jeg nok av i Norge.

Ft. Lauderdale har også muligheter utenom strand og bassengliv, store shopping-muligheter venter bare en kort avstand fra Sunny Isles. Aventura Mall er ett av FL's største kjøpesenter med alt av merkebutikker og man har også Bal Harbour shops close by, big bucks er stikkord for sistnevnte :cool:

Oh well, 2012 skulle vise seg å ikke bli store differansen fra tidligere år og ferien ble bestillt så sent som i Juni pga. litt forviklinger med ferie fra OSL.
Endte opp med KLM og JetBlue denne gang, mest pga. pris og tilgjengelighet, men også fordi man i DY's tegn lenge har hatt lyst til å se hva JetBlue har å tilby domestic i US ;)
Hotelwise bor man for tredje år på rad hos Donald... Donald Trump! Flott hotell i Aventura området med privat strand m.m.
Oppholdet i år omhandler i all hovedsak besøk av en god kompis, og medlem her på forumet (joamykle) som pjusker rundt i en Beech Dutchess ut av Ft. Pierce, FL - så får vi sørge for å holde væskebalansen i sjakk! ;)

Skal også nevnes at det skal tilbringes noen (varme) dager i New York på hjemturen og der har man kun to hoteller man bruker, det ene er Jumireiah Essex House på 59th/Central Park South, mens det andre - som ble valget denne gangen - er Warwick Hotel som ligger på 56st & 6th ave.

Aaaaanyways..

Routing:
oslamsjfk.gif


6JUL12
OSL-AMS
SEAT #7F
KLM1140
STD 06:30
PH-BGW (B73G)

6JUL12
AMS-JFK
SEAT #33A (grøss!)
KLM641
STD 13:25
PH-BVA (B773)

6JUL12
JFK-FLL
SEAT #2A (Jippey!)
JBU011
STD 21:00
A320

For å bildemessig vise frem hvor langt jeg har kommet i prossessen:

KLM_BP.jpg



... stay tuned! :up:
 
Last edited:
Godt du har turistpengene klare ;) høydepunktet blir nok JetBlue som overhodet ikke kan sammenlignes med DY. Kos dere og god tur!
 
Hehe, mange takk gutta!
En altfor kort natt merkes i kroppen, det ble ikke puten før midnatt og opp igjen drøyt 3:50 gjør sitt til at de neste 24 timene blir laaaange før man setter bena trygt plantet i Junior Suite'n hos Donald ;)
Det ble igjennom gode kollegaer på OSL lagt inn request på G30 for KL1140 idag, dessverre hadde et flyselskap kalt 'Norwegian' så mange kombi slynger igår kveld at det endte på G34, vel vel - måtte vel passert den alikevel så det får duge!

Nå får man fyre igang A4'n, finne P11 å traske den lange veien til KLM bagdrop og deretter gjøre minst mulig i den glad stad, Amsterdam - nuvel, Schiphol var det ;)
 
Oppmøte på Gardermoen var beregnet til 05:00, og tidskjema ble holdt. Innsjekk var selvfølgelig gjort online kvelden i forveien og det var bare til å parkere kjerra i P11 å tusle til KLM/AF.. det var relativt folksomt der, med folk som "liksom" hadde sjekket inn på automaten, men som i realiteten ikke forstod hvordan man brukte selfservice og derfor stod i bagdrop kø uten å ha sjekket inn - good job! Vel, easy peacy og drøyt 15min ventetid i security før det bar rett til gate 34 hvor telefonen allerede kimet eller alle kunstens regler. Boarding ble annonsert av kollega Michael og hans assistenter sendte ombord flokkene, push iflg min klokke ett minutt før rutetid, 06:29.
Som den nerden jeg er satt jeg i det lengste å håpet på en avgang fra 01R med høyre sving i reeelativt lav høyde, men nei vi tuslet ned mot 01L og avgang fra A3. TOR2A SID og straka veien mot Eelde i FL400 (40000ft).
Serveringen ombord på M class shorthaul kan de i mine øyne bare droppe og klarte meg mer enn godt nok med en god dose kaffe. Descend ble annonsert og fra cockpi kom det "... winds from a southerly direction", noe som er synonymt med landing på 18R, også kalt Polderbaan.*
Approach nord av byen og en venstresving før vi relativt bastant traff betongen og inkl. sightseeingtur rundt halve Holland Noord blokket vi fast på C13 på rutetid.
Det skal nevnes at man egentlig var booket på KL1142 med STD 09:30, men pga faren for flygelederstreik ble det fattet vedtak om å forskyve første leg. Dette igjen medførte en connectiontid på SPL tilsvarende 5 timer!
Uansett god tid eller ikke, frokost måtte til og det ble skylt ned en grovsabla baguette, hjulpet av ett realt glass juice og en kaffebombe av de skjeldne :)

