... folkens! Jeg velger gå litt tilbake i tid, det er tid for landing på Polderbaan med KL1140 omkring klokken 08:25 Fredag den 6 Juli 2012. Etter en stille å fredfull tur fra kongeriket Norge traff vi rullebane 18R rimelig kontant etterfulgt av en sightseeing tur i Nederland.
Ganske så morgengrått der nede, men det er visst etter informasjon fra bekjente der ikke så uvanlig. Vel fremme på C-piren var det bare fantasien som satt en stopper for hvordan man skulle bruke de neste 5 timene - o happy joy! På jakt etter frokost var iPhonen oppe en rekke ganger, men skal ikke kjede dere med masse masse KLM fly, dog føler jeg med rette at det bør postes ett siden dette i mine øyne er The Queen of the Skies
Som nevnt litt lenger opp hendte det ikke så utrolig mye nevneverdig på selve SPL, men det ble litt frokost og ett par kaffekopper før man tuslet ut til E24 som er plassert heeeeelt på enden og det tar fort en 2-3 dager å gå dit! :colgate:
Ble møtt av køen ganske tidlig, og på E23 over gangen boardet de en tilsynelatende smekkfull MD11 til Panama City, what a circus! Uansett, det tikket sakte men sikkert imot den velkjente bodyscanneren og fikk spørsmål fra sikkerhetskontrolløren om jeg var fra Sverige, jeg svarte "no thanks" og dansken bak meg i køen flirte godt. Tuslet så bortover mot vinduet for å iaktta individet som skulle frakte meg over dammen:
AMS-JFK
SEAT #33A (grøss!)
KLM641
STD 13:25
PH-BVA (B773)
Har egentlig kun en eneste regel når jeg flyr KLM og det er sete i Economy Comfort, hah slik gikk det ikke på utreisen ihvertfall. Stinn brakke foran, i midten og bak. Nå skal det sies at benplassen på 33A var "helt grei", ikke noe fancy smancy, men nok til å holde det gående i drøye seks timer retning vest.
Kapteinen kom på PA litt etter at sistemann var ombord for å si at vi hadde en outbound CTOT 15 min etter rutetid, han snakket litt om høyde, fart, crewet osv før vi pushet og dro litt - heftig trangt på SPL så det er endel "push and pull".
Etter en kort og grei taxi til bane 24 (Kaagbaan) viste seg noe krøll med ett sete som det ikke satt noen i, men som det SKULLE sitte noen i. Etter å ha sjekket toalettene viste det seg at "Skybært" hadde sjekket inn baggasje og at vi måtte taxe tilbake til gate å fjerne denne. Vel vel, frem og tilbake er omtrent like langt og det gikk ca 35min før vi igjen var på farten MED passasjeren i setet sitt, baggasjen i lasterommet og med mer enn nok fuel ombord til å fly avgårde med CI190 :lol:
En helt standard flytur i Y-klasse hvor jeg som vanlig ikke engang lukter på maten, blir kvalm bare av tanken og da kommer det
ihvertfall ikke bilder av den! Lå der oppe i høyden å cruiset i omtrent 1000 km/t stort sett hele veien , dette innebar landing bare 15min sent på 22L hos Mr John F Kennedy. Ferden endte på stand 24 og det var dags for dagens "høydepunkt", møte med US Dept. Homeland Security. Greit lang kø i immgration, men vel fremme ved skranken var det kun ETT spørsmål (etter å ha sett 14 tidligere stempel), "business or pleasure this time?" - ingen bildetakning eller fingeravtrykk også de vanlige SMACK SMACK SMACK og man var inne :wow:
Bagen lå å surret på båndet allerede og etter gjennomført tollpassering bar det straka veien til airtrain og retning JetBlue. Selve togturen tok ikke lange tiden, men herre satan for en lang vei å gå, og TOTAL mangel på baggasjetraller. Fikk litt "ny-pir-fra-gate-17-til-fjernpark-osl"-tanker av den prosedyren der.
Uansett, fant en automat go scannet A4-arket, "Øøøøøhh!" sa maskinen og det ble opplyst at maskinen var forsinket fra 9:40pm til 11:21pm - many thanks!
Fant en skranke med en amerikansk frøken hvor jeg spurte om muligheten til å booke om til 6:20 flighten. Den fikk jeg opplyst var fullbooket og med folk på SB, men at hun gjerne kunne sette meg på waitlist - thanks but no thanks, tenkte med grøss og gru på endel TV-shows om de prosjektene der. Spurte så om hun kunne sjekke meg inn på min opprinnelige flight, nei det kunne hun ikke siden den var forsinket og det var nå lenger enn fire timer til avgang, vel da var det kun å deise røven ned på en altfor hard benk, fyre opp WiFi også vente, og vente...
