ID-billetter

bamseh

Air Traffic Controller
Medlem
Jeg har lenge vært fascinert av den "store" businessen rundt ID-billetter når man jobber i et flyselskap. Jeg skjønner at dette er et gode for de ansatte, og de mer eller mindre perifere slektskap etc man har til en ansatt i flyselskap/handling el.lignende.
Naturligvis har dette er det mye (fagforening/lønns-)historie i det å få tilgang til ID-billetter.

Sågar vi i ATC hadde tilgang til ID-billetter i den tiden jeg begynte (2003-ish), men det er etter sigende forsvunnet nå (i alle fall for oss her på berget). Tidene har forandret seg til relativt kostnadsfokusert...

..så hva er gevinsten for flyselskapet å gi bort/rabattere ID-billetter til ansatte i dag?
Det er jo åpenbare fordeler for de ansatte, er det for alle praktiske formål en del av lønnsavtalen? Jeg kjenner ikke alle detaljer, men har fått forståelsen for at man kan/kunne la barn/foreldre fly på ID, og i tillegg kunne man "gi bort" et lite antall ID-billetter til venner og kjente etc.. det høres jo ut som en svak business-modell for selskapet?
Er det en såpass viktig del av en lønnsavtale, at man kan holde andre goder "nede"?

I blant har jeg hørt argumentet "man flyr jo ID på seter som ellers hadde vært tomme" - men ville ikke de ansatte (som andre reisende) ta noen reiser uansett? Si en ansatt flyr på ID-billetter 30 ganger i året, og at vedkommende flyr 30 ganger fordi han flyr "billig". Hvis vedkommende ikke hadd hatt tilgang på ID, hadde han/hun flydd 10 ganger i året.
Ville flyselskapet tjene mer på de 10 flyturene, fremfor de 30 på ID?

Er "reklameverdien" av fulle fly av en slik verdi at det totalt sett lønner seg å fylle opp flyene med ansatte som betaler lite/ingenting av de variable kostnadene på å flytte personen fra A til B?

Og sist, men ikke minst - etableres fremdeles slike ID-ordninger når nye selskaper etableres i våre dager, med nye kontrakter mellom handlingselskaper med mer eller mindre koblinger til hovedselskapet (ref tråden om Aviator+SGH)?

Det er ikke gitt at de ansatte ville fly med sitt eget selskap dersom de skulle betalt fullpris. ID-billetter til nær familie er betydelig dyrere enn ansattes ID-billetter. ID-billetter er jo et betydelig gode for de ansatte. Regnskapsavdelingen synes kanskje det er interessant dersom de ansatte er villige til å få mindre i lønn dersom de får ID-billetter.

Last edited:
Hva er nær familie? Koster det samme for meg som for fattern (som er ansatt), både med eget selskap og andre.
Har forøvrig to turer, åtte flygninger til sammen, i Europa i oktober. Alle SK via CPH. Ungdomsbilletter koster meg under en tusenlapp mer totalt for alle flightene enn hva ID billetter hadde gjort og selv som student er det da ikke verdt styret med ID, spesielt når man må via en plass og man ikke har stort mer tid tilgjengelig enn en helg.
Skal man langt, og spesielt der man kan sitte i biz, da er det fort penger å spare om man planlegger og legger inn buffere. Er fortsatt ikke fremmed for å slå til på gode tilbud på long-haul skulle det dukke opp.

Edit: For å kunne "gi bort" ID til venner og bekjente så må ansatte reise sammen med reisepartner og det kan ta par dager å behandle billetter. Ikke optimalt når man gjerne må booke om/kjøpe nye på flyplassen

ID-billetter er et "gode" som varierer i verdi for den enkelte. Mens noen fokuserer på de godene ID-billettene er (og benytter dem flittig) er det andre som godt kunne tenkt seg en lønnsøkning fremfor fortsatt tilgang til ID-billetter. Bl.a. undertegnede.... Men her har jeg inntrykk av å tilhøre mindretallet.

"Nær familie" er (i alle fall i SAS) foreldre, barn og ektefelle/samboer. Svigerfamilie, søskenbarn, tanter, besteforeldre, barnebarn, mm, er ikke inkludert i begrepet "nær familie" når det gjelder ID-billetter.

Som jeg ser det, så hører en sådan diskussion slet ikke hjemme her...Det er en ren intern aftale mellem det pågældende flyselskab og de ansatte de har.
Hilsen Ole

Som jeg ser det, så hører en sådan diskussion slet ikke hjemme her...Det er en ren intern aftale mellem det pågældende flyselskab og de ansatte de har.
Prinsippene for ID-billetter for flyansatte må man jo kunne diskutere, særlig vi som ikke er ansatt i bransjen eller nyter godt av billettene. At de ansatte ikke nødvendigvis kan/vil diskutere konkrete detaljer er greit nok.

..så hva er gevinsten for flyselskapet å gi bort/rabattere ID-billetter til ansatte i dag?
Hovedsaken er nok som du sier - tarfikkavtaler m.v. som henger igjen. Er jo langt fra uvanlig med rabattavtaler der man jobber. Det er jo også relativt nylig menigmann har fått råd til å reise på helgetur til Paris annenhver helg på vanlige billetter.