Det skal sies at tiden på Schiphol faktisk går ganske fort når man setter seg ned med FR24 (som forøvrig nå dekker SPL_GND) og samtidig glor ut av vinduet. Flighten til New York JFK var satt opp fra E24, en B777-300ER med registrering PH-BVA. Boarding var satt opp til 12:05, altså godt over en time før rutetid. Det ble marsjering mot passkontroll #1 med et hei og hadet, det ble marsjering mot passkontroll #2, så til boardingfruen i blått og passkontroll #3 før man til slutt endte i bodyscanneren og kunne finne sine eiendeler on the other side. Som en liten kuriositet kan det nevnes at det var 2 Captains, hvorav en fløy lower + en F/O, i motsetning til CMDR, FO og FR. Vel inne i boardingområdet blir det alltid sirkus når den elektroniske damen roper ut boarding for SkyPriority og rullestolbrukere, siden KLM ikke har noe staff som passer på etter bodyscanneren renner gud og hvermann ombord og kaoset er komplett! Vel ombord, stinn brakke fikk vi høre og i min del av flyet satt en salig blanding av nordmenn, svensker, dansker og tyrkere og som vanlig en god dose infants, som forsåvidt oppførte seg eksemplarisk.
Boarding complete PÅ rutetid, og med CTOT pushet vi ut omtrent 20min sent, dog var dagens flytid beregnet til 6:53 så det så til at vi skulle lande JFK en time før tiden. Taksingen gikk trått ut mot 24 og S6, men idet vi skulle line opp gjorde plutselig maskinrn venstresving og stoppet helt opp... der stod vi... litt til.. ingen info.. så plutselig kommer info fra cockpit om at det er ett sete som er tomt, og passasjeren som skulle sitte der hadde sjekket inn baggasje så det ble full retrett til gate. Endte opp på E18 denne gangen og problemet ble løst relativt fort, dog måtte nå maskinen ha mer drivstoff fordi kapteinen ville fly det kjerra makter over dammen.

Etter nye 35 minutter var det på'n igjen og vi dyttet, startet og taxet til S6, denne gangen var det full fres og opp gikk det, rett vest over London deretter Dublin før vi var klare for å legge Atlanterhavet bak oss.
Lite å si om turen, smilende crew serverte middag, is og pizza/kake og landing på 22L i NewYork skjedde kun 15min forsinket.

Nå skal det sies, etter 45min i immigrasjonskø, 10min venting på AirTrain sitter man nå i terminal 5 med beskjeden om at flight #11 er forsinket til 11:22 og ankomst FLL 2:26 inatt - jævlig flott... ikke kunne de sjekke inn bagen før -4 timer ETD heller. Vel vel, more to come!
 
... og mens jeg sitter her på JFK ser jeg at iPaden lager endel egne ord, så dere får bare try to keep it up ;)
 
Med min nye Macbook Air liggende på fanget, en god kopp te med honning og en iPhone som overfører bilder er det ting på gang! :D
 
... folkens! Jeg velger gå litt tilbake i tid, det er tid for landing på Polderbaan med KL1140 omkring klokken 08:25 Fredag den 6 Juli 2012. Etter en stille å fredfull tur fra kongeriket Norge traff vi rullebane 18R rimelig kontant etterfulgt av en sightseeing tur i Nederland.

