Jeg har lenge vært fascinert av den "store" businessen rundt ID-billetter når man jobber i et flyselskap. Jeg skjønner at dette er et gode for de ansatte, og de mer eller mindre perifere slektskap etc man har til en ansatt i flyselskap/handling el.lignende.
Naturligvis har dette er det mye (fagforening/lønns-)historie i det å få tilgang til ID-billetter.
Sågar vi i ATC hadde tilgang til ID-billetter i den tiden jeg begynte (2003-ish), men det er etter sigende forsvunnet nå (i alle fall for oss her på berget). Tidene har forandret seg til relativt kostnadsfokusert...
..så hva er gevinsten for flyselskapet å gi bort/rabattere ID-billetter til ansatte i dag?
Det er jo åpenbare fordeler for de ansatte, er det for alle praktiske formål en del av lønnsavtalen? Jeg kjenner ikke alle detaljer, men har fått forståelsen for at man kan/kunne la barn/foreldre fly på ID, og i tillegg kunne man "gi bort" et lite antall ID-billetter til venner og kjente etc.. det høres jo ut som en svak business-modell for selskapet?
Er det en såpass viktig del av en lønnsavtale, at man kan holde andre goder "nede"?
I blant har jeg hørt argumentet "man flyr jo ID på seter som ellers hadde vært tomme" - men ville ikke de ansatte (som andre reisende) ta noen reiser uansett? Si en ansatt flyr på ID-billetter 30 ganger i året, og at vedkommende flyr 30 ganger fordi han flyr "billig". Hvis vedkommende ikke hadd hatt tilgang på ID, hadde han/hun flydd 10 ganger i året.
Ville flyselskapet tjene mer på de 10 flyturene, fremfor de 30 på ID?
Er "reklameverdien" av fulle fly av en slik verdi at det totalt sett lønner seg å fylle opp flyene med ansatte som betaler lite/ingenting av de variable kostnadene på å flytte personen fra A til B?
Og sist, men ikke minst - etableres fremdeles slike ID-ordninger når nye selskaper etableres i våre dager, med nye kontrakter mellom handlingselskaper med mer eller mindre koblinger til hovedselskapet (ref tråden om Aviator+SGH)?
Naturligvis har dette er det mye (fagforening/lønns-)historie i det å få tilgang til ID-billetter.
Sågar vi i ATC hadde tilgang til ID-billetter i den tiden jeg begynte (2003-ish), men det er etter sigende forsvunnet nå (i alle fall for oss her på berget). Tidene har forandret seg til relativt kostnadsfokusert...
..så hva er gevinsten for flyselskapet å gi bort/rabattere ID-billetter til ansatte i dag?
Det er jo åpenbare fordeler for de ansatte, er det for alle praktiske formål en del av lønnsavtalen? Jeg kjenner ikke alle detaljer, men har fått forståelsen for at man kan/kunne la barn/foreldre fly på ID, og i tillegg kunne man "gi bort" et lite antall ID-billetter til venner og kjente etc.. det høres jo ut som en svak business-modell for selskapet?
Er det en såpass viktig del av en lønnsavtale, at man kan holde andre goder "nede"?
I blant har jeg hørt argumentet "man flyr jo ID på seter som ellers hadde vært tomme" - men ville ikke de ansatte (som andre reisende) ta noen reiser uansett? Si en ansatt flyr på ID-billetter 30 ganger i året, og at vedkommende flyr 30 ganger fordi han flyr "billig". Hvis vedkommende ikke hadd hatt tilgang på ID, hadde han/hun flydd 10 ganger i året.
Ville flyselskapet tjene mer på de 10 flyturene, fremfor de 30 på ID?
Er "reklameverdien" av fulle fly av en slik verdi at det totalt sett lønner seg å fylle opp flyene med ansatte som betaler lite/ingenting av de variable kostnadene på å flytte personen fra A til B?
Og sist, men ikke minst - etableres fremdeles slike ID-ordninger når nye selskaper etableres i våre dager, med nye kontrakter mellom handlingselskaper med mer eller mindre koblinger til hovedselskapet (ref tråden om Aviator+SGH)?