JFK-FLL
SEAT #2A (Jippey!)
JBU011
STD 21:00
A320
Vel, etter å ha opprettet kontakt med ett par kompiser i US ble klokken fort 7:00 og jeg kunne sjekke inn den forbanna baggen, måtte tom. bære den fra skranken og til båndet som faktisk lå BAK damen som sjekket meg inn, logisk! Boardingkort mottatt med sete 2A som innebærer bredere seter, mer benplass, gratis SatTV, egen securitylane og priority boarding. Lite folk i sikkerhetskontrollen, men alikevell ble det bare rot. Jeg la som vanlig iPad i en boks, sko og belte i en annen og trillekofferten bakerst før jeg gikk igjennom, zero beep, men det skulle ta sin tid før eiendelene kom. Du skjønner, en liksom wannabe FBI special agent gjøk i TSA stod å ropte i radioen sin om bagen til han som gikk igjennom før meg og båndet var stoppet med hans koffert inni selve scanneren, jeg sa klart ifra at jeg har eiendeler liggende på andre siden som jeg helst ikke vil skal komme i noen andre reisendes hender hvorpå han får en kollega til å flytte alt over til båndet ved siden av, smart du!
Klokken var ikke mer enn 7:30 og man hadde også her drøyt 4 timer til rådighet, oh what to do? WiFi, flightradar, titting ut av vinduet og venting.. MYE venting:
Flyet kom etter sigende inn fra West Palm Beach og skulle lande 10:55pm noe det også gjorde. JetBlue var veldig flinke under boardingen å håndheve "more speed"-kunder og vips så satt man i setet sitt in no time. God benplass og meget behagelige seter. Jeg husker vi pushet omtrent 11:15pm og at vi dro avsted fra 31L med BreezyPoint climb, deretter var det NATTA. Idet vi tok av hadde jeg vært på reisefot i 24 timer og jeg våknet ikke opp igjen før vi skulle lande i FLL. Landing fra vest mot øst og det var rimelig stille og fredfullt der klokken 2:00 om natten. Fant baggasjen og en taxi før man satt kursen mot Trump International Resort.
Legger ved noen bilder derifra, Junior Suite i 27 etasje er ikke feil!
FLL-JFK
SEAT #2F (Jippey!)
JBU018
STD 9:30
A320
Etter noen hyggelig, og ikke så hyggelige dager i Florida var det tid for "hjemreise". Når jeg sier ikke så hyggelige dager innebærer dette at jeg ble syk der nede og jævelskapen sitter i kroppen enda. Basert på helsetilstanden var det ikke akkurat med godt mot jeg satt snuten mot 35 grader i NYC, men samma pokker, det var ferie og den skulle brukes to the max
Opp tidlig, klokken var knapt 6:00 når jeg gikk ut av dusjen og gikk med rimelig godt mot ned mot frokosthallen... neida, der var døren stengt. På rommet stod det Breakfast from 6:00 - 11:30, mens på døren stod det 7:00. Kom meg etterhvert inn og fikk slukt litt frukt, en toast og en kopp te. Sjekket ut og freste ut til FLL Intl. På veien fikk man jaggu røskende sett at 6 Broward County PD politibiler hadde jaget en bil inn i rekkverket, scenes out of Cops!
Innsjekk og sikkerhetskontroll gikk greit, men JBU har masse flighter på denne tiden så avgangshallen så ut som et bomba horehus. LGW, EWR og JFK går omtrent samtidig og man skulle nesten tro det var en gjeng med Ola Nordmenn på tur, for når en reiste seg så fulgte resten etter og vips så var området rundt boardingområdet packed! Hadde sete 2F og nok engang dette more speed prinsippet dems, skjønte dog med engang at med 50 225lbs amerikanere foran meg at det kunne by på utfordringer så fulgte bare køen.
Traff setet syk og jævlig så nok engang er det lite å skrive hjem om bortsett fra en uhorvelig sur kjærring av en purser.
Nok engang våknet jeg rett før landing på JFK og vi kom inn motsatt vei enn da vi dro, Canarsie VOR mot 13R - rimelig heftig! (Litt Kai Tak style)
Den faste sjaføren Wael og hans Mercedes S550 var bestilt og han ventet som avtalt ved baggasjebåndet. Tok votter og vinter med alt av bag, men fikk omsider satt i trask retning parkeringen og snuten ble satt mot Warwick på Manhattan.
Her følger noen bilder av storbyen:
Vel først det mest nødvendige!!
... more to come!