TR1.jpg


Ganske så morgengrått der nede, men det er visst etter informasjon fra bekjente der ikke så uvanlig. Vel fremme på C-piren var det bare fantasien som satt en stopper for hvordan man skulle bruke de neste 5 timene - o happy joy! På jakt etter frokost var iPhonen oppe en rekke ganger, men skal ikke kjede dere med masse masse KLM fly, dog føler jeg med rette at det bør postes ett siden dette i mine øyne er The Queen of the Skies ;)

MD11-1.jpg


Som nevnt litt lenger opp hendte det ikke så utrolig mye nevneverdig på selve SPL, men det ble litt frokost og ett par kaffekopper før man tuslet ut til E24 som er plassert heeeeelt på enden og det tar fort en 2-3 dager å gå dit! :colgate:
Ble møtt av køen ganske tidlig, og på E23 over gangen boardet de en tilsynelatende smekkfull MD11 til Panama City, what a circus! Uansett, det tikket sakte men sikkert imot den velkjente bodyscanneren og fikk spørsmål fra sikkerhetskontrolløren om jeg var fra Sverige, jeg svarte "no thanks" og dansken bak meg i køen flirte godt. Tuslet så bortover mot vinduet for å iaktta individet som skulle frakte meg over dammen:

TR2.jpg


AMS-JFK
SEAT #33A (grøss!)
KLM641
STD 13:25
PH-BVA (B773)

Har egentlig kun en eneste regel når jeg flyr KLM og det er sete i Economy Comfort, hah slik gikk det ikke på utreisen ihvertfall. Stinn brakke foran, i midten og bak. Nå skal det sies at benplassen på 33A var "helt grei", ikke noe fancy smancy, men nok til å holde det gående i drøye seks timer retning vest.
Kapteinen kom på PA litt etter at sistemann var ombord for å si at vi hadde en outbound CTOT 15 min etter rutetid, han snakket litt om høyde, fart, crewet osv før vi pushet og dro litt - heftig trangt på SPL så det er endel "push and pull".

Etter en kort og grei taxi til bane 24 (Kaagbaan) viste seg noe krøll med ett sete som det ikke satt noen i, men som det SKULLE sitte noen i. Etter å ha sjekket toalettene viste det seg at "Skybært" hadde sjekket inn baggasje og at vi måtte taxe tilbake til gate å fjerne denne. Vel vel, frem og tilbake er omtrent like langt og det gikk ca 35min før vi igjen var på farten MED passasjeren i setet sitt, baggasjen i lasterommet og med mer enn nok fuel ombord til å fly avgårde med CI190 :lol:

En helt standard flytur i Y-klasse hvor jeg som vanlig ikke engang lukter på maten, blir kvalm bare av tanken og da kommer det ihvertfall ikke bilder av den! Lå der oppe i høyden å cruiset i omtrent 1000 km/t stort sett hele veien , dette innebar landing bare 15min sent på 22L hos Mr John F Kennedy. Ferden endte på stand 24 og det var dags for dagens "høydepunkt", møte med US Dept. Homeland Security. Greit lang kø i immgration, men vel fremme ved skranken var det kun ETT spørsmål (etter å ha sett 14 tidligere stempel), "business or pleasure this time?" - ingen bildetakning eller fingeravtrykk også de vanlige SMACK SMACK SMACK og man var inne :wow:

Bagen lå å surret på båndet allerede og etter gjennomført tollpassering bar det straka veien til airtrain og retning JetBlue. Selve togturen tok ikke lange tiden, men herre satan for en lang vei å gå, og TOTAL mangel på baggasjetraller. Fikk litt "ny-pir-fra-gate-17-til-fjernpark-osl"-tanker av den prosedyren der.
Uansett, fant en automat go scannet A4-arket, "Øøøøøhh!" sa maskinen og det ble opplyst at maskinen var forsinket fra 9:40pm til 11:21pm - many thanks!
Fant en skranke med en amerikansk frøken hvor jeg spurte om muligheten til å booke om til 6:20 flighten. Den fikk jeg opplyst var fullbooket og med folk på SB, men at hun gjerne kunne sette meg på waitlist - thanks but no thanks, tenkte med grøss og gru på endel TV-shows om de prosjektene der. Spurte så om hun kunne sjekke meg inn på min opprinnelige flight, nei det kunne hun ikke siden den var forsinket og det var nå lenger enn fire timer til avgang, vel da var det kun å deise røven ned på en altfor hard benk, fyre opp WiFi også vente, og vente...