Men en ting som jeg tror ID-billetter kan bidra til når de ansatte benytter dem, er at de flyr med eget selskap, eller konkurrerende selskap og opplever hvordan det. Husk på at ikke alle ansatte er flygende personell, og at crew ikke nødvendig vis opplever reisen på samme måte når de reiser i emebeds medfør.

Er det ikke mer lønnsomt å fly med ID-pax enn med tomme seter?

I teorien skal det være det samme. (Kan jo dog tenkes en ID-pax kjøper servering ombord, i såfall bør det være en aldri så liten gevinst).

Skulle bare mangle at ikke ansatte i flyselskap fikk personalrabatt i eget selskap.

Hvorfor folk i tårnet skulle ha fått er litt mer underlig. Det måtte isåfall vært rabatt på tårntjenester til privatfly.

Imidlertid ville jeg ikke diskutert dette på åpent forum om jeg var mottaker av ID billett. På samme måte som jeg ikke diskuterer mine personalpriser på forum.

Prinsippene for ID-billetter for flyansatte må man jo kunne diskutere, særlig vi som ikke er ansatt i bransjen eller nyter godt av billettene. At de ansatte ikke nødvendigvis kan/vil diskutere konkrete detaljer er greit nok.

De fleste firma har vel noen gulerøtter for sine ansatte. Så også innen luftfarten. Så blir det en annen diskusjon om de gulerøttene smaker likegodt nå

Jeg synes det er ganske naturlig at ansatte i flyselskap får rabatterte billetter. Som det sies her, det er jo relativt vanlig at ansatte får rabatt på arbeidsgivers varer. Nå har jo flybilletter blitt såpass rimelig de siste årene at det strengt tatt ikke er så veldig mye grunn til å være "misunnelig" på dette godet lenger, heller.

Last edited:
Skulle bare mangle at ikke ansatte i flyselskap fikk personalrabatt i eget selskap.

ID billetter kan gjerne kjøpes til mange selskap, ikke kun eget selskap, og er regulert av avtaler mellom selskapene.
Avhengig av type reise og destinasjon benytter jeg meg av både vanlige billetter og ID-billetter. Om man virkelig er avhengig av å komme fram til et gitt tidspunkt er ikke ID nødvendigvis noe å satse på.
De fleste ansatte i fly selskap har og muligheten til å kjøpe rabatterte flybilletter, hotellopphold, leiebiler mm. gjennom tilnud for folk i reiselivsbransjen.
Meg bekjennt finnes slike avtaler i alle mulige bransjer, f.eks. kjenner jeg bankfolk som fikk bedre lånevilkår enn de ellers ville ha fått.
At man fortsatt har diese godene skyldes nok des, gamle tradisjoner, men og at det nok er mere lønnsomt for selskapene enn bedre vilkår ellers.

ID billetter er normalt ikke en del av ansatt-kontrakten. Men gevinsten er at man har et gode som gjør at man er mer lojal mot arbeidsgiver, selv om det presenteres som et gode for å lære om produktet. Det er dog vanskelig å si hvordan bransjen ville vært uten. Fordelen er ikke hva det engang var, og siden det som oftest ikke er bekreftede billetter så er det tungt å bruke i ferietid og høysesong, spesielt om man vil ha med seg familie. De fleste flyselskapene gir mulighet til å tilby disse billettene også til ansatte i partner-selskaper (ikke nødvendigvis bare andre flyselskaper), men jeg tror at det ble slutt for dette til Avinor fordi Avinor ikke ønsket at det skulle være noe som gjorde at de ansatte ikke lenger var nøytrale mot selskaper som ikke tilbyr ID-billetter.

Og så lurer man på hvorfor flyselskapene ikke lengere ønsker å selge billige "standby-biletter" til vanlige reisende? Når selv ikke de ansatte klarer å forholde seg skikkelig til spillereglene mener jeg... :p

Hehe sykt det siste nevnte her:-) Dog må jeg si jeg blir litt pissed da ID reisende går foran EBD. Jeg vet jeg har hatt noen kritiske blikk på ID reisende historisk sett men alt er selvopplevd så jeg avstår fra videre kommentering. Bare så det er sagt unner jeg alle ansatte i de fleste bransjer goder men det må IKKE gå på bekostning av nesten fulltprisbetalende klientell.
Hong Kong; SK tilbake til ARN. Jeg EBD, requested på gate en upgrade hvis det var tilgjengelig. Jeg hadde en dyr billett dog ikke biz. Boarding completed så blir ei snuppe hentet fra seteraden foran meg. Jeg hører fra seteraden foran: "Du kan sitte i biz, vi fikk et ledig sete allikevel". Hun henter ned sin, i sine sivile klær, sin crewbag mens de prater om hun fikk shoppet masse og hvor masse de ønsker å jobbe sammen igjen snart.
Ikke grinete, selv om det kan virke slik, men er det virkelig slik at de da bare kan vente til boarding er fullført å så ta sine egne opp til biz? Jeg betalte fullpris i nest beste klasse(ikke langt unna biz pris). For en bortskjemt selvutnevnt tulling som meg, burde jeg forventet å blitt tildel dette biz setet fremfor dama på shopping i SAS(jada jeg hørte setningen "reise ID er konge på biz"). Igjen er ikke snurt. Burde jeg el noen andre fått dette setet fremfor snuppa?

Fint å ha ID ordning tilgjengelig så kan man være litt spontan uten å måtte betale for dyre siste liten billetter.

Back