JFK-FLL
SEAT #2A (Jippey!)
JBU011
STD 21:00
A320

Vel, etter å ha opprettet kontakt med ett par kompiser i US ble klokken fort 7:00 og jeg kunne sjekke inn den forbanna baggen, måtte tom. bære den fra skranken og til båndet som faktisk lå BAK damen som sjekket meg inn, logisk! Boardingkort mottatt med sete 2A som innebærer bredere seter, mer benplass, gratis SatTV, egen securitylane og priority boarding. Lite folk i sikkerhetskontrollen, men alikevell ble det bare rot. Jeg la som vanlig iPad i en boks, sko og belte i en annen og trillekofferten bakerst før jeg gikk igjennom, zero beep, men det skulle ta sin tid før eiendelene kom. Du skjønner, en liksom wannabe FBI special agent gjøk i TSA stod å ropte i radioen sin om bagen til han som gikk igjennom før meg og båndet var stoppet med hans koffert inni selve scanneren, jeg sa klart ifra at jeg har eiendeler liggende på andre siden som jeg helst ikke vil skal komme i noen andre reisendes hender hvorpå han får en kollega til å flytte alt over til båndet ved siden av, smart du! :cool:

Klokken var ikke mer enn 7:30 og man hadde også her drøyt 4 timer til rådighet, oh what to do? WiFi, flightradar, titting ut av vinduet og venting.. MYE venting:

TR3.jpg


Flyet kom etter sigende inn fra West Palm Beach og skulle lande 10:55pm noe det også gjorde. JetBlue var veldig flinke under boardingen å håndheve "more speed"-kunder og vips så satt man i setet sitt in no time. God benplass og meget behagelige seter. Jeg husker vi pushet omtrent 11:15pm og at vi dro avsted fra 31L med BreezyPoint climb, deretter var det NATTA. Idet vi tok av hadde jeg vært på reisefot i 24 timer og jeg våknet ikke opp igjen før vi skulle lande i FLL. Landing fra vest mot øst og det var rimelig stille og fredfullt der klokken 2:00 om natten. Fant baggasjen og en taxi før man satt kursen mot Trump International Resort.

Legger ved noen bilder derifra, Junior Suite i 27 etasje er ikke feil!

TR4.jpg


TR5.jpg


TR6.jpg


TR7.jpg


TR8.jpg


TR9.jpg


TR10.jpg


FLL-JFK
SEAT #2F (Jippey!)
JBU018
STD 9:30
A320

Etter noen hyggelig, og ikke så hyggelige dager i Florida var det tid for "hjemreise". Når jeg sier ikke så hyggelige dager innebærer dette at jeg ble syk der nede og jævelskapen sitter i kroppen enda. Basert på helsetilstanden var det ikke akkurat med godt mot jeg satt snuten mot 35 grader i NYC, men samma pokker, det var ferie og den skulle brukes to the max :)

Opp tidlig, klokken var knapt 6:00 når jeg gikk ut av dusjen og gikk med rimelig godt mot ned mot frokosthallen... neida, der var døren stengt. På rommet stod det Breakfast from 6:00 - 11:30, mens på døren stod det 7:00. Kom meg etterhvert inn og fikk slukt litt frukt, en toast og en kopp te. Sjekket ut og freste ut til FLL Intl. På veien fikk man jaggu røskende sett at 6 Broward County PD politibiler hadde jaget en bil inn i rekkverket, scenes out of Cops! ;)

Innsjekk og sikkerhetskontroll gikk greit, men JBU har masse flighter på denne tiden så avgangshallen så ut som et bomba horehus. LGW, EWR og JFK går omtrent samtidig og man skulle nesten tro det var en gjeng med Ola Nordmenn på tur, for når en reiste seg så fulgte resten etter og vips så var området rundt boardingområdet packed! Hadde sete 2F og nok engang dette more speed prinsippet dems, skjønte dog med engang at med 50 225lbs amerikanere foran meg at det kunne by på utfordringer så fulgte bare køen.
Traff setet syk og jævlig så nok engang er det lite å skrive hjem om bortsett fra en uhorvelig sur kjærring av en purser.
Nok engang våknet jeg rett før landing på JFK og vi kom inn motsatt vei enn da vi dro, Canarsie VOR mot 13R - rimelig heftig! (Litt Kai Tak style)

Den faste sjaføren Wael og hans Mercedes S550 var bestilt og han ventet som avtalt ved baggasjebåndet. Tok votter og vinter med alt av bag, men fikk omsider satt i trask retning parkeringen og snuten ble satt mot Warwick på Manhattan.

Her følger noen bilder av storbyen:

Vel først det mest nødvendige!!
TR12.jpg


TR13.jpg


... more to come!
 
Last edited:
TR14.jpg


TR15.jpg


TR17.jpg


Litt sånn, Kongen av Queens her? :colgate:
TR18.jpg


Varmt og godt i NYC med 30-35 grader daglig og knapt nok en sky på himmelen før vi satt oss i kjerra på bildet under å cruiset ut til JFK:

TR19.jpg


JFK-AMS
SEAT #12A
KLM644
STD 22:55
B747-400

Hadde i det lengste håpet at det skulle gå ann å få en late checkout, det ble forsåvidt også req. ved booking til ingen nytte. Alt de kunne tilby på Warwick var 1:00pm, flott flott når det er 11 timer til flyet går.. en skikkelig nybegynner schmell! :p

TR16.jpg


Bags til keeper og ut for lunch og litt småshoping av drugs så man ihvertfall psykisk skulle være klar for de neste timene. Knasket litt for hos Rosie O Grady før det ble pickup av Wael utenfor hotellet klokken 3:00. Herifra ble det sightseeing richmanstyle rundt på Manhattan, fikk en flott guide til resturanter, barer osv nede i Meatpacking District som helt klart skal besøkes ved neste besøk. Etter litt kjøring rundt på Wall Street satt vi kursen for Queens og som det kan sees av bildene over var utsikten enorm mot Manhatten. Har hatt til gode å se "bort på" skylinen, men nå er det også gjort. Tror kanskje det hadde blitt enda bedre sett fra Jersey siden, men det får duge.

Vel fremme på JFK og terminal 4 er det bare å deppe - makan til dritt terminal, og spesielt nå som de bygger og bygger - uff! Ble sjekket inn JFK-AMS-OSL og med sete 12A i ComfortZone til AMS delte maskinen ut sete 31F! på legget hjem, oh well, skulle sove alikevell så det fikk duge.
Var i skikkelig drittform denne kvelden og kjente at lunta var kort, det hele begynner i "jeg skal sjekke passet ditt og du må si hva du heter"-kontrollen, lunten ble kortere... nettopp, jeg kan godt si hva som rev den lunta i stykker? Ariq Air flight 108! Sorry to say, men makan til møkka folkeslag skal du pinadø lete LENGE etter. Havnet bak en stut av en Nigerianer i sikkerhetskøen som hadde 6 forskjellige plastbrett med utstyr, kofferter, smykker, husdyr, vaskemaskiner, pappesker og gud veit ikke hva! Men, ikke nok med det.. i det han gikk igjennom peip det, ut og han ble sendt tilbake igjen og beordret til å tømme lommene, greit nok.. han tok sin sjuende plastkasse å fylte opp den med mynter og grums og satt den OPPÅ sine andre einender igjennom maskinen, herregud og takke Gud for at ikke jeg sa meningen min der, da hadde jeg vært i Amerika enda :colgate:

Avgang fra B24, boardingen ble annonsert tidlig og etter at business og elite var ombord boardet de Y+. Kjekt på 747 er at denne sonen er en helt egen kabin rett bak C i nesen så man går til venstre når man kommer ombord.
Kapteinen stod å ønsket oss velkommen, og avgårde var vi 25 min FØR rutetid. Med wild guess vil jeg tippe drøyt 100 passasjerer ombord på nattens 747 Combi og med en flytid på 6:15 hadde jeg håpet på litt søvn... gud vet om jeg fikk noen, QC15 på ørene og landing på Polderbaan igjen! Lang taxi til F3 og drøye 2 timer til neste og siste etappe hjem til sengen....

... hvor jeg ligger nå! God bedring! :colgate:
 
Last edited:
Herlig Thomas , bare herlig , liker "lett fra levra" i språk og beskrivelse. ..... Den friskeste triprapport på lenge... Antar sjukdommen fikk fart på den;)
 
Forresten er KL så skrekkelig som noen på forumet sier de er.?? .. Og hvordan er det med 10 i bredden på deres 773 ?? Helvete ?

Disclaimer: Jeg har fløyet mye med dem og er mer enn happy ^_^
 
Back